Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < "QE Japan" och Chefsekonomer
"QE Japan" och Chefsekonomer
2011-03-15 13:11 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Den fruktansvärda jordbävningskatastrofen med efterföljande Tsunami, och nu även kärnkraftskatastrof, riskerar att lämna japans ekonomi i spillror. Realekonomiska värden motsvarande hundratals miljarder (kanske mer) har förstörts. Således har centralbanken i det redan skuldtyngda landet beslutat att pumpa in 183 miljarder dollar, motsvarande drygt 1.150 miljarder kronor.

"Skadan av jordbävningen är så geografiskt stor att produktionen i dagsläget väntas gå ned och det finns också oro för att stämningsläget bland företag och hushåll sjunker, sade centralbanken i ett uttalande." Citat från DN.SE

Man skriver också: "Landet har pengar att injicera i ekonomin och har vid tidigare katastrofer visat att man klarar av att få fart på ekonomin igen. Den stora jordbävningen i Kobe 1995 ledde bara till små effekter, skriver SEB i ett marknadsbrev."

http://www.dn.se/ekonomi/miljardstod-for-att-radda-ekonomin
Man har alltså dessa 1.150 miljarder kronor undanstoppade, Ifall det skulle hända något? Av SEBs uttalanden kan man alltså tolka det som att Japan har gott om pengar undanstoppade på ett konto som de minsann kan "injicera i ekonomin" när så behövds. Alltid bra att ha lite i madrassen! :)

Men samtidigt har Japan en stadsskuld på 200% av BNP som premiärministern varnade för så sent som i juni 2010. Den fanns risk för att ekonomin kunde kollapsa, sade man. Om japan nu har så här mycket pengar "undanstopppade", varför används inte dessa för att betala av stadsskulden och därmed sänka räntekostnaderna?

De flesta inser efter lite analys att Japan naturligtvis inte har dessa pengarna, Inte folket i alla fall. Tekniskt sett, inte regeringen heller, men deras centralbank hjälper så gärna till och trycker nya pengar när det kniper. Men i dags/kvällspressen avstår man helst från att analysera detta. Fastän att det är så uppenbart. Varför?

Kanske Nordeas chefsekonom, Annika Winsth vet något? Vad säger hon?

" -Historiskt har det visat sig vid den här typen av katastrof att den först är negativ för ekonomin när folk inte kan gå till sina arbeten och produktion störs. Nästa fas är när det som förstörts ska byggas upp - då får man en stimulans tillväxtmässigt. Det kan uppväga den förlust man gör, säger Annika Winsth, chefsekonom på Nordea."

Ok, vad bra då! Japan drabbas av en av de största naturkatastroferna någonsin. Realekonomiska värden för oräkneliga miljarder förstörs. Tusentals människor dör och blir hemlösa men vi får inte glömma de möjligheter som uppbyggnads fasen skapar! Stimulanstillväxten! Den nya tidens ekonomiska frälsare!

Vidare säger Annika Winsth:

"– Det är svårt att dra några globala effekter på det som sker i Japan. Det som sker i arabvärlden får större konsekvenser på grund av att där rör det sig om länder med olja. Särskilt råder oro för att protesterna sprider sig till Saudiarabien."

Annika Winsth säger alltså att det råder en oro över att protesterna sprider sig till Saudiarabien, en av de värsta förtryckardiktaturerna i världen. DÅ kommer vi inte att kunna få "billig" olja!

Låt oss sammanfatta Nordeas och SEBs annalys av läget:

Det är ingen fara, Centralbanken kan alltid trycka mer pengar.
Ekonomin kan få ett uppsving tack vare de stimulanseffekter som kommer att komma av uppbyggnadsfasen.
Det är inte bra om protesterna i arabvärlden sprider sig till Saudiarabiens förtryckta folk.

Hur bortkopplade ifrån verkligheten är de så kallade chefsekonomerna?
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-03-15 13:14
2011-03-15 13:24 # 2
Herr K
Min uppfattning om politiker, "chefsekonomer" mfl är att deras tidshorisont oftast är väldigt kort (allt från månader till några år) och att de oftast missar helhetsbilden. Hade man tänkt längre än näsan räckt i västvärlden hade vi kanske inte haft denna skuldbaserade ekonomi som vi har idag. "Låna idag - betala nån gång i framtiden, eller låna ännu mer!"

Jag har för övrigt sluta lyssna på politrucker, storbankers analytiker och chefsekonomer för länge sedan. Bättre bilda sig sin egen uppfattning, vilket jag tror de flesta på detta forum redan gör :)
2011-03-15 13:38 # 3
Anonym
Japan kommer aldrig att kunna återhämta sig. Landet är bankrutt. Vi är mitt i Peak Oil, och det går åt mängder av BILLIG olja som inte finns och inte kommer att finnas för en återuppbyggnad. Elförsörjningen är inte tillräcklig nu, och det tar många år att bygga upp nya kraftverk ifall man skulle ha råd till det.

Nä, det här var dödsstöten för den japanska ekonomin, och i förlängningen också världsekonomin. Det vi upplever nu tillsammans med oroligheterna i arabländerna och Europa samt överbefolkningen, är början av en civilisationskollaps. Den som inte kan se det bör skaffa nya glasögon.

KH
2011-03-15 14:02 # 4
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Japan kommer aldrig att kunna återhämta sig. Landet är bankrutt. Vi är mitt i Peak Oil, och det går åt mängder av BILLIG olja som inte finns och inte kommer att finnas för en återuppbyggnad. Elförsörjningen är inte tillräcklig nu, och det tar många år att bygga upp nya kraftverk ifall man skulle ha råd till det.

Nä, det här var dödsstöten för den japanska ekonomin, och i förlängningen också världsekonomin. Det vi upplever nu tillsammans med oroligheterna i arabländerna och Europa samt överbefolkningen, är början av en civilisationskollaps. Den som inte kan se det bör skaffa nya glasögon.

KH


Konstigt att dom återhämtade sig efter ww2 som även tyskland?
Detta är ingenting i jämförelse med ww2. Givetvis kommer jag tanka
aktier som fan i japan, precis som jag tankade aktier i sverige 2009!
Mitt guld och silver blev under 2009 förnedrat av tex boliden,swedbank och trelleborg.
Sålde 2010 med fantastisk vinst, nu är det dags igen!

Guldfot
2011-03-15 19:47 # 5
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Konstigt att dom återhämtade sig efter ww2 som även tyskland?


Då fanns det närmast oändliga mängder med i stort sett gratis olja som kunde driva den enorma tillväxten och uppbyggnaden. Och vem finansierade hela kalaset? USA.

Idag har du oljebrist och inget USA som kan blada upp några tusen miljarder. Do the math.

Det känns inte kul, men jag är böjd att hålla med KH här. Olika negativa händelser och tillstånd skapade av naturen och människan kommer att samverka över hela planeten, och leda ner i en negativ spiral där allt långsamt blir sämre och sämre. De senaste 200 årens ansvarslösa, hejdlösa konsumtionsfest och besinningslösa rovdrift på planeten blir en kort parentes i mänsklighetens historia. Buckle up!
Senast ändrad av In4mayshun; 2011-03-15 19:49
2011-03-15 20:47 # 6
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Konstigt att dom återhämtade sig efter ww2 som även tyskland?


Då fanns det närmast oändliga mängder med i stort sett gratis olja som kunde driva den enorma tillväxten och uppbyggnaden. Och vem finansierade hela kalaset? USA.

Idag har du oljebrist och inget USA som kan blada upp några tusen miljarder. Do the math.

Det känns inte kul, men jag är böjd att hålla med KH här. Olika negativa händelser och tillstånd skapade av naturen och människan kommer att samverka över hela planeten, och leda ner i en negativ spiral där allt långsamt blir sämre och sämre. De senaste 200 årens ansvarslösa, hejdlösa konsumtionsfest och besinningslösa rovdrift på planeten blir en kort parentes i mänsklighetens historia. Buckle up!


Jag tror oljekonsumtionen kommer minska så kraftigt som det behövs!
Att det skulle bli brist på olja tror jag inte händer under våran livstid (har väl varit snack om det i 30år)
Även om all olja tar slut om 20 år så kommer vi klara oss utan det, det läggs väldigt lite pengar och energi på att ta fram allternativ till oljan idag av den enkla anledningen att det inte behövs. Skulle oljan snabbt ta slut så
kan vi nog räkna med andra bränslen ännu snabbare. Hur många trilljoner dollar tror du inte oljebolagen
lagt ner under många många år för att förhindra ny energi. Många här pratar om att jp manipulerar silvret,
tänk då vad opec har gjort med ny energi företag . Skulle opec falla har vi nya energikällor snabbare än du kan ana.
2011-03-15 21:02 # 7
Anonym
Oljan behövs inte! Det finns hur mycker allternativ som helst men som anonym skrev
så finns det extrema krafter som inte vill det. Här är ett allternativ av säkert 1000.
Forskare inom gen och biomedicin har redan skapat nya celler. OBS helt nya celler som inte finns
någon annanstans. med genteknik kan dom konstruera cellern precis som dom vill.
Lyssna på det här ni som tror att oljan är billig, dom nya cellerna kan använda koldioxid
för att producera flygplansbränsle! otroligt men sant, varför använder man inte det då frågar säker många?
Tja varför använder man inte stamceller inom sjukvården? det här är bara en av 1000 saker som inte bara skulle kunna ta oljans plats utan också outperform oljan.

guldfot
2011-03-16 03:14 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Konstigt att dom återhämtade sig efter ww2 som även tyskland?


Då fanns det närmast oändliga mängder med i stort sett gratis olja som kunde driva den enorma tillväxten och uppbyggnaden. Och vem finansierade hela kalaset? USA.

Idag har du oljebrist och inget USA som kan blada upp några tusen miljarder. Do the math.

Det känns inte kul, men jag är böjd att hålla med KH här. Olika negativa händelser och tillstånd skapade av naturen och människan kommer att samverka över hela planeten, och leda ner i en negativ spiral där allt långsamt blir sämre och sämre. De senaste 200 årens ansvarslösa, hejdlösa konsumtionsfest och besinningslösa rovdrift på planeten blir en kort parentes i mänsklighetens historia. Buckle up!


Jag tror oljekonsumtionen kommer minska så kraftigt som det behövs!
Att det skulle bli brist på olja tror jag inte händer under våran livstid (har väl varit snack om det i 30år)
Även om all olja tar slut om 20 år så kommer vi klara oss utan det, det läggs väldigt lite pengar och energi på att ta fram allternativ till oljan idag av den enkla anledningen att det inte behövs. Skulle oljan snabbt ta slut så
kan vi nog räkna med andra bränslen ännu snabbare. Hur många trilljoner dollar tror du inte oljebolagen
lagt ner under många många år för att förhindra ny energi. Många här pratar om att jp manipulerar silvret,
tänk då vad opec har gjort med ny energi företag . Skulle opec falla har vi nya energikällor snabbare än du kan ana.


Oljebristen har börjat. Enligt IEA(OECD ländernas energiorgan) har vi nått Peak Oil år 2006. Sedan 2005 har tillgänglig exportolja redan minskat med 6%. US Army har i en rapport 2010 angett, att vi från år 2012 inte längre har någon reservkapacitet kvar, och att vi redan år 2015 saknar mer än 10% av det globala oljebehovet. År 2030 finns ingen olja kvar alls för export till oljeimporterande länder.

Problemet är flytande drivmedel. Det finns inga alternativ som kan ersätta oljan i det avseendet annat än i små mängder. Detta innebär en katastrofal utveckling i närtid. Vi står nu inför slutet för ekonomisk tillväxt på grund av energibrist och livsmedelsbrist. Det vill säga vi är just nu i början av en permanent depression och en snart börjande befolkningsminskning.

Och det är inte bara oljan som börjar sina, det gäller också vatten, jordbruksmark, havsfiske och olika mineraler. Det är helt enkelt resultatet av en grotesk överbefolkning som tillkommit under oljeepoken. Kort sagt vi har Peak Everything.

KH
2011-03-16 03:34 # 9
Anonym
PS.

Den som tror på fortsatt evig tillväxt på en ändlig planet är antingen en idiot eller en ekonom.

KH
2011-03-16 07:34 # 10
Z.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Konstigt att dom återhämtade sig efter ww2 som även tyskland?


Då fanns det närmast oändliga mängder med i stort sett gratis olja som kunde driva den enorma tillväxten och uppbyggnaden. Och vem finansierade hela kalaset? USA.

Idag har du oljebrist och inget USA som kan blada upp några tusen miljarder. Do the math.

Det känns inte kul, men jag är böjd att hålla med KH här. Olika negativa händelser och tillstånd skapade av naturen och människan kommer att samverka över hela planeten, och leda ner i en negativ spiral där allt långsamt blir sämre och sämre. De senaste 200 årens ansvarslösa, hejdlösa konsumtionsfest och besinningslösa rovdrift på planeten blir en kort parentes i mänsklighetens historia. Buckle up!


Jag tror oljekonsumtionen kommer minska så kraftigt som det behövs!
Att det skulle bli brist på olja tror jag inte händer under våran livstid (har väl varit snack om det i 30år)
Även om all olja tar slut om 20 år så kommer vi klara oss utan det, det läggs väldigt lite pengar och energi på att ta fram allternativ till oljan idag av den enkla anledningen att det inte behövs. Skulle oljan snabbt ta slut så
kan vi nog räkna med andra bränslen ännu snabbare. Hur många trilljoner dollar tror du inte oljebolagen
lagt ner under många många år för att förhindra ny energi. Många här pratar om att jp manipulerar silvret,
tänk då vad opec har gjort med ny energi företag . Skulle opec falla har vi nya energikällor snabbare än du kan ana.


Oljebristen har börjat. Enligt IEA(OECD ländernas energiorgan) har vi nått Peak Oil år 2006. Sedan 2005 har tillgänglig exportolja redan minskat med 6%. US Army har i en rapport 2010 angett, att vi från år 2012 inte längre har någon reservkapacitet kvar, och att vi redan år 2015 saknar mer än 10% av det globala oljebehovet. År 2030 finns ingen olja kvar alls för export till oljeimporterande länder.

Problemet är flytande drivmedel. Det finns inga alternativ som kan ersätta oljan i det avseendet annat än i små mängder. Detta innebär en katastrofal utveckling i närtid. Vi står nu inför slutet för ekonomisk tillväxt på grund av energibrist och livsmedelsbrist. Det vill säga vi är just nu i början av en permanent depression och en snart börjande befolkningsminskning.

Och det är inte bara oljan som börjar sina, det gäller också vatten, jordbruksmark, havsfiske och olika mineraler. Det är helt enkelt resultatet av en grotesk överbefolkning som tillkommit under oljeepoken. Kort sagt vi har Peak Everything.

KH


Enda hoppet är att låta den fria marknaden hantera problemet. Om oljan försvinner kommer det bli problem, men marknaden finner en väg och alternativen kommer att komma.

Det behöver inte ens bli ett nytt drivmedel som marknaden tar fram, det kanske blir ett nytt sätt att leva och arbeta på som är lösningen, eller helt andra teknologier. Vi måste som så många gånger förr anpassa oss efter våra förutsättningar och vår miljö, vad som är bäst utkristalliseras i marknaden med hjälp av prismekanismen.

Dock är jag pessimist och det är mer troligt att stat med mera ska försöka "fixa" situationen med politiker och myndigheter som anser sig ha monopol på att lösa det hela och ser det som deras eget heliga uppdrag. Det kommer leda till ofrihet, svält, massdöd, negativ tillväxt, inflation, etc etc etc. Nöden är uppfinningarnas moder, men staten (Svenska, EU, FN, WB, IMF osv) kommer att stoppa all uppfinning.
2011-03-16 15:50 # 11
Liberty Silver / Gustav Andersson
Och av en händelse så la Peter Schiff upp följande kommentarer (för ca 13 timmar sedan) där han pratar exakt om det jag skrev. Vissa människor tror att uppbyggnadsfasen kan skapa en ekonomisk "boom"! Nonsens!


"We can replicate an earthquake without destroying any human lives. We can randomly select a city in the US to destroy"

2011-03-16 16:07 # 12
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Och av en händelse så la Peter Schiff upp följande kommentarer (för ca 13 timmar sedan) där han pratar exakt om det jag skrev. Vissa människor tror att uppbyggnadsfasen kan skapa en ekonomisk "boom"! Nonsens!



Men hallå, tror du inte japan kommer byggas upp igen eller???
Tror du allt kommer ligga i ruiner, tror inte det va! Nu är det så att jag kommer inte investera i staten japan.
Utan fötetagen som kommer mjölka japan på pengar dom nu är tvugna att betala!
Infrastrukturen MÅSTE och KOMMER med 100% säkerhet att byggas upp igen.
Detta kommer leda till att företag i japan kommer gå på högvarv. Sen att staten japan kommer
få stora problem med andra saker är som det är, men dom kommer kasta ut pengar,
varför inte ta imot dom när det kommer?? Tänk så mycket guld du kan köpa sen, lol.
Gör som ni vill men min erfarenhet säger mig att investera i japan, glöm inte och sälja i tid bara.

Guldfot
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-03-16 16:36


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt