Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vad göra med de tillgångar som nu är låst i vårt FIAT system?
Vad göra med de tillgångar som nu är låst i vårt FIAT system?
2011-03-18 00:12 # 1
LPB
Vi har nog alla tillgångar som är låsta i vårt "fiat system", t ex PPM och andra pensionssystem. Pengar som är låsta på något sätt, hur investerar man detta bäst inför en monetär kollaps?

Om vi tar PPM, så är det bara fonder som man har möjligheten att investera i, fonder är alltid knutet till en bank eller ett institut. I detta tillfälle finns det någon möjlighet att bibehålla någon typ av ägande ?

Om vi nu spekulerar i att man har möjligheten att placera sina surt förvärvade pensions kronor i enskilda aktier, obligationer eller fonder, vad är det bästa sättet att behålla en form av värde?


Tänkte lägga in en länk om banker http://www.financeandeconomics.org/Articles%20archive/22011.03.17%20Money_to_metals.htm

//LPB som är mycket tacksam för svar
Senast ändrad av LPB; 2011-03-18 00:16
2011-03-18 13:18 # 2
Flavian
Aktier brukar stiga våldsamt under en hyperinflation om än att det i efterhand har visat sig att börsen i reala termer faller under en hyperinflation. Å andra sidan sjunker börsen inte på långa vägar så mycket som fiatpengar under en hyperinflation. Fiatpengar blir ju värdelösa under en hyperinflation.

Så allt som har ett verkligt värde är bra att äga under en hyperinflation. Skog är ett exempel, guld ett annat. Aktier är också bra att ha om än att det visat sig att de inte helt kompenserar penningvärdets minskning.

Dessutom bör man komma i håg att produktionen minskar under en hyperinflation, vilket undergräver människors köpkraft i största allmänhet. Om det finns färre varor och tjänster, men mängden fysiskt guld inte har minskat så minskar ju också guldets köpkraft.
2011-03-18 16:12 # 3
LPB
Tack Flavian,

Min PPM är låst i Vatten, guld, olja och företagsobligationer för tillfället. ( jo jag vet, skal bort från företagsobligationer innan 2012, men det har fan i mig betalt sig bra under de senaste två åren, nästan som guld).

Men, det är fortfarande fonder som sköts av banker eller penninginstitut!

När vi kommer till möjligheten att direkt investera i ett bolag, så är det annorlunda. är enig om om att alla aktier stiger i början vid en "hyperinflation", men därefter gäller "stockpicking".

Men frågan kvarstår, vad gör man med de pengar som är fast i ett system, typ PPM?
Skal man som jag har gjort, investera i tillgångar och hoppas på att fonderna klarar sig igenom en finansiell kris, finns det något annat sätt att förvalta det, eller skal man bara se det som förlorade pengar?

//LPB
2011-03-18 21:18 # 4
impact
SGAM och Blackrock har "guldfonder" i PPM-systemet.
2011-03-21 16:43 # 5
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av impact
SGAM och Blackrock har "guldfonder" i PPM-systemet.


Pappersguld funkar ju nu, men när det väl smäller - funkar det då med? Känns som lika mycket risk som andra papperssaker då.

// Kim
2011-03-29 14:16 # 6
LPB
För att återgå till ämnet: vad gör man med låsta tillgångar, typ PPM, när hyperinflationen inträffar?

Finns det någon möjlighet att investera i något som kan bibehålla någon typ av värde?

//LPB
Senast ändrad av LPB; 2011-03-29 15:42
2011-03-29 14:51 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
För att återgå till ämnet: vad gör man med låsta tillgångar, typ PPM, när hyperinflationen inträffar?

Finns det någon möjlighet att investera i något som kan bibehålla något typ av värde?

//LPB


Det finns nog krafter som vill att man inte ska kunna göra något, dvs hitta alternativ när de inte sköter sig. Jag har ingen lösning.
2011-03-29 16:58 # 8
LPB
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av LPB
För att återgå till ämnet: vad gör man med låsta tillgångar, typ PPM, när hyperinflationen inträffar?

Finns det någon möjlighet att investera i något som kan bibehålla något typ av värde?

//LPB


Det finns nog krafter som vill att man inte ska kunna göra något, dvs hitta alternativ när de inte sköter sig. Jag har ingen lösning.


Tanken var att om man investerade i något som kunde behålla sitt värde, typ guld, silver, olja mm.
Men det är väl sådan att de möjligheter som man får att placera sina pengar. överlever inte en hyperinflation(?)

Biter jag mig själv i svansen(?)

//LPB


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt