Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vem förlorar på silvermanipulationen och varför revolterar de inte?
Vem förlorar på silvermanipulationen och varför revolterar de inte?
2011-03-13 23:06 # 1
Argentum
Det finns många intressanta frågor som är obesvarade i den verklighetsthriller som idag utspelar sig i världen.

Att silverpriset är manipulerat för att hållas så lågt som möjligt finns det mycket som talar för.
Betänk för ett ögonblick att det verkligen är så det går till.

Vilka är då vinnarna på ett lågt silverpris?
Industrin som behöver silver för sina produkter kan betala ett lägre pris än vad de annars hade behövt göra och kan sannolikt komma över mer silver än vad de annars hade gjort.
USA:s riksbank samt andra länders riksbanker är vinnare då ett begränsat silverpris innebär ett fortsatt förtroende för fiatvalutor.
Alla som idag vill investera i silver kan komma över det till ett underpris och därför köpa betydligt mer och under en längre period än vad man annars hade kunnat göra.

Vilka är då förlorarna på ett lägre silverpris än "naturligt"?
Den tydligaste förloraren borde vara ägarna till världens silvergruvor.
Dessa slumpar iväg resultatet av sin utvinning för en spotstyver.

Frågan är varför gör inte dessa gruvägare "uppror"?
Varför går de inte samman och skapar en egen silverbörs dit de endast levererar sitt silver?
Då skulle inte COMEX längre kunna fortsätta med sin fars och sin teater.
Marknaden skulle bli mer genomlyst och leveransosäkerheten minska eftersom de som betalade mest skulle stå som vinnare av affären och varje kontrakt som såldes skulle ha en täckning.

Så varför gör inte dessa gruvägare detta? Vem och vad hindrar dem?

2011-03-13 23:37 # 2
Anonym
Du kan nog lugnt utgå från att de som driver silvergruvor tjänar på det, annars skulle de inte hålla på. Dessutom misstänker jag att om du har en koncession för att driva en silvergruva så måste du driva den, annars kan din koncession förverkas. Är det inte också på så vis att silver i väldigt många fall är en biprodukt av annan gruvverksamhet? Isf räknas ju vinsten hem på det man bryter egentligen, typ koppar, silvret blir bara grädde på moset så att säga.

Vad som hindrar dem från att starta egen börs är väl isf det faktum att många gruvföretag sannolikt är ointresserade, silver är en väldigt liten del av deras verksamhet, varför skulle de stöta sig med de stora metallbörserna för att tjäna lite extra fickpengar på silver?

Mvh Jimmy
2011-03-14 12:52 # 3
Flavian
Jag är inte så bevandrad i silverbrytningens finansiering, men vad gäller guldbrytning är det faktiskt så att guldgruvor kan ha ett intresse av ett LÅGT guldpris, trots att de bryter guld. Hur kan detta komma sig?

Svaret är enkelt. Om en guldgruva har finansierat inköp av utrustning för gruvbrytning och liknande genom att ge ut skuldförbindelser så är dessa skuldförbindelser inte sällan denominerade i guld.

Stiger guldprist räknat i dollar/andra varor så betyder detta också att skuldernas värde ökar. Guldgruvan är skyldig att leverera guld till sina borgenärer oavsett guldpris räknat i dollar andra konsumentvaror.
2011-03-16 11:44 # 4
Z.
Rent personligt och egoistiskt så förlorar jag enormt på prisuppgången. Jag drömmer om silverpriset sjunker som en sten så att jag kan köpa mer för mindre. Dagens priser får mig att gråta.
Senast ändrad av Z.; 2011-03-16 11:44


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt