Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Köpa silver utomlands och flyga hem?
Köpa silver utomlands och flyga hem?
2011-04-02 12:17 # 1
rtardart
Tror jag ställt det här som bifråga i nåt inlägg men inte fått något svar såvitt jag minns..

Men i och med att många tyska sidor inte får skicka hit sitt silver och jag har en Frankrikeresa inbokad om två veckor, hur ser möjligheten ut att beställa en leverans till adressen jag kommer vara på, hämta den där och flyga hem den, endast bärande handbagage? Nämnas bör att flyget hem går från Genève till Oslo.. Gränsen Frankrike Schweiz är obefintlig så inget problem där, men funderar på säkerhetskontrollen (fast dom bryr väl sig trots allt bara om säkerhet och inte om man tar med sig värdesaker??) samt även tullen i Norge.
Länge sen jag landade i ett icke-eu-land, och aldrig behövt tänka på sådant innan så kollen är obefintlig.
Värdemässigt rör det sig om 10-15k tänker jag om det gör någon skillnad. Såg nåt här på forumet om 10.000€ som någon gräns så kanske mina besparingar är helt fria att åka som jag vill med?
2011-04-07 11:44 # 2
rtardart
Vet inte om det var en för dum fråga att svara på eller bara att ingen vet hur det går till.
Enkla svaret är att iaf Auruminvest har maxat sin kvot även till Frankrike. Så var det med den saken.
Tur man har norska vänner också.
2011-04-07 13:28 # 3
Anonym
Vad hindrar ett bolag från att skapa ett dotterbolag och på så sätt öka sin kvot att sälja till Sverige?
2011-04-07 23:43 # 4
SIMM
Löner, lokalhyra, site, administration, bokföring etc. Man kan räkna upp hur många anledningar/kostander som helst att inte starta ett dotterbolag. Driver ni inte företag (det gör å andra sidan inte jag heller) så har man ibland svårt att se det.

Räkna bort momsen så ser ni nog att Svenska ädelmetall-försäljare faktiskt är billigare än utlandet. Det är inte dem man skall hacka på (nu anser jag inte att någon här gör det) utan det är staten som är så f.....nat sega att ändra sig. Hade de varit på, hade de satt åtminstone matmoms 6% på metallen.

Jag tycker å andra sidan det är mer än hedervärt att LS skapar ett mynt och kör det helt utan spread. Oberoende vilket (moms eller inte moms) så finns det nog inte någon annan ädelmetallförsäljare i hela världen som gör en sådan sak. Inget företag, ej heller LS lever på luft. Men LS-mynten är faktiskt momsfria (om du ser det så) om man köper en monsterbox och sedan säljer den igen till dem. Då spelar faktiskt inte momsen någon skillnad, tvärtom du har ingen spread alls = 0%.
Du kan inte köpa en Silver Eagle idag och sälja den med vinst i morgon hos någon metallhandlare (såvida det inte åker hiss). Men ni kan faktiskt köpa LS mynt idag och sälja dem med vinst imorgon.., Det tycker jag är hedervärt. Fast det är fortfarande kasst att de tvingas leva med momsskillnaden emot utlandet, det är inte konkurrens på lika villkor.

// SIMM
2011-04-08 13:29 # 5
rtardart
Fast dom är ju inte momsfria. (Även om man ser det så.)
Köper du en monsterbox på 500mynt för 173.500kr idag så är det fortfarande bara 130.125kr som har silvervärde. Resten är ju moms. Går då silverpriset upp säg 10% så är det ju bara på 75% av det investerade värdet. Resten av dom ligger ju bara där och skräpar om man så vill. [Edit: Nej det gör dom ju inte alls, dom växer ju precis som resten. Alldeles för länge sedan mattelektionerna. Enda (teoretiska) problemet är ju om man inte har råd med det där sista myntet bara för att momsen lägger på några kronor för mycket, men det är ju inget att orda om.]

Men utifrån givna förutsättningar är det ju precis hur hyvens som helst.

Eller.. Tänker jag helt fel nu?
Jag fick just en stark känsla av att jag tänkt helt fel.
Det hade jag.
Never mind, SIMM du har helt rätt.
Senast ändrad av rtardart; 2011-04-08 13:54
2011-04-08 17:01 # 6
Anonym
Man behöver egentligen inte bry sig om momsen. För det första bör värdestegringen framöver göra det ganska oväsentligt. Sedan är det ju mycket enklare och säkrare att köpa av ex LS.

När man sedan säljer inom Sverige får man "tillbaka momsen", i och med att priserna här ligger med momsen inbakad både när man säljer och köper.

Så mitt råd är, krångla inte till det. Du vinner inte särskilt mycket för besväret i det långa loppet.

KH
2011-04-08 23:05 # 7
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart

Never mind, SIMM du har helt rätt.


Men tyvärr inte alltid. än mindre vid rätt tidpunkt :-)

Enkelt för de som inte förstår: Om ni köpte ex. en MB för 330:-, eller köpte de dagar då LS hade lite kampanj, dvs samma pris som en MB (runt 328-334:-). Så kan ni idag sälja den till LS och få ca 350:-, en vinst på 20:- per mynt i värdelösa papperspengar.
Om ni samtidigt köpte ett mynt med 7% moms och vill sälja det idag, så kan jag nästan garantera att ni på sin höjd hamnar på 5-10:- på grund av spreaden.

Vad som är rätt eller fel överlåter jag till er. Men anser inte att LS-mynten är en dålig investering, tvärtom, och då i synnerhet därför vi slås med de tokiga 25% i påslag (momsen) på riktiga pengar. Ja, de har faktiskt en stämplad valör och har därför ett nominellt värde. Att sedan Utah har godkänt dem som legala betalningsmedel är en annan sak. Det borde de faktiskt inte ens behöva göra.

Nu har jag ingen MB från LS själv idag, dock har jag LS-mynt. Men tanken är att skaffa en box inom en snar framtid.

// SIMM
2011-07-21 15:13 # 8
kalle
Hej! Frågan kvarstår, kan man köpa silver utomlands(inom EU) och ta med det på flyget till Sverige? Finns det något speciellt som måste göras eller är det bara att lägga i handbagaget och flyga?
Ha de fint

_____________________________________________________________________________________________
*edit* Har precis pratat med personer både på skatteverket och tullverket och bägge säger att det som privatperson inte är något särskillt man ska göra då man köper silver utomlands och tar med det på flyget... märkligt det är med myndigheter:S
Senast ändrad av kalle; 2011-07-21 15:31
2011-07-22 00:02 # 9
SIMM
Tja, i din egna edit svarade du ju på det själv...

Inom EU är det ju "fri handel" (till viss del). Det är ju därför ingen skillnad om du reser till ett annat EU-land och köper sprit, cigg, godis, mat, smycken, pärlor, silver etc. Du betalar helt enkelt den momssats de har i det landet.
Tyvärr får vi ju med vår momssats knappast en tysk som bilar hit och lastar på det hållet.

När det gäller Norge är det lite annorlunda då de inte är med i EU. Där är det nog mer så att man skall tulla det när man åker tillbaka (fast det har jag ingen riktig koll på).

Vad som sedan är rätt eller fel får man nog sätta sig in i själv. Det finns för och nackdelar med allt. Vad som är "bäst" kan man ju heller inte svara på då man inte vet hur framtiden kommer att bli. Allt är ju återigen gissningar, även om de verkar vara bra och kvalificerade gissningar för/från alla Foliehattar/Silvergurus/Guldhamstrare.

// SIMM
2011-07-22 00:57 # 10
bluesky
Ett annat alternativ man kan överväga skrev jag nyss om i inlägget "BullionVault":

http://www.libertysilver.se/forum/thread/473/1


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt