Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Perspektiv.
Perspektiv.
2011-03-30 23:41 # 1
rtardart
Möjligt att jag frågar för mycket här och googlar för lite, men det känns som ett så bra ställe att ha debatter på.
Hursomhelst. Surfar man runt på silversidor och ekonomer som gillar ädelmetaller och så vidare, vilket ju lätt blir fallet när man väl börjat ifrågasätta bankerna, så är det lätt att få bilden att det här är den säkraste investeringen i världen.
Sen jag började leta så är det enda jag tänker på att försöka få loss så mycket kapital som möjligt och lägga i silver innan det där "något" händer, oavsett om det är oljan eller droppandet av dollarn som reservvaluta eller vad det nu må vara..
Och folk säger att vi bara är i fas 2, vilket ger att en fas 3 med ännu kraftigare prisuppgång väntar och kommer hålla i sig ett tag, för att sen peaka eller stabilisera sig efter hur samhället ser ut när det kan tänkas ske..

Men det kan väl omöjligen vara så bra? Då hade väl alla kastat sig på silvertåget redan?
Varför är det här inte big news? Har jag missat ekonomikunskap A B och C och är bara en idiot med tur? Ens det?
Behöver nog perspektiv medan jag lär mig, så jag inte gör nåt dumt.
Helt enkelt. Finns det några risker alls med det här?

Fred och kärlek. // Olle
Senast ändrad av rtardart; 2011-03-30 23:44
2011-03-31 01:39 # 2
SIMM
Varför det inte skrivs om det mer är att vi troligen ännu är i ett tidigt skede. Det är när det skrivs om det allmänt det är för sent.
Men Silver är också en volatil marknad, varför jag (och många andra) tror att vi snart ser en rejäl dipp. Men den kommer troligen bara vara kortvarig för att snabbt återhämta sig.

Givetvis kan ingen se in i framtiden, det är bara en gissning. Man får själv ta ansvaret. Men lägger man ihop alla små pusselbitar så ser det bra ut de närmaste 10 åren. När man blir medveten om det som du och jag blivit så här sent, ja då vill man snabbt skaffa sig en bas för att inte stå helt utan. Längre fram kommer jag att vara mer restriktiv i mina inköp. Väntar bara på att min gröna låda skall bli full snabbt = 500 oz. Men du och jag tål ju mindre bakslag än de som varit med längre.
Själv ser jag investeringsfönstret stängas mer och mer, ändå tror inte jag att det ännu är försent.
Men som jag skrev igår, köp lite och känn på det så känner man mer dess värde.

// SIMM
2011-03-31 01:57 # 3
rtardart
Jo fast det jag grämer mig över så inihelvete är att jag (student)
A) har varit medveten om silver som investering rätt länge fast aldrig riktigt insett hur reellt det var, utan mer tänkt att om man tror rakt av på allt Alex Jones säger så kanske man borde investera i det. Men samtidigt trott att det ändå var alldeles för svårt för mig att göra, inte insett hur sent det börjar bli (så hur kan det ens vara fas 2 nu? Någon skrev ju en frågeställning om inte dom faserna borde få mycket kortare perspektiv i informationssamhället) samt
B) hade 50lax att leka med för ett halvår sedan. En gåva. Rätt in på kontot. Men istället för att ha 80 nu så har jag 5 (och några fler resor i minnet, vilket jag dock värderar oerhört. Prylar är förgängliga.). Så får tömma övriga fondkonton och kanske lyckas köpa in mig med totalt 20 nu.
Blev iaf en rulle LS på Crash JPM. Men dom dröjer ju till maj. Vilket dock ger mig god tid att bygga en fin skattkista.
Skiter i om priset går ner lite, det är irrelevant, viktiga verkar ju vara att få tag på fysiskt medan det finns någorlunda lättåtkomligt. Sen blir det väl Norge, Jobba så mycket som är fysiskt möjligt och lägga blandat i silver och guld.

Men mitt mål är framförallt att klara en övergångsperiod, det ligger väl inbyggt i systemet att en ny stabilitet ska upprättas ur det förmodade kaoset, må vara en högteknologisk fasciststat, men vill ha silver när det sker iaf. Sen kanske man kan lita på hederligt arbete igen?
Senast ändrad av rtardart; 2011-03-31 02:00
2011-03-31 13:50 # 4
Tel
Det som det här gäller egentligen är en kamp mellan centrala banker med deras fiat valuta system och de som tror att vi måste ha en valuta som är uppbackad med något som har ett riktigt värde. Senaste 6000 år säger att detta skall vara guld. Den har alla kvaliteter som behövs för att vara en valuta (precis som Kineserna och Asien betraktar det). Guld som valuta kan du googla på och fiat valutor med.
Det är centrala banker, the FED och regeringar som vill ha kvar ett fiat valuta system.  Fiat systemet ger dem makt och förmögenheter. De hatar guld och ädla metaller. Där finns det inget att vinna via räntor och inflation.

Ett fiat system ökar exponentiellt och det strider mot matematik att det kan pågå i all evighet. Guld finns i fast mängd och urvinning lägger till bara en små mängd varje år.
Det som jag inte hade förstått tills nyligen var varför skulle the FED och centrala banker envisas med detta system när de måste vara smarta nog att förstå att det inte kan hålla i längden.

Nu förstår jag att de VILL krascha världens ekonomi, de använder alla medel för att hålla ner guld och silver priser, manipulera priset på råvaror i allmänhet och manipulerar med valutor och lån för att ta ner den ena ekonomi (land) efter det andra. The FED vill naturligtvis att euron skall krascha innan dollarn gör det. Förutom detta finns det krig att ta till när allt annat misslyckas.
Anledningen till att de vill få systemet att krascha är att de vill få världen att bli övertygad att vi måste ha ett gemensamt världsvaluta, styrd av en värld's bank eller regering. Gissa vem som skall vara boss!

Det som står i vägen för dem är Kina, Ryssland och dollarn som är så skakig att frågan är om dollarn kraschar innan euron gör det. Det har redan varit muttringar i usa om att Kina är fienden... Guld och silver rörelsen står också i vägen. Varje dag som guld och silver går upp förlorar dollarn och andra valutor värde. Varje dag som FED trycker några hundra miljoner dollar till går dollar värdet ner. I europa pratas det om SDR som ny världsvaluta. Glöm det, det är mer av samma sak, fiat valutor igen.

Du frågor om det finns någon risk med investering i guld och silver (ursäkta, investering är fel ord, värdebevarande är rätt ord), vad tror du nu? Denna kamp är den vanliga, ärliga människan emot världens korrupta banker och regeringar.
Jo, jag skulle nog erkänna att det finns en risk med det. Tänk på alla deras resurser och vad vi har. De skyr inga medel för att få deras vilja igenom men vi får inte låta det hända.

Miljoner små myror kan nog fälla en elefant. Vi måste fortsätta tro på guld och silver, köpa och trycka priserna upp, vägra gå med en ny organiserad världsvaluta eller ännu mer central styrning. Vi måste kämpa för att få, först och främst, guld till (återigen) ny världsvaluta. Det nuvarande korrupta systemet måste bort och vi får göra vad vi måste eller blir tvunga till.

Att få är medveten om det verliga läget är inte så konstigt, världens ekonomi och financiellt läge är invecklat, inte alls lätt att förstå. Guld och silver är egentligen bara en liten marknad. När man börjar forska i det kommer man snabbt i kontakt med sajter som SHTF, Max Keiser o dylika. Bilden som målas upp är skrämmande och nästan otrolig. Den instinktiva reaktionen är att 'det kan inte vara sant' och så vill man sticka huvudet direkt i sanden och inte höra något mera.
Forska vidare Olle, försök hitta bevis som motsäger detta, kolla på King World News, GATA och Zero hedge, följa länkarna därifrån.
Slutsatsen är tyvärr oundviklig.
2011-03-31 14:12 # 5
billion
Tel, håller med om det mesta du skriver. Det här handlar i första hand om frihet, stabilitet och mindre risk för manipulation på "hög" nivå.

Olle, den största risk du löper är att du av någon anledning måste sälja när värdet av någon anledning är lågt. En annan risk kan vara att staten förbjuder privatpersoner att handla med guld och silver....eller sätter upp regler som gör det dyrt och svårt vilket driver ner värdet. Det har hänt tidigare i historien(USA).
2011-03-31 14:24 # 6
Anonym
Lysande inlägg,Tel!
Vill tillägga en annan fördel med att investera/värdebevara i ädelmetaller: dom är ofta billigare under goda tider ,blir då inte så betungande att köpa. För att bli dyrare under sämre tider. Men totalt i genomsnitt behåller dom sin köpkraft , med dessa fördelaktiga variationer.

/GeCe
2011-03-31 14:49 # 7
Liberty Silver / Gustav Andersson
Jag tror att media så smått kommer att börja uppmärksamma att något är fel. Inte i tillräcklig utsträckning dock. De kommer nog inte heller att förstå riktigt vad som är fel och inte heller hur felet bör åtgärdas.

Zetterling har iaf en del roliga karikatyrer. Den här tex:
http://www.dn.se/blogg/zetterling/files/2011/03/Korthus-dollargrin.960.jpg

Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-03-31 14:51
2011-03-31 18:24 # 8
rtardart
Att behöva sälja vid fel läge är jag inte vidare rädd för, kommer ju fortfarande se till att ha jobb och pengar på kontot. Men har flyttat allt som låg i fonder (vilka dock hade gått upp rätt väsentligt sen senast och gav mig lite separationsångest på banken) eftersom jag förlorade rätt mycket genom att inte bry mig om det där vid förra kraschen.

Men skulle maktens män kunna reglera det så hårt i framtiden att man sitter där med några kilo som inte får säljas officiellt och vetefan vad man ska göra av det? Vad var det som hänt i Usa?
Och finns det ens någon risk alls att kursen börjar krypa neråt igen innan X händer? Klart det kan ju vara säsongsdippar och andra kortsiktiga grejer (comexregler/förändringar osv som jag läser om men knappt förstår) men med hypen som råder, en uppvärdering mot guld som alla ser som oundviklig, varför skulle kursen dala?
Vi är väl inte på väg att peaka än på något/några år?
Och isf, om man då sparar på metallen genom peaken, är man en idiot då som istället borde försöke pricka toppen eller blir man fast med (mängder av) hyfsat värdelösa pengar om man nu skulle lyckas med det konststycket?

När är det egentligen läge att släppa den om vi nu inte får en ny guld/silver-standard? //olle
2011-03-31 19:38 # 9
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart

Men skulle maktens män kunna reglera det så hårt i framtiden att man sitter där med några kilo som inte får säljas officiellt och vetefan vad man ska göra av det?


Olle, du får betala maten du köper av mig, från min grönsaksodling, med silver och guld.

HIttade denna intressanta artikel nyss, inflation is "going to be serious," - Wal-Mart U.S. CEO Bill Simon
2011-03-31 19:52 # 10
billion
Citat:
Ursprungligen postat av rtardart
Vad var det som hänt i Usa?


Läs mer om detta här

Du hittar även lite mer information om att liknande händelser från den länken.
2011-03-31 22:22 # 11
In4mayshun
Jag tänker _aldrig_ bankfacka mina metaller. Litar inte en nanosekund på de styrande i Sverige. Om hela världsekonomin plötsligt tokkraschar (på samma sätt som ekonomiska kriser alltid inleds, som en blixt från ovan) skulle det inte förvåna mig ett dugg om de omedelbart och över en natt stoppar allt tillträde till bankfack och liknande. Med hänvisningar till undantagslagar, Force Majeure etc. etc. Sedan kommer konfiskeringsdekreten som ett brev på posten. Historien upprepar sig alltid.

"Sure, you can have my silver. When you take it from my dead, cold hand..."


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt