Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Bitcoin och skatteverket
Bitcoin och skatteverket
2017-12-04 10:59 # 1
jaws
Bitcoin-hypen är en av orsakerna till att t.ex. guldpriset inte lyfter.

https://goldsilver.com/blog/bitcoin-tax-the-coinbase-fiasco/?utm_campaign=20171128_Newsletter&utm_content=20171128_newsletter_newsletter&utm_medium=email&utm_source=zaius

I videon ovan påstås att amerikanska skatteverket IRS kan spåra alla Bitcoinaffärer och snart kommer att skicka en förfrågan till alla köpare "hur det har gått och varför de inte rapporterat reavinst". De som inte kan svara kommer att få en uppmaning att deklarera och betala en saftig tilläggsavgift. Detta kan komma att orsaka en kraftig nedgång för Bitcoin.
Svenska skatteverket följer naturligtvis efter.

Finns det någon datanörd här som vet om det över huvud taget är möjligt att spåra dessa affärer ?
2017-12-04 16:03 # 2
In4mayshun
Bitcoin i sig är ju hyfsat anonymt, det kräver ansenliga it-resurser för att se vilken individ som ligger bakom en viss transaktion i blockkedjan.

Problemet uppstår när du ska använda dina bitcoin eller konvertera dem till något annat slags värde - t ex växla dem till en fiatvaluta på en börs (som Coinbase) eller köpa saker på nätet och betala med bitcoin. Då blir det direkt ett spår som leder rakt till dig i form av mail- och postadresser, kontokort, bankkonton m.m. och det blir lätt för skattmasen att börja ställa jobbiga frågor och skicka tjocka brev med skönstaxering och skattetillägg. Skatteverkshjonen älskar sånt, det är deras livsluft.

Så därför är det inget vidare med dessa kryptovalutor. Jag tror aldrig Bitcoin kommer att lyfta och blir allmängods. Det är för krångligt för gemene man och ju mer större det blir desto mer ohanterligt blir det tack vare att alla transaktioner skall sparas i blockkedjan, som då växer mot oändligheten.

Däremot gillar banker och finansvärlden själva tekniken med blockkedja, den är användbar till en massa andra saker förutom kryptovalutor så den (kedjan) lär vi få se mer av i framtiden.
2018-01-07 15:02 # 3
silverhammar´n
Vem skapade bitcoin? och vad är syftet? Jag vet inte om det är sant, men jag har tagit del av information som enligt den källan, så har krypto valutor och utvecklingen av AI system väldigt nära band. Jag påstår inget!! Observera!

Men om det accepteras digitala krypto valutor, vem säger att vi då inte snart får se "Ikea-dollars" eller "wallmart e-cash" , dvs stor företagen kommer utveckla och använda sej av sina egna valutor?
Tittar man på tex ödet kring silk roads grundare bla, eller systemen som idag "minar" fram säg bitcoin, så behövs det för att uttrycka sej milt, en del processor kraft.......

Tankar kring detta från övriga mottages tacksamt, då jag finner ämnet intressant även om det verkar "far out".
God fortsättning!
2018-01-08 13:48 # 4
Asgeir
Dom håller nog koll genom att övervaka elförbrukningen, det är ju enorma avgifter på den och de nya elmätarna rapporterar ju direkt och åtminstone i USA säger dom ju att dom har nya funktioner som skall spionera på brukarna. I många länder betalar man idag för övrigt elen med skrapkort som man smsar in koder ifrån. Avgifterna på elen går ju till statskassan...

(Lustigt nog tittade jag i helgen efter aktier i elbolag för att se hur dom ligger till rent allmänt men hittade inga här i Danmark där jag bor!)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt