Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldcentralen nästa guldhandlare att få problem?
Guldcentralen nästa guldhandlare att få problem?
2018-04-03 01:09 # 1
puertoliberto
Tidigare handlade jag från Tavex men sedan de hade problem med myndigheter och bankerna stängde ned deras konton har jag de senaste åren köpt min ädelmetall från antingen Liberty Silver, guldcnetralen eller Tradera (det senare ingenting att rekommendera för den som inget kan om ädelmetallhandel...).

Nu var jag intresserad av att köpa av GC igen eftersom de hade kampanj på Silver Maples. När jag ringer dem visar det sig dock att de har stängt ned sitt kontor i Stockholm och flyttat det till Helsingborg och att de "ska genomföra en omorganisation". Ingen av de gamla kontakterna finns kvar på företaget.

Vad kan detta bero på? Kan även de ha haft problem med myndigheter precis som Tavex? Någon som ver mer?
2018-04-04 10:15 # 2
In4mayshun
Det är väl momsens fel skulle jag tro. Det blir för dyrt att köpa sitt investeringssilver i Sverige. De få svenskar som köper silver som hedge eller investering är oftast väl pålästa om hur marknaden fungerar och väljer att handla i de länder där det är billigast. Det är ju numera så lätt och smidigt att beställa och importera saker själv. Jag har rätt mycket silver, inget av det är köpt i Sverige...

Att bedriva ädelmetallhandel i Sverige kan inte vara särskilt tacksamt ??
2018-04-12 00:16 # 3
Metalonmetal
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Det är väl momsens fel skulle jag tro. Det blir för dyrt att köpa sitt investeringssilver i Sverige. De få svenskar som köper silver som hedge eller investering är oftast väl pålästa om hur marknaden fungerar och väljer att handla i de länder där det är billigast. Det är ju numera så lätt och smidigt att beställa och importera saker själv. Jag har rätt mycket silver, inget av det är köpt i Sverige...

Att bedriva ädelmetallhandel i Sverige kan inte vara särskilt tacksamt ??


Ja, stämmer nog men troligtvis för att de är och har alltid varit så vansinnigt mycket dyrare än de få konkurrenter som finns i Sverige. Det funkar nog inte att ligga 1500 kr över på en 100 g-guldtacka än vad Liberty Silver och NCG gör. Det är ju ockerpriser och jag gissar att de har levt på äldre människor som gillar att få ringa in sin beställning.
2018-05-16 21:59 # 4
Metalonmetal
Det finns inte längre något bolag som heter Guldcentralen när man söker på företagswebsidor. Söker man på deras organisationsnummer får man istället upp ett bolag som heter LLATEM Sundbybergsvägen I AB. De har alltså bytt namn vilket antyder att Guldcentralens verksamhet inte är i samma bolag längre.
Märkligt, varför skulle man vilja göra så här?
https://www.allabolag.se/5561079970/llatem-sundbybergsvagen-i-ab
2018-05-17 21:27 # 5
Mogge8212
Guldcentralen har överlåtit sin verksamhet till K.A Rasmussen AB i Helsingborg.
De har kvar samma 08 telefonnummer och varumärket/namnet "Guldcentralen" ägs numera troligen av KAR istället.

Inget konstigt med att bolag köps upp eller att man slår ihop 2 bolag till ett bara för att komma åt ett varumärke/affärsområde eller liknande.
Vad orsaken är just till denna förändring vet jag inte dock.
Jag handlade av GC för ett tag sedan med perfekt leverans från HBG så allt är grönt anser jag :)
2018-05-18 01:48 # 6
puertoliberto
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Guldcentralen har överlåtit sin verksamhet till K.A Rasmussen AB i Helsingborg.
De har kvar samma 08 telefonnummer och varumärket/namnet "Guldcentralen" ägs numera troligen av KAR istället.

Inget konstigt med att bolag köps upp eller att man slår ihop 2 bolag till ett bara för att komma åt ett varumärke/affärsområde eller liknande.
Vad orsaken är just till denna förändring vet jag inte dock.
Jag handlade av GC för ett tag sedan med perfekt leverans från HBG så allt är grönt anser jag :)


Det är säkert bra men jag håller med föregående talare att det är märkligt att lägga ned vad som verkar vara ett välskött företag. KA Rasmussen ägde ju GC redan innan detta måste ha gjorts.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt