Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Dagens prisras
Dagens prisras
2011-03-15 17:49 # 1
Guldmikroben
Hur ser ni på dagens reaktion i ädelmetallerna?
Enligt spelets alla regler borde reaktionen väl vara omvänd om jag inte missminner mig.
Såg vi de nervösa EFT spekulanternas avhopp från tåget kanske?
2011-03-15 17:59 # 2
teasing1
Jag tror att alla cashar in alla sina papper och rör sig mot lågriskinvesteringar.
Allt kommer att dippa, men jag tror att ädelmetaller kommer att studsa tillbaks först av allt.

Eftersom det inte köps så mycket ETF:s silver just nu så känner dataprogrammen av det och säljer per automatik.

Japan har nu pumpat in 250 miljarder dollar i systemet på två dagar. QE i sin renaste form.

Spännande dagar framöver...
Senast ändrad av teasing1; 2011-03-15 18:11
2011-03-15 18:07 # 3
teasing1
Japan kommer ju knappast att leverera sitt fysiska silver till COMEX, p.g.a. av tragedin landet nu går igenom?

Kvantitativ lättnad (QE) kommer ju knappast att stoppas nu. Vi kommer att få se mycket mer pengar som pumpas in i ekonomiska system världen över.

Revolutionerna i mellanöstern har ju inte tagit en paus heller, mer inflation och högre oljepriser.
2011-03-15 20:05 # 4
beegee
Kitco:

NEW YORK (TheStreet ) -- Gold prices were tanking Tuesday, falling below the $1,400 support level as the nuclear disaster in Japan unfolds.

More on Metals and Mining
Midday Glance: Silver CompaniesMidday Glance: Gold CompaniesSpike To Offer 3 Previews Of 'Coal' Reality Show
Market Activity
Agnico-Eagle Mines| AEM
Eldorado Gold Corp| EGO
Kinross Gold Corporation| KGC
Gold prices have shed as much as 3.5%. Investors buy gold as risk protection to sell during times of disaster and that's exactly what global markets, most heavily the Japanese, are doing.

Gold for April delivery was rising from session lows but was still sinking $32.40 to $1,392.50 an ounce at the Comex division of the New York Mercantile Exchange. The gold price has traded as low as $1,380.70 while the spot gold price was plummeting more than $35, according to Kitco's gold index.

Vote: Where will gold prices finish in 2011?


The list of bad headlines mounted Tuesday with investors trying to figure out what the worst case scenario for Japan could be. Prime Minister Kan announced that radiation levels near 4 exploding nuclear reactors are very high. Bank of Japan pumped another 8 trillion yen, or $98 billion, into the market. The Nikkei was down 14% during trading.

On the surface gold should be rising as a safe haven investment. However, it seems investors are using gold as currency, selling it for cash during this crisis.

China and India are by far the largest gold consumers in the world, and Japan saw fourth-quarter disinvestment fall 11 tons in 2010 as jewelry demand plummeted 31% in the same time frame, according to the World Gold Council.

But Japan still has gold to sell. Its central bank holds 765.2 tons. That is not to say the bank is selling but just that Japan still represents a big player in the market.

"I think [Japan is] unwinding a lot of carry trades," says Phil Streible, senior market strategist at Lind-Waldock. "They're selling a lot of their gold assets, their silver assets, and any other non-liquid asset, getting out of it, trying to repatriate back to Japanese yen ... cash is king right now to them."

Streible thinks that after a week, investors will have a better assessment of the damage in Japan, which might help buoy gold prices.

Köp!
2011-03-15 22:47 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Detta är skoj. Priset rasar men det finns knappt något fysiskt silver tillgängligt. Hmm, borde inte en bristsituation driva upp jämviktspriset? T.o.m. enl. keynesiansk ekonomi torde utbud/efterfrågan matchas på ett pris där de balanserar. Det var iaf vad jag fick lära mig i A-kurserna i nationalekonomi. A-kurserna i Mikro/Makro är för övrigt god allmänbildning i stort men sedan ballar det ur helt och särskilt i C/D-kurser men det får jag utveckla i annan tråd vid annat tillfälle.

Ah, vi kan skapa papperssilver och hålla nere priset. Så bra! Priset är artificiellt lågt och kan numera liknas vid ett pris under marknadspris på en marknad med ransonering i samband med subventionering. Subventionering är bra för de som kan utnyttja den genom att köpa till det låga priset så passa på så länge det finns något silver alls tillgängligt.

Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-03-15 22:50


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt