Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Är du 87 år? Spara långsiktigt i en kapitalförsäkring!
Är du 87 år? Spara långsiktigt i en kapitalförsäkring!
2011-03-21 13:50 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Tydligen blir det allt vanligare att privatpersoner rekommenderas av diverse banker att spara i en kapitalförsäkring. Långsiktigt!

Kapitalförsäkringar är en placeringsform där placeringen skiljer sig från traditionell kapitalvinstbeskattning. Många lockas av denna placeringsform eftersom kapitalvinstbeskattning inte föreligger vid ett inlösen, dvs. återköp av innehavet. Den räknas istället som en schablonmässig avkastningsskatt, 27 % av den genomsnittliga statslåneräntan föregående år.
Det belopp som beräkningen sker på är försäkringens värde 1 januari.

Citat direkt från wikipedia: "Genom detta har många placerare sett en möjlighet att få ner skatten på sina kapitalvinster, eftersom skatten blir låg – den skatt som tas ut i början av år 2010 ser ut att bli cirka 0,86% (3,18% x 27%). Den skatt som togs ut i början av januari 2009 var 1,05%. Till detta tillkommer bankens eller försäkringsbolagets avgifter. Vissa banker och försäkringsbolag erbjuder dock kapitalförsäkringen helt utan värdebaserade avgifter, de räknar istället med att tjäna pengar på transaktionsavgifter på de affärer du gör inom ramen för försäkringen.
"

Jag har hört från flera håll att kapitalförsäkringar är rena bluffprodukterna och att det långsiktigt inte alls lönar sig.

Att man kanske inte heller vill placera långsiktigt när man är 87 år förstår de flesta, dock inte SEB som rådde en 87-årig kvinna på Gärdet i Stockholm, att placera en halv miljon kronor i en kapitalförsäkring. Tanken var att spara långsiktigt!
SEB fälls nu i allmänna reklamationsnämnden.

Artikeln: http://www.dn.se/ekonomi/seb-radde-87-aring-spara-langsiktigt

Vad sägs om lite fysiskt guld eller silver åt en person i denna ålder, så att om hon får leva länge och vara frisk, kan behålla sin köpkraft när allt annat faller. Om man går bort kan ens barn eller barnbarn ärva något som inte kan bli värdelöst. Bankerna i Sverige, har som jag tidigare skrivit i en annan tråd, endast pappersguld att erbjuda och inget fysiskt överhuvudtaget! De vill att man ska byta ut sina värdelösa SEK mot ett annat väderlöst papper, guldderivat eller "Unallocated Gold"
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-03-21 13:53
2011-03-21 14:53 # 2
Anonym
de med pension spara är rena bluffen , som bankaerna vill bara tjäna pengar och ger falska löften hur mycket avkastningen blir .

som sagt bättre investera i guld och silver samt bygga upp ett återkommande inkomst ..
de är lösningen för oss 80 talister .
kan räkna på 48 % utav ord lön i pension. inget att kul att förvänta sig av en bra pension.

pensionen räknas då vara näst sämta i europa ! de sämta kommer estland ha ..
de är beräkningar på de som går i pension ca 40m alltså 80 talisterna...
2011-03-23 20:04 # 3
The Barbarous Relic
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Jag har hört från flera håll att kapitalförsäkringar är rena bluffprodukterna och att det långsiktigt inte alls lönar sig.

Varför inte? Bör dem som handlar med aktier hellre betala en 30% kapitalvinstskatt?
2011-03-24 11:48 # 4
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av The Barbarous Relic
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Jag har hört från flera håll att kapitalförsäkringar är rena bluffprodukterna och att det långsiktigt inte alls lönar sig.

Varför inte? Bör dem som handlar med aktier hellre betala en 30% kapitalvinstskatt?


Många menar att det på lång sikt är tveksamt om det lönar sig.
Här är ett ganska intressant resonemang kring varför.
http://www.privataaffarer.se/aktier/200903/kapitalforsakring-inget-fo/
2011-03-24 12:54 # 5
Selous
Det går ju att vända och vrida på det där rätt mycket men i den där artikeln så bortser han ju helt från en så fundamental sak som utdelningar. Säg att du får i snitt 4% i direktavkastning (vilket inte varit omöjligt historiskt) så räcker det för att betala skatten och avgiften om du valt en med låg avgift. Direktäger du får du skatta på avkastningen varje år och på vinsten när du säljer. Det tråkiga svaret är nog att vad som är mest gynnsamt beror helt på hur du investerar och vad du lyckas få för utveckling.
2011-03-25 11:26 # 6
Anonym
Glöm inte att bankerna bara är nasare och vill tjäna pengar på dig.
2011-03-25 14:38 # 7
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Glöm inte att bankerna bara är nasare och vill tjäna pengar på dig.


Precis.
Lyfte ut en större summa pengar från Avanza ner till hemmabanken, de ringde igår och undrade om jag hade koll på vart de skulle placeras. Samtalet tog snabbt slut då jag sa att jag visste (tiil vad, nej det hade inte han med att göra).
Det sorliga är inte att de bara är försäljare, det vet inte ens om det och har ingen vidare kunskap. De vet bara om de "produkter" de har inom banken som de varit på kurs och lärt sig om.

// SIMM


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt