Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Prognos: Peak gold 2019. Dags att köpa...
Prognos: Peak gold 2019. Dags att köpa...
2016-12-24 01:14 # 1
In4mayshun
Bloomberg skriver några intressanta rader om guld. Jag ska hädanefter sluta köpa allt som inte är absolut nödvändigt och lägga det som blir över på guld istället. Det kommer med all sannolikhet att löna sig stort om 20-30 år när jag slutat jobba.

1. Minskande nya fynd av brytbart guld.

Citat:
Even though producers’ exploration budgets surged more than 10-fold to $6 billion a year in the decade to 2012, new finds are in decline. The amount of gold discovered last year was down 85 percent compared with 2006.


Även fast producenterna tiofaldigat sin prospekteringsbudget det senaste decenniet så minskar nya fynd, Mängden nytt guld som hittades förra året var 85 proc mindre än än 2006.

Detta enkla faktum visar tydligt att man redan plockat upp det mesta lättillgängliga guldet, "de lågt hängande frukterna." Andelen guld i malmen sjunker stadigt. Fler och fler ton måste processas för att få ut en viss kvantitet rent guld. Guld blir kanske mer och mer en biprodukt vid annan metallutvinning, som koppar etc?

2. Prisfallet på guld har gjort att investeringar i infrastruktur har släpat efter.

Citat:
To cope with bullion’s 41 percent price plunge from a record in 2011, miners have cut capital expenditure. That’s shortened the lifespans of many mines as firms haven’t been able to build the infrastructure needed to access more ore.


Detta kan såklart avhjälpas med nya investeringar men det kräver att guldpriset går upp ordentligt.

3. Sjunkande reserver.

Citat:
Because of fewer discoveries, reduced mine life and a lower gold price, the amount of known metal that’s economically worth mining is falling. Major producers’ reserves have slipped 40 percent since 2011.


Färre guldfynd, kortare livslängd på gruvorna och lägre guldpris gör att mängden guld som går att utvinna med vinst sjunkit. Storproducenternas reserver har sjunkit 40 proc sedan 2011

4. Peak Gold 2019

Citat:
Annual production might be near a record, but it’s not expected to last for long. Mine supply will peak in 2019 and keep falling through at least 2025, according to BMO Capital Markets. Randgold Resources Ltd. Chief Executive Officer Mark Bristow is among those expecting so-called peak gold in the next few years.


Guld från gruvor kommer att peaka 2019 och fortsätta falla till åtminstone 2025 enligt BMO. VD för guldproducenten Randgold förutspår också peak gold inom de närmsta åren. Men det ligger såklart i producenternas intresse att överdriva bristen på guld, så att priset går upp! Det ska man ha i åtanke.

Mellan raderna här anar jag att den globala efterfrågan på guld framöver kommer att överstiga tillgången. Kina, Indien och Ryssland är tokiga i guld och det lär väl knappast upphöra. Varför skulle det det? Västvärlden kommer kanske också att vakna upp i stor skala och inse att endast guld (och silver) är riktiga pengar när allt kommer omkring. Det beror på hur det går med västerlandets fiatvalutor de närmsta 5-10 åren.

Visserligen finns det mesta av allt guld som någonsin utvunnits fortfarande kvar någonstans i mänsklig ägo, i form av smycken, prydnadsföremål, guldtackor, mynt etc. (Detta till skillnad från silver där mycket av all total utvinning förstörts i industriella processer och kassation genom åren.)

Men det spelar ingen roll, tror jag. Nya fyndigheter och utvinning måste hela tiden till för att mätta världens glupande aptit på guld. Världens befolkning ökar ju också och med det även efterfrågan på guld, rent matematiskt. Vad händer den dagen gruvorna inte längre kan leverera guldvolymerna som världen vill ha?

Jag tänker iaf hamstra så mycket guld jag kan, medan det fortfarande går att köpa för summor som en vanlig löntagare mäktar med. Har ju långt spar-perspektiv.....

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-21/gold-miners-are-running-out-of-metal-five-charts-explaining-why
Senast ändrad av In4mayshun; 2016-12-24 01:17
2016-12-24 12:33 # 2
Xole
Silvers case är ännu starkare.
Men shortage kommer. Cost of production evigt ökar och kommer för evigt fortsääta öka. KÖP GULD

Finns bara två nackdelar med guld. Det ger ingen utdelning och kan inte växa o bli mer
MEN det går att ordna om man köper billigt guld dvs silver nu o sen byter mot guld när ration mellan guld o silver minskar.
Och så gör man så fram o tillbaka under sin livstid kommer högen bli större.
2016-12-25 00:40 # 3
samfal
Vad mena du att det går att ordna en ersättning för utdelningen. Ger det en sån effektiv effekt att köpa silver istället nu?:)
2016-12-25 22:59 # 4
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av samfal
Vad mena du att det går att ordna en ersättning för utdelningen. Ger det en sån effektiv effekt att köpa silver istället nu?:)


Han menar att eftersom silver:guld-ration (alltså hur priset på de två metallerna hänger ihop) varierar över åren så är det smart att köpa av det som är prisförmånligt just nu. Sedan när ration vänder igen så säljer man den dyrare metallen och köper mer av den billigare. Är man fokuserad, disciplinerad och sköter det där rätt så ska det teoretiskt bli en rejäl utväxling på ädelmetallinnehavet över en livstid.

Själv klarar jag inte av att skiljas från mina ädelmetaller när jag väl köpt dem och de ligger i skattkistan, så detta "trick" funkar inte för mig :-(

Förtydligande: silver blir naturligtvis aldrig dyrare än guld, men det är relativa priser det handlar om. Förhållandet mellan de två.
Senast ändrad av In4mayshun; 2016-12-25 23:01
2016-12-27 22:46 # 5
Hedga
Och sen kommer det en tid då de förbjuder guldinnehav som de håller på med i Indien - BOOM!
Självfallet skyller de på terroristerna
Vad gör du med tackorna då?
"Cash, bitcoin, precious metals, and prepaid cards over $150 are all instruments of the "terrorists" and are now open to confiscation if you are a suspicious person... which, by their rhetoric, you are if you actually hold any of these assets."
http://www.zerohedge.com/news/2016-12-27/europe-proposes-confiscating-gold-crackdown-terrorist-financing
Senast ändrad av Hedga; 2016-12-27 22:48
2016-12-28 00:07 # 6
Asrael
Citat:
Ursprungligen postat av Hedga
Och sen kommer det en tid då de förbjuder guldinnehav som de håller på med i Indien - BOOM!
Självfallet skyller de på terroristerna
Vad gör du med tackorna då?
"Cash, bitcoin, precious metals, and prepaid cards over $150 are all instruments of the "terrorists" and are now open to confiscation if you are a suspicious person... which, by their rhetoric, you are if you actually hold any of these assets."
http://www.zerohedge.com/news/2016-12-27/europe-proposes-confiscating-gold-crackdown-terrorist-financing


Det var tre positiva inlägg du skrivit sedan du registrerade dig. Ett banktroll som jobbar under mellandagarna?

Varför skulle de förbjuda folk att inneha en "pet rock"? De avslöjar ju då sig själva! Nu har de visserligen avslöjat sig själva många gånger om men svenskarna är förda bakom ljuset. Stegvis förändringar så att människor hinner vänja sig är receptet. Ett uppvaknande kommer och då gäller det för makteliten att de stängt ned alla smyckesbutiker och guldhandlare. Det kommer de inte hinna med.

Dessutom sker förbud och konfiskering innan uppvärdering. De som har guld i gödselstacken kommer antingen byta de värden de har i guld mot annat, t.ex. ett hus, eller sitta still i båten tills möjligheter finns att avyttra guldet. Betänk att det fanns perioder under mellankrigstiden och WWII då guld inte kunde rädda liv och andra perioder då du kunde köpa hela kvarter i Berlin för 100g.

Det artikeln du refererar till egentligen beskriver är köp guld nu för snart kan det vara för sent. Vi har fått flera tydliga exempel på hur svenska storbanker stängt ned konton för guldhandlare på mycket lösa tveksamma grunder och därmed försvårat handel med guld. När banksystemet kollapsar - det är inte frågan om utan när - så kan det hända som så att man försöker byta till sig guld på olika sätt och den som har det i fickan sitter också med trumf på handen.
2016-12-28 00:44 # 7
samfal
Asrael, allt du skriver om detta, gäller det också silver?,
2016-12-29 00:49 # 8
Hedga
Jag vet fördelarna med dessa metaller men jag försöker även hitta så många negativa sidor som möjligt. Jag vill bli övertalad.
Förbud mot innehav eller förbud mot köp eller förbud mot försäljning av investeringsmetaller kan träda i kraft över en natt.
De kommer inte att bli avslöjade därför att 99% av människorna inte vet vad investeringsguld är - dessa kommer inte att bryr sig då de inte vet vad "makteliten" är.
Det jag vill veta är vem ska man sälja det till när man bäst behöver det i worst case scenario som ovan. Hur kul är det att försöka hitta en köpare när det helt plötsligt blir olagligt? Om man nu vill byta tackan mot ett hus eller kvarter, var ska man hitta de där 1% av människorna som förstår vad guld är?
Ponera sen att det fortfarande är en godkänd handelsvara i Estland. Ska man då försöka ta sig dit med olagliga tackor? Verkar ju väldigt riskabelt... Att sitta still i båten i kanske 20-30år är inget jag är så sugen på att göra om det är nu man behöver dem!
Senast ändrad av Hedga; 2016-12-29 00:51
2017-01-03 11:18 # 9
Nybörjare
Hur troligt är det att de plötsligt över en natt förbjuder innehav? Det låter som något som normalt skulle ske gradvis med en massa tecken och förvarningar. Eller plötsligt snabbt när den stora bankkrashen kommit. Men även den borde väl märkas av åtminstone någotsånär i förväg för den som håller lite koll på händelseutvecklingen?
2017-01-03 17:00 # 10
Hedga
Ja det känns som att det är flera varningsklockor som ringer redan, se Indien och EUs nya regler ovan.
När det verkligen kniper till då kommer regeringar att stoppa "trafiken" helt enkelt, därför ska man vara på sin vakt nu!

Scenariot som kommer att utspela sig inom några år är följande:

1. Desintegrationen av EU kommer att fortsätta 2017. (EU KOMMER att upplösas - Det är en tidsfråga snarare än en gissning.)
2. Detta innebär att EMU står på randen till implosion och värdet på DOLLAR kommer gå i taket (den svenska kronan kommer att kunna motstå EMU's fall "något" - Detta är dock en illusion)
3. Med dollarns framfart kommer värdet på guld att sjunka då statliga institut i Europa kommer fly till amerikanska statspapper och obligationer.
4. Investerare ser dollarn som det enda som ger ROI och karusellen av flyende kapital runt om i världen kommer samlas i USA (och till viss del i KINA som är betydligt bättre rustat för den framtida kollapsen än vad många tror).
5. Vilket ytterligare kommer sänka guld.
6. Som en följd av den allmänna marknadskollapsen, bristande skatteintäkter och skenande pensionsfondsförluster, kommer nu USA att trycka upp mer och mer dollar.

Inte förrän NU kommer guld att skena - detta till följd av en förtroendekris för ALLA VÄRLDENS REGERINGAR.

Ni kan fortsätta läsa den mycket intressanta tråden här:
https://www.flashback.org/sp59480559

Killen har ju haft rätt tidigare så som Brexit och Trump, så helt bakom är han inte.
Senast ändrad av Hedga; 2017-01-03 17:13
2017-01-16 23:48 # 11
Niklas.R
Hej alla,

Jag har funderat en hel del på detta med konfiskering av ädelmetaller och kan inte komma på en bra anledning hur ett sådant initiativ skulle gynna den svenska staten. Men låt oss säga att vi får en regering som är "anti-guld", vore det inte lättare att helt enkelt förbjuda handel av investeringsguld eller att införa moms igen?

/Niklas
2017-01-23 11:41 # 12
msand
Citat:
Ursprungligen postat av Hedga
Ni kan fortsätta läsa den mycket intressanta tråden här:
https://www.flashback.org/sp59480559


TL;DR?
I slutet av inlägget du refererar till skriver killen, som enligt dig tydligen inte är "helt bakom":

Inte förrän NU kommer guld att skena - detta till följd av en förtroendekris för ALLA VÄRLDENS REGERINGAR. Problemet är dock följande: Marknadskollapsen har medfört andra intressanta skeenden - bristande tillgång på ALLT. Guldracet blir YTTERST kortvarigt och jakten på verkliga värden tar fart på allvar och INGEN kommer vilja ha guld och priset kommer falla som en sten till priser ingen trodde var möjligt (under 100?).

Guld och andra ädelmetaller är därför en FULLKOMLIGT meningslös investering för framtiden.

För er som följt denna tråd låter jag som en hackande country-sång eftersom samma dystopi har sagts om och om igen. Men budskapet verkar inte gå fram.

Satsa inget på ädelmetaller som värdespekulation och hedge mot framtidens ekonomiska recession. Sådär. Det var sista gången jag sa det.


Skall man tolka detta som peak-guld kommer 2019 (enligt Bloomberg) och sedan kommer kollapsen (enligt FB-killen)?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt