Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld som investering vid nästa finanskris
Guld som investering vid nästa finanskris
2017-09-13 22:04 # 1
NobleArt
Ok, första gången jag ska köpa riktigt mycket guld nu (har tidigare köpt mindre mängder). Det är för mycket prat om fastighetsbubbla och jag är själv belånad (jag har drygt 2 miljoner kr i huslån) och jag har genom arv nu fått 500 000 kr.

Saken är den att jag har bara en känsla av att jag ska investera i guld men jag förstår inte riktigt varför. Att priset på guld går upp när det är finanskris förstår jag men varför gör det detta? Är det säkert att priset kommer att gå upp även vid nästa finanskris?

Tycker ni att jag ska köpa guld för hela mitt arv eller ska jag amortera lite också?
Senast ändrad av NobleArt; 2017-09-13 22:11
2017-09-14 07:56 # 2
Boss
Hej där ..
Det är lite svårt att ge exakt råd , men klart Guld är en bra investering .. Hur ser din situation ut med jobb och så ? Andra besparingar förutom arvet ? Personligen så skulle jag själv köpa lite då och då . Priset kan gå upp och ner och då kan det vara bra att kunna köpa när priset gått ner för du har så valuta (pengar) att köpa mer billigare . Samt så kan det vara bra att ändå ha en reserv av valuta (pengar)ifall andra kostnader kommer med i livet . Sen är det nog viktigast att läsa på lite om guld och det finns här på sidan Kunskapskanalen.. Jag själv köpte guld 2010 och fram tills idag och har suttit på det hela tiden och har märkt att det är bra att samla över tid - personlig åsikt .. guldet har under denna tid inte gått ner i värde men flukturerat men idag så har jag vinst om jag skulle sälja men det gör jag inte till dessa priser och hur världen ser ut idag .. Hoppas du själv kommer fram till hur du ska göra , du vet bäst hur din situation ser ut . Mvh
2017-09-14 11:43 # 3
zanetti6
Hej Nobleart.

Den frågan är du själv bäst att svara på beroende på hur din situation ser ut. Det kan alltid vara bra att ha lite likvida medel till hands och amortera på bolånet och köpa lite fysiskt guld/silver. Sprid investeringarna lite grann...
2017-09-14 16:54 # 4
Carolus
Utan att veta det minsta om din ekonomi så skulle jag ändå föreslå följande;
Använd 100k att köpa guld för, 250k att amortera på lånet och 150k som likvida medel och en 'buffert' så att du slipper sälja guldet du just köpte om något oförutsett skulle hända och du behöver kontanter.
Egentligen borde du kanske använda allt till amortering först och främst, men jag skulle nog följt mitt tips ovan själv så får man lite av varje.
2017-09-14 19:52 # 5
NobleArt
Tack alla för alla svaren! Underbart att alla kan engagera sig. Mycket bra tips. Jag har fast arbete men har bytt en del genom åren så jag utgår alltid från det värsta och vågar inte ta det för givet. Jag har inte mycket besparingar sedan tidigare, ca 70-80 tusen kronor. Jag är ensamstående med ett barn och har inte så mycket pengar att röra mig, jag klarar mig på lönen men måste nog ha en del likvida medel som buffert. Jag gillar tanken att köpa ca 100-150 000 kr i guld och resten har jag som likvida medel och för amortering!
2017-09-14 20:15 # 6
zanetti6
Det låter bra Nobleart, gör dina egna val efter magkänsla/förnuft/situationen som du finner dig i för stunden. Sen som vissa andra skrev att amortera på bolånet är också att dra ner på sin egen risk om en katastrof skulle inträffa. Men som vi vet ligger inte amortering på bolån högt i kurs i svea rike.
2017-09-15 00:05 # 7
Lotus
Eftersom du är belånad till 2 miljoner och har 0,5 miljoner är mitt tips att inte amortera öht. Det gör varken till eller från i det fallet utan minskar bara dina investeringsmöjligheter. Din sits nu är ett riktigt guldläge, att när börsen är all time high innan recession få in 500 000 när både guldpriset och silverpriset är lågt, det är bara att gratulera, samtidigt är det såklart alltid bra med en buffert. Skulle föreslå att investera en del i silver, då silverpriset är extra nedtryckt jämfört med guldet. Alltså kommer hävstångseffekten bli avsevärt mkt högre än för guldet vid en krasch. Enda anledningen till att investera i guld egentligen om man nu bestämt sig för ädelmetaller är om man är multimiljonär för det blir helt enkelt krångligt med lagerförvaring med silver då och guldet skrymmer mindre.
2017-09-19 12:07 # 8
Jp morgan
Hej, när det gäller investering i guld, bör man sikta på 10-20% av allt ditt kapital ex.

om du har 1 milj i pensionsförsäkring privat + 2 miljoner i vanlig pension + 1 miljon i bostad.

= 4 miljoner , bör man ha som minst 400.000 kr i guld, när allt rasar, så stiger guldet till 4 miljoner, se det som en försäkring och det är en försäkring över tid.

lycka till.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt