Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Riksbanken
Riksbanken
2011-04-01 09:41 # 1
Guldsmeden
Riksbankens fräcka 50-öreskupp!
Du som växlat in dina sista slantar tror kanske att du gjorde en god affär – men inte alls. Det är i stället den svenska Riksbanken, med Stefan Ingves i spetsen, som skor sig.

Skenande råvarupriser gör nämligen att bankerna kan sälja vidare metallen till Kina med god förtjänst.

Legeringen i 50-öringen är perfekt till spänningsavlastarna i det kinesiska snabbtågsnätet. Enligt uppgifter till di.se får bankerna ut hela 62 öre för varje 50-öring.

"En ren arbitrageaffär, det är bara att gratulera den svenska centralbanken", säger en råvaruanalytiker på det italienska finanshuset A.P. & Primus till di.se.

Mynt för omkring 45 miljoner kronor har växlats in enligt Riksbanken. Bankernas nettovinst är alltså cirka 5,4 miljoner kronor.

Men det är inte säkert att bankerna kommer att få behålla de extra miljonerna. Axel Oxenstiernas gamla myntförordning från april 1635 gör det olagligt att ta mer betalt för pengar än det nominella värdet, utan skriftligt medgivande. Och detta tillstånd saknar Riksbanken.

Den som växlat in 50-öringar kan därmed från och med dagens datum kräva centralbanken på 12 öre för varje inlämnat mynt. Riksbanken har skapat ett webbformulär för att förenkla för de privatpersoner som vill äska penga


http://di.se/Artiklar/2011/4/1/231863/Riksbankens-50-oreskupp/
2011-04-01 10:08 # 2
Anonym
Med tanke på dagens datum så får man nog ta dagens nyheter med en nypa salt.

Guldfot
2011-04-01 10:20 # 3
billion
Ha ha...jag gick faktiskt på det...pinsamt. :)
2011-04-01 11:06 # 4
Guldsmeden
:)
Senast ändrad av Guldsmeden; 2011-04-01 11:08
2011-04-01 11:42 # 5
Kaw
Jag gick också på det, var först när jag läste sista stycket som jag kollade vilket datum artikeln var skriven. :)
2011-04-01 11:59 # 6
teasing1
2011-04-01 17:16 # 7
GotSilverYet?
Lite OT kuriosa.

50öringen från 1997 är värd runt en hundralapp pga den begränsade upplagan på ca 50k ex.
Är säkerligen många svenssons som ovetandes växlat in dessa värdefulla mynt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt