Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Att sälja utan ett kvitto på inköp? Skatt?
Att sälja utan ett kvitto på inköp? Skatt?
2018-01-27 15:12 # 1
TJ
Jag behöver pengar till ett nytt hem och kommer sälja 10 st. 1 oz guldmynt. Jag har inget kvitto för inköpet.

Vad händer? Får jag ett meddelande om att betala skatt?
2018-01-28 13:37 # 2
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TJ
Jag behöver pengar till ett nytt hem och kommer sälja 10 st. 1 oz guldmynt. Jag har inget kvitto för inköpet.

Vad händer? Får jag ett meddelande om att betala skatt?


Du ska själv deklarera vinst eller förlust vid försäljning av ädelmetall. Saknar du dokumentation från inköpstillfället och inte heller kan minnas vad du köpte metallen för kan jag inte annat än att rekommendera dig att kontakta Skatteverket för att kontrollera hur du ska deklarera din affär.
2018-01-28 14:12 # 3
TJ
Tackar så mycket. Jag har köpt guldmynt på olika ställen till olika tider. Det håller nog inte för Skatteverket. Som du säger, jag tär kontakt med Skatteverket.
2018-01-30 16:06 # 4
johsch
Citat:
Ursprungligen postat av TJ
Jag behöver pengar till ett nytt hem och kommer sälja 10 st. 1 oz guldmynt. Jag har inget kvitto för inköpet.

Vad händer? Får jag ett meddelande om att betala skatt?


Hej!
Jag föreslår följande lösning. Vet dock inte om den håller juridiskt, men jag tror det skulle hålla om du inte vill chansa på att sälja utan att ta upp reavinst.
Be en vän sälja dig något. Tex en tavla. Sätt priset för tavlan till 10 Krugerand. Din vän kan då efter försäljningen av tavlan växla in guldmynten till svenska pesetas.
Som god vän kan han sedan ha godheten att skänka dig pengar för att stödja ett kommande bostadsköp...

Gåvor är som bekant skattefria numera så den transaktionen kan inte intressera skattemyndigheten.
Att köpa tavlor för främmande valuta kan inte heller vara av skattemyndighetens intresse... Vännens försäljning skulle eventuellt utgöra en vinst som är grund för reavinst. Om det ska undvikas ber du istället två olika vänner sälja dig vars en tavla för 5 Krugerand var istället- då kan de på sin höjd bli beskattade på 30% av beloppet överskridande 50000 om de skulle bli granskade.

Alternativt skulle jag kunna köpa dina mynt som privatperson om du är rädd att de registrerade verksamheterna tar upp försäljningen till skattemyndigheterna....
2018-01-31 13:52 # 5
Mats
Du har också rätt att schablonmässigt redovisa inköpspris till 30% av försäljingspriset. Men det kanske inte blir en bra affär. Sen kan du också chansa, och sätta inköpspris = försäljingspris, dvs ingen reavinst. Säger skattemyndigheten något så kan du säga "jag visste inte att bla bla "...
2018-01-31 18:25 # 6
Resax
Eller så håller man truten och spelar oskyldig. ??
2018-02-02 10:59 # 7
johsch
Citat:
Ursprungligen postat av Resax
Eller så håller man truten och spelar oskyldig. ??


Man ska inte behöva spela!! Jag skulle säga att man är oskyldig. Det enda man gör om man inte tar upp en guldförsäljning som reavinst är att man i självförsvar förhindrar att bli rånad. Fiatinflation är ren stöld...
2018-03-15 16:31 # 8
Kapten kid
Ponera att du skänker mynten i gåva till din fru/sambo på hennes xx-årsdag, och nu väljer hon att sälja dem.
Hur blir det då med skatten? Inte ska hon väl behöva genera sig med att be om kvitto på en gammal present


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt