Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Guld istället för Allra
Guld istället för Allra
2017-03-20 16:54 # 1
Jarneris
Mot bakgrund av Allraskandalen kan jag inte låta bli att fundera på hur ett premiepensionssystem i guldspar hade kunnat se ut. 800 fondbolag och en närmast obefintlig möjlighet att kontrollera dem får frågan extra intressant. Ett statligt kontrollerat bolag köper upp guld för framtida pension, försäkrat och klart mot börsnedgång och vidlyftig penningpolitik. För de som vill kan de casha in guldet och investera på börsen, men i så fall som ett medvetet val. Att begära att vanligt folk ska kunna sovra bland 800 fonder är absurt!!
2017-03-20 17:32 # 2
Xole
Ja du lär inte förlora något iallafall.
Guld saknar risk.
Du lär som sämst få inflationen i utveckling.dvs 2-5% årlig avkast. Jämförbar med en vanlig statsobligation
2017-03-21 21:57 # 3
Asrael
Guld saknar inte risk. Guld saknar motpartsrisk om du har det i din hand, men i samma stund du försöker omsätta det återuppstår en motpartsrisk igen.
2017-03-22 11:03 # 4
Jarneris
Ja, och det är just motpartsrisken man vill eliminera när alternativet är Allra och alla andra (ännu inte upptäckta) fondbolag som skinnar blivande pensionärer och berikar sig själva. Fast i ärlighetens namn försvinner ju inte motpartsrisken helt, eftersom premiepensionsguldet måste förvaras av staten, så staten blir motparten i det här fallet. Känns ju åtminstone hundra gånger bättre än det naiva system man har idag.
Senast ändrad av Jarneris; 2017-03-22 11:03
2017-03-22 13:52 # 5
Xole
Jo guld saknar risk.
Det är därför den inte ger någon avkastning/yield.

Guld är guld och kommer inte vara något annat än guld. Det är ett grundämne, grundämnen saknar risk, givet de inte korriderar bort som Zink, försvinner i luften som en ädelgas el dyl. Då riskerar du att det försvinner.
Men 1kg guld kommer alltid att vara 1 kg guld. Helt riskfritt...i miljontals år.

Sen att fiat pendlar upp och ner i värde mot guld är inte risk.
Du skulle kunna jämflöra bananer mot guld, hur många bananer du får per gram guld. Men det är inte risk, utan det är bara ett mått på hur dyrar bananer är för stunden.

Jag vet...det är svårt att smälta till en början. Vi är så hjärntvättade att fiat är en monetör värdegrund att basera allt på. Men det är tvärtom. Guld är den monetära värdegrunden att basera allt på.

Köp guld....det är riskfritt....givet du inte får det stulet eller tappar bort det :-D
2017-03-22 14:01 # 6
Xole
Ca 3 g silver var betalning för en stridande soldat i romarriket 1/10 oz De var inte lågt avlönade.
Det motsvarar ca 15kr i dagsvärde.
Skulle du arbete som en soldat för 15 kr om dagen?
En stridande soldat i sveriges försvar får ca 19 000kr i månadslön.
Det skulle motsvara ett gram pris för silver på ca 200kr.

...förstå hur felprissatt silver är. En dags arbete ska i silver kosta lika mycket idag som för hundra el tusen år sedan.
2017-03-22 16:39 # 7
johsch
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Ca 3 g silver var betalning för en stridande soldat i romarriket 1/10 oz De var inte lågt avlönade.
Det motsvarar ca 15kr i dagsvärde.
Skulle du arbete som en soldat för 15 kr om dagen?
En stridande soldat i sveriges försvar får ca 19 000kr i månadslön.
Det skulle motsvara ett gram pris för silver på ca 200kr.

...förstå hur felprissatt silver är. En dags arbete ska i silver kosta lika mycket idag som för hundra el tusen år sedan.


Jämförelser i all ära, men...
Denna jämförelsen är irrelevant och saknar reliabilitet såväl som validitet.
Dels därför att silver inte är en gångbar valuta och dels därför att de moderna utvinningsprocesserna av metaller är oändligt mycket mer arbetseffektiva nu än de var under romarriket. Arbetsgången att på den tiden utvinna silver ur malm eller hitta metall i naturen var långt större än de är idag. Dessutom var även synen på själva livet(som egentligen är basen till hur man värderar en soldatinsats) väldigt avlägsen mot hur vi värderar liv och lem i dagens samhälle.
2017-03-22 16:56 # 8
Xole
...vi kanske hamnar i misär och då kommer den förfallande människo/livssynen att värderas lika igen :-D
2017-03-22 21:01 # 9
Asrael
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Ja, och det är just motpartsrisken man vill eliminera när alternativet är Allra och alla andra (ännu inte upptäckta) fondbolag som skinnar blivande pensionärer och berikar sig själva. Fast i ärlighetens namn försvinner ju inte motpartsrisken helt, eftersom premiepensionsguldet måste förvaras av staten, så staten blir motparten i det här fallet. Känns ju åtminstone hundra gånger bättre än det naiva system man har idag.


Exakt! Motpartsrisken finns där och den är betydande, men lita på historisk data och förstå att både stat och finansiella/monetära institutioner kommer ta din egendom och ditt kapital (t.ex. guld) med eller utan din vetskap när krisen väl är ett faktum. Även om man inte tror på apokalypser eller dylikt så var det inte alls länge sedan svenska staten utan svenskars medgivande "lånade" pengar ur pensionssystemet för att rädda bankerna ur en kris de själva skapat. I USA ser vi idag att pensionssystemet saknar täckning för framtida utbetalningar och många grupper har fått sina pensioner nedskrivna. Det är endast en tidsfråga innan det brister helt och då kommer vi se det brista här också.
2017-03-22 22:04 # 10
Xole
De kommer aldrig ta vårat guld. It makes no sense.
Alldeles för mycket jobb för alldeles för liten vinning. MedelSvensken har inget guld hemma.
De skulle däremot övertag alla gruvor till statlig ägo. Så guldaktierna blir värdelösa. Den risken är större.

De skulle också kunna göra handel olaglig eller belägga guld med skyhög skatt.
Skulle dock uppstå svartmarknad att avsätta sitt guld.

Guld är guld och kommer alltid vara guld.
Den som inte äger guld förstår inte
2017-03-22 22:52 # 11
Asrael
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
De kommer aldrig ta vårat guld. It makes no sense.
Alldeles för mycket jobb för alldeles för liten vinning. MedelSvensken har inget guld hemma.
De skulle däremot övertag alla gruvor till statlig ägo. Så guldaktierna blir värdelösa. Den risken är större.

De skulle också kunna göra handel olaglig eller belägga guld med skyhög skatt.
Skulle dock uppstå svartmarknad att avsätta sitt guld.

Guld är guld och kommer alltid vara guld.
Den som inte äger guld förstår inte



Det är inte riskfritt att inneha guld och därmed basta! Du har själv räknat upp ett par självklara risker i tråden. Jag tycker vi kan vara överens om det, eller?

Värdepapper är mer riskfyllda - absolut. Jag argumenterar inte för att guld skulle vara mer riskfyllt än värdepapper, derivat, pappers- eller digital fiat. Jag argumenterar mot att guld skulle vara riskfritt att inneha. Det finns inget som visar att det är riskfritt. Varken i nutid eller historisk tid. Risken är däremot relativt låg. Enligt min mening är den dessutom låg i förhållande till avkastningen (vilken här räknat består i värdestegringen relativt fiat). Mer om det...

Jag tror du efter ett tidigare inlägg tror det finns ett mycket starkare samband mellan avkastning och risk än vad som verkligen är fallet. En felaktig hypotes cirkulerar i finansvärlden och det är att risk står i proportion till avkastning och därför också att högre risk ger högre avkastning över tid. Ett annat sätt att uttrycka det på är att högre volatilitet ger högre avkastning. Det räcker med att tänka två gånger så vet man att både hypotesen och slutsatsen är falsk och läser man lite spelteori är det relativt lätt att motbevisa. Faktum är att det räcker med att titta på guldprisets förändring och jämföra med räntan. Varför inte börja 2013? Eller 2001? Det är dock meningslöst att börja före 1992 det år då kronan tilläts flyta fritt.

Observera vad jag skrev. Om vi räknar avkastning på allt annat i % på kapital i kronor måste vi göra detsamma med guld när vi gör en jämförelse. (Jag håller annars med dig om att fiat prissätts relativt guldet snarare än tvärt om och jag själv prissätter allt i guld inklusive värdepapper, bilar och annat).

Den största risken som jag ser idag är att handel med fysiskt guld försvåras och fördyras. En viktig komponent är att privatpersoner så småningom börjar se till guld som "värdebevarare" men det kommer motarbetas i det längsta av såväl statliga som privata finansiella institutioner och de allra rikaste.
2017-03-23 00:19 # 12
Jarneris
Håller med Asrael. Hade tänkt posta något liknande själv, men du hann före. Kanske ett helt anat ämne, men vad tror ni om timing? Kommer 2017bli året då korthuset faller ihop? Det känns som om fler människor börjar misstro det rådande systemet, åtminstone från min bekantskapskrets och även på min arbetsplats hör jag saker som jag inte hörde för bara ett par år sedan. Misstron mot systemet börjar få sprickorna att växa och till sist ...
Senast ändrad av Jarneris; 2017-03-23 00:19


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt