Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Moms på silver. Vinstskatt på guld
Moms på silver. Vinstskatt på guld
2017-01-16 11:18 # 1
Nybörjare
Vad jag förstår så är det moms på silver, 25%, och vinstskatt på guld med 30%.

Har jag förstått det hela rätt?

Har inte sett något om vinstskatt på silver men är osäker. Men om det inte är det, så borde, om jag räknar rätt, silver bättre utdelning om priset ökar med mer än cirka 60%.

Tänker jag fel?
2017-01-16 15:49 # 2
Lotus
Vinstskatten är ju inte exklusiv för guld den gäller silver och i princip allt annat du gör vinst på.
2017-01-16 21:55 # 3
Nikon
Vinstskatt gäller all vinst du gör genom att köpa/sälja något, spelar ingen roll vad.
2017-01-16 22:02 # 4
Xole
50k om året är la skattefritt.

Typ silver o guld som är samlarföremål. Skrotguld smycken mynt etc.
2017-01-17 07:47 # 5
Nybörjare
Alltså 50k vinst på ett år, skattefritt?

Och om det blir säg 40k vinst på guld och 40 på silver. Räknas de separat då?

Och hur är det med bitcoins? Är det vinstskatt på det med?
2017-01-17 09:38 # 6
silvereagle
Bitcoin är det vinstskatt på precis som all annan kapitalvinst, det har jag själv fått erfara
2017-01-17 11:53 # 7
Einstein
Citat:
Ursprungligen postat av silvereagle
Bitcoin är det vinstskatt på precis som all annan kapitalvinst, det har jag själv fått erfara


Lite nyfiken på hur dina BTC redovisades på deklarationen? Du fyllde själv i inköpet och försäljningen var förtryckt precis som för aktier?
2017-01-17 15:11 # 8
Carolus
Knappast förtryckt, allt fylls i själv.
Det är skatt på ALLT! Och på det nominella beloppet, så det verkliga värdet är ointressant. Däremot är det inte moms på allt.

Rent krasst så kan du ju köpa silver för 1X, betala 25% moms och sälja det ett år senare för 3X. Om köpkraften (genom inflation) samtidigt minskat med 6X så har du gjort en reell (i köpkraft räknad) förlust på 50% men du måste skatta likförbenat.
Det är ett riktigt skatteparadis vi bor i. Tyvärr är det mer eller mindre detsamma i hela världen.

Nu kanske matematiken inte var helt korrekt, men häng inte upp er på det. Det är själva principen jag vill illustrera.
Senast ändrad av Carolus; 2017-01-17 15:12
2017-01-18 18:56 # 9
silvereagle
Citat:
Ursprungligen postat av Einstein
Citat:
Ursprungligen postat av silvereagle
Bitcoin är det vinstskatt på precis som all annan kapitalvinst, det har jag själv fått erfara


Lite nyfiken på hur dina BTC redovisades på deklarationen? Du fyllde själv i inköpet och försäljningen var förtryckt precis som för aktier?


I detta fallet va det en utlandsbetalning jag mottagit som skulle redovisas så det redovisades som vinst hela beloppet i euro. Banken fick flipper när insättningen aviserades och sa direkt att dom inte skulle ta emot den. Sen fick jag utbilda bankkvinnan i bitcoin och mining och redovisa alla mina säljordrar på handelsplatsen innan de släppte igenom betalningen. Det va några sömnlösa nätter medans mina "pengar" va i ingemansland, handelsplatsen hanterade inte betalningar som kom i retur heller.... Detta va 2013 nu är det lättare med banken.
Senast ändrad av silvereagle; 2017-01-18 18:57
2017-01-22 09:20 # 10
Nybörjare
Angående bitcoin.

Antag att jag köper bitcoins som sedan går upp i värde, och att jag sedan köper saker för bitcoinsen. Ska jag även i det fallet betala vinstskatt för värdeökningen?
2017-01-22 12:50 # 11
Xole
Ja alla vinster på BTC ska beskattas.
Antingen gör du det själb. Eller så låter du bli och hoppas.
Dock finns digitala spår, allt registreras så du kanske får efter något år en samlad nota på alla vinster o transaktioner.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt