Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Förklara det den som kan
Förklara det den som kan
2017-03-03 10:05 # 1
LaSp
Mynt om 1 Ounce us Gold Eagle, cirka 12 000 SEK, fungerar som lagligt betalningsmedel i USA med ett värde "på gatan" om USd 50.
Jag är ingen ekonom, men kanske därför jag inte begriper "det fina" i att betala 12 000 för att få ett guldmynt med ett hisnande bruksvärde av 50 usd. Är det någon som kan förklara finessen i detta!?
Senast ändrad av LaSp; 2017-03-03 10:06
2017-03-03 10:27 # 2
Chefen
En gång i tiden kostade 1 oz 35 dollar
2017-03-03 13:11 # 3
marcandrew
TS borde absolut inte förstå varför någon köper köper pappersguld....

1 Oz guld är värt betydligt mer än 50$, därför köper folk det. Det nominella beloppet är inte samma som dess värde.

Vad är 12000 sek värt som bara är siffror på bankkonto som är bankens skuld till dig eller 12000 sek i form av papperslappar?
2017-03-03 15:54 # 4
Xole
Enligt konstitutionen ( usas lag) så MÅSTE de tillverka o sälja guld o silver mynt.
Eftersom de inte vet vad guld o silver har för värde för stunden har de bara för saks skulle bestämmt myntets värde.
En gång i tiden hade ett silvermynt ett värde om 5 usd. Men pengatryckandet gör att valutan sakta urholkas....och detta märks extra tydligt när den innevarande metallen blir mer värt än myntets denominerade värde.

Samma sak med 1 svensk enkrona innan 1968. Dess silvervärde är ca 15 kr men myntets värde i affären bara 1kr.
Senast ändrad av Xole; 2017-03-03 16:44
2017-03-04 18:42 # 5
In4mayshun
Det nominella värdet är såklart helt irrelevant. Bara hittepå. Finns en del läskiga klipp på youtube där folk försöker ge bort ounce-guldmynt eller sälja dem för nominella värdet till förbipasserande, bara för att påvisa folks okunskap om ädelmetaller. Det går inte. Alla tror det är fejk. Få kan ens säga vad myntet är värt på riktigt.

Men det är klart, jag skulle väl förmodligen reagera likadant: "Hej! Vill du köpa det här äkta guldmyntet för 200 kr?"

Liksom, vilken frisk person säljer något värt 11.000 kr för 200 kr?

Den som vill se mer kan söka på "trying to give away gold" på Youtube. Det är lite plågsamt att titta på, dock. 98% av västvärldens befolkning har verkligen ingen koll på det här med ädelmetaller. Vi som hänger på detta och liknande forum kan skatta oss lyckliga att vi tillhör en liten, upplyst skara som kommer att klara oss bättre.

https://youtu.be/qf_ENBaAna0

När jag blir tillräckligt rik ska jag åka till nåt land med guldmynt som lagligt betalningsmedel och betala ett småköp med en slant som är värd 250 ggr det nominella värdet och ta vanlig växel tillbaka, bara för att få se minen på personalen. Men de lär väl vägra att ta emot den. Fast det får de väl inte göra om det faktiskt är "legal tender"!
Senast ändrad av In4mayshun; 2017-03-04 19:00
2017-03-21 21:49 # 6
Asrael
Vi pratar om olika värden:

$50 är nominella värdet på myntet
$42,2222 är det lagstadgade värdet
$1200 (ca) är marknadsvärdet 2017-03

Det officiella lagstadgade värdet på guld är i USA alltså $42,2222 / troy ounce

The Department of the Treasury records U.S. Government owned gold reserve at the values stated in 31 USC § 5116-5117 (statutory rate) which is $42.2222 per Fine Troy Ounce of gold. The market value of the gold reserves based on the London Gold Fixing as of September 30, 2016 was $345.8 billion.

När en entitet ger ut mynt gör det självklart inte med ett lägre nominellt värde än myntets fundamentala värde (vilket enligt lag är $42,2222). Därför blev det $50, vilket är rimligt. Mynten som ges ut ingår i den monetära basen.

Ett marknadsvärde om ca $1200 / troy ounce är något helt annat och skall inte blandas ihop med det lagstadgade värdet.
Senast ändrad av Asrael; 2017-03-21 21:55
2017-03-23 22:47 # 7
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
När jag blir tillräckligt rik ska jag åka till nåt land med guldmynt som lagligt betalningsmedel och betala ett småköp med en slant som är värd 250 ggr det nominella värdet och ta vanlig växel tillbaka, bara för att få se minen på personalen. Men de lär väl vägra att ta emot den. Fast det får de väl inte göra om det faktiskt är "legal tender"!


Du behöver inte åka speciellt långt. Sverige har flera giltiga guld och silvermynt.

Det är helt okej att neka betalning med guld/silvermynt vid ett köp.
Det är endast vid betalning av en skuld som kontant betalning inte kan nekas, och bara om det inte på förhand finns en överenskommelse som säger att skulden inte kan betalas kontant.
2017-03-24 09:05 # 8
Hedge
Hur blir det då med Krugerrand? Den har inget nominellt värde men är väl lagligt betalningsmedel i Sydafrika?
2017-03-24 09:49 # 9
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Hedge
Hur blir det då med Krugerrand? Den har inget nominellt värde men är väl lagligt betalningsmedel i Sydafrika?


Den är lagligt betalningsmedel med värde motsvarande guldvärdet, om jag inte minns fel.
2017-04-07 23:46 # 10
Golden Eye
Citat:
Ursprungligen postat av LaSp
Mynt om 1 Ounce us Gold Eagle, cirka 12 000 SEK, fungerar som lagligt betalningsmedel i USA med ett värde "på gatan" om USd 50.
Jag är ingen ekonom, men kanske därför jag inte begriper "det fina" i att betala 12 000 för att få ett guldmynt med ett hisnande bruksvärde av 50 usd. Är det någon som kan förklara finessen i detta!?


Du har det omvända förhållandet i sedlar. Ex USD 100 på en sedel representerar inte värdet må mediet det är tryckt på.

Är det inte så att man genom att ange ett nominellt värde undgår t ex skatter?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt