Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Svenska kronan försvagad
Svenska kronan försvagad
2018-05-01 23:52 # 1
NobleArt
Mycket intressant artikel om sjunkande svenska krona på bloggen Cornucopia:
https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/sa-mycket-har-svenska-kronan-forsvagats.html
Hur har det kunnat ha blivit så här? Är allt sossarnas fel eller är det för att bostadsmarknaden har försvagats?
2018-05-02 09:47 # 2
jaws
Vems felet är är en politisk fråga. Och det ska vi väl inte diskutera här.
Men oavsett börjar Sverige likna en bananrepublik. När ett Kalle Anka-land som Danmark ser sin valuta stiga med 18% mot SEK på två år inser man att något har gått seriöst snett här.
2018-05-02 13:28 # 3
johsch
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Vems felet är är en politisk fråga. Och det ska vi väl inte diskutera här.
Men oavsett börjar Sverige likna en bananrepublik. När ett Kalle Anka-land som Danmark ser sin valuta stiga med 18% mot SEK på två år inser man att något har gått seriöst snett här.


Jag håller med om att världen är vrickad- skuldekonomin har förstört balanserna i världsekonomin.
Du får tänka på all fin svensk export som du stöttar upp genom dumpningen av SEK. Det är ju bara egentligen sparat kapital som "drabbas" av värdedumpningen. Det är "fult" att spara- kapital ska arbeta i spekulationsekonomin. Alla priser på reellt värde justeras upp och skulder skrivs av automatiskt av värdeinflationen.
Danmark har inte gjort annat än att de knutit DKR mot Euron. Det är surt för oss som brukar åka till Köpenhamn, men jag tror det kommer stå danskarna dyrt framöver. De får nog släppa pegen mot Euron sinom tid och då blir det säkert en sväng ner mot 1:1 eller lägre mot Sek om det kan glädja någon.
2018-05-03 09:15 # 4
jaws
Nu är det ju faktiskt inte bara i Danmark som valutan stiger i förhållande till Sverige. Med ditt resonemang kommer alla länder utom Sverige att drabbas av grym valutanedgång. Dream on.
Danmarks koppling till Euro har funnits så länge Euron existerat och hittills har de klarat av det. Det är bara vi, i hela världen verkar det, som inte klarar av att exportera utan att locka med reapriser. Det är ett dåligt betyg åt våra "världsledande" storföretag. Men det är klart, om man kan lämna -20% rabatt genom att låta svenska folket stå för fiolerna är det oemotståndligt. Men det är tragiskt för den stolta exportindustrin och för regering och Riksbank som medverkar till spektaklet.
2018-05-03 11:20 # 5
jaws
Guldet ligger nu nära all-time-high! I svenska kronor vill säga. Men pratar vi USD ligger priset 41% under. I Euros ligger det 26% under. Man kan säga att SEK försvagats 41% mot USD och 26% mot EUR sedan 2012.
Tråkigt om man vill köpa guld med sina surt förvärvade SEK.
2018-05-03 14:46 # 6
NobleArt
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Guldet ligger nu nära all-time-high! I svenska kronor vill säga. Men pratar vi USD ligger priset 41% under. I Euros ligger det 26% under. Man kan säga att SEK försvagats 41% mot USD och 26% mot EUR sedan 2012.
Tråkigt om man vill köpa guld med sina surt förvärvade SEK.


Tråkigt men det illustrerar ju också hur bra guldet står sig. Medan våra politiker och centralbank försöker göra allt som står i sin makt att förstöra svenska kronan kan man fly till guld som en säker hamn.
2018-05-03 17:04 # 7
johsch
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Nu är det ju faktiskt inte bara i Danmark som valutan stiger i förhållande till Sverige. Med ditt resonemang kommer alla länder utom Sverige att drabbas av grym valutanedgång. Dream on.
Danmarks koppling till Euro har funnits så länge Euron existerat och hittills har de klarat av det. Det är bara vi, i hela världen verkar det, som inte klarar av att exportera utan att locka med reapriser. Det är ett dåligt betyg åt våra "världsledande" storföretag. Men det är klart, om man kan lämna -20% rabatt genom att låta svenska folket stå för fiolerna är det oemotståndligt. Men det är tragiskt för den stolta exportindustrin och för regering och Riksbank som medverkar till spektaklet.


Nä, mitt resonemang bygger inte på att bara Sverige dumpar sin valuta. Alla gör det uppenbarligen i ett race mot botten och Sverige håller just nu god stil i täten. Jag bara poängterade att jag tror exemplet DKR/SKR beror i stor mån på danskarnas peg mot Euron- inte på att vi är avsevärt mycket sämre än dem.
Jag tror att både USD och Euro är kraftigt övervärderade, samtidigt som SKR är undervärderad, så ja- vi kommer nog lida mindre när det inte håller längre, men summan av lidandet kommer nog bli ganska lika för alla parter.

Om du missade det, så var det ett försök till ironi att det är bra att understödja export med inflation- jag höll med ditt inlägg.
2018-05-05 19:01 # 8
jaws
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Nu är det ju faktiskt inte bara i Danmark som valutan stiger i förhållande till Sverige. Med ditt resonemang kommer alla länder utom Sverige att drabbas av grym valutanedgång. Dream on.
Danmarks koppling till Euro har funnits så länge Euron existerat och hittills har de klarat av det. Det är bara vi, i hela världen verkar det, som inte klarar av att exportera utan att locka med reapriser. Det är ett dåligt betyg åt våra "världsledande" storföretag. Men det är klart, om man kan lämna -20% rabatt genom att låta svenska folket stå för fiolerna är det oemotståndligt. Men det är tragiskt för den stolta exportindustrin och för regering och Riksbank som medverkar till spektaklet.


Nä, mitt resonemang bygger inte på att bara Sverige dumpar sin valuta. Alla gör det uppenbarligen i ett race mot botten och Sverige håller just nu god stil i täten. Jag bara poängterade att jag tror exemplet DKR/SKR beror i stor mån på danskarnas peg mot Euron- inte på att vi är avsevärt mycket sämre än dem.


Om "alla dumpar sin valuta" skulle det betyda att något annat, som råvaror och ädelmetaller, skulle stiga men så är det inte. Guldpriset i USD ligger -41% under vad det var 2012. Nä det är enbart Sverige, genom Riksbanken och regeringen, som dumpar SEK och i en högkonjunktur när ekonomin "går som tåget". Undras vad man tänker göra i en kommande lågkonjunktur? -10% reporänta?
Dumpningen kommer att kosta för alla svenskar. Det syns redan på bensinpriset. Snart på allt annat, vin, grönsaker, elektronik, you name it bara för den lata exportindustrins skull.De flesta verkar tycka det är bra. Varför ber dessa idioter inte att få sänkt lön också, det är ju samma sak?
2018-05-06 22:27 # 9
NobleArt
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Nu är det ju faktiskt inte bara i Danmark som valutan stiger i förhållande till Sverige. Med ditt resonemang kommer alla länder utom Sverige att drabbas av grym valutanedgång. Dream on.
Danmarks koppling till Euro har funnits så länge Euron existerat och hittills har de klarat av det. Det är bara vi, i hela världen verkar det, som inte klarar av att exportera utan att locka med reapriser. Det är ett dåligt betyg åt våra "världsledande" storföretag. Men det är klart, om man kan lämna -20% rabatt genom att låta svenska folket stå för fiolerna är det oemotståndligt. Men det är tragiskt för den stolta exportindustrin och för regering och Riksbank som medverkar till spektaklet.


Nä, mitt resonemang bygger inte på att bara Sverige dumpar sin valuta. Alla gör det uppenbarligen i ett race mot botten och Sverige håller just nu god stil i täten. Jag bara poängterade att jag tror exemplet DKR/SKR beror i stor mån på danskarnas peg mot Euron- inte på att vi är avsevärt mycket sämre än dem.


Om "alla dumpar sin valuta" skulle det betyda att något annat, som råvaror och ädelmetaller, skulle stiga men så är det inte. Guldpriset i USD ligger -41% under vad det var 2012. Nä det är enbart Sverige, genom Riksbanken och regeringen, som dumpar SEK och i en högkonjunktur när ekonomin "går som tåget". Undras vad man tänker göra i en kommande lågkonjunktur? -10% reporänta?
Dumpningen kommer att kosta för alla svenskar. Det syns redan på bensinpriset. Snart på allt annat, vin, grönsaker, elektronik, you name it bara för den lata exportindustrins skull.De flesta verkar tycka det är bra. Varför ber dessa idioter inte att få sänkt lön också, det är ju samma sak?


Exakt vad jag har tänkt på. När personer framhäver det som något positivt att vi svenskar kollektivt har blivit fattigare. Din liknelse med att be om lägre lön är på pricken!


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt