Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Kommer guldpriset gå ned det närmsta året?
Kommer guldpriset gå ned det närmsta året?
2016-12-08 21:38 # 1
Miraculix
Köper ni något guld just nu? Det här ju blivit något billigare med svenska kronor räknat men ligger det inte ganska högt även nu?
Tror ni guldet kommer bli billigare än nu i SEK det närmsta året?
2016-12-08 22:36 # 2
Xole
KAN bli. Men troligen inte.
Sverige redovisade 0.9% kpi senast...katastrof lågt o industriprod sjönk rätt dramatiskt visade senaste siffror. Ingves måste nog sänka räntan mer o trycka mer pengar.

Jag köpte nyligen silver., ganska mycket. Köper EJ guld till dagspris för nån större summa.
Har redan massor.

Köpte på mig www.goldmoney.com aktien idag. De växer explosionsartat. Lika bra som facebook gjorde föesta året. Den aktien är billig. Men de redovisar förlust.

Under 1040usd går vi inte. Det är dör mycket negativa räntor där ute..o guld med sin noll ränta är bättre än en neg sådan
2016-12-09 10:24 # 3
samfal
Xoxo:

1. Varför köpte du silver nu?

2. Föredrar du fysiskt silver eller någonting annat?

3. Vad är en normal spread på gud och silver, ser att det ligger på 10% på de flesta sidor där man kan köpa fyfsiskt guld eller silver. Svårt att finna köp för mindre spreadar där ute?

4. Vad anser du om Semafo?

:)
2016-12-10 01:55 # 4
Xole
guldsilver ration är typ 70:1. Silver är historiskt billigt. Sån här extrem ratio har det historiskt bara varit under väldigt kort tid o få tillfällen. Därför köper jag guld på rea , dvs silvera. Sen när ration faller byter jag mitt silver mot guld. Jag får då mer guld. Sen när ration stiger byter jag mitt silver mot guld igen. På så sätt får jag mer. Men kan ta tiotals år.

Bara fysiskt silver. Inget annat. Köp momsfritt.
Spreaden är besvärlig. LS har en av de bättre för guld. Tradera har nogbäst spread o sälja där. Köpa mer risky.


Semafo är ett fint bolag. Gör fina vinster. Men akta dej för miners. Så fort de slutar gräva dör de. Det är ingen bra företagsmodell. Miners har ALLTID underperformat det fysiska priset. Visst de går upp mycket när guldpriset går upp...men de går ner mer när silverpriset går ner.
Det har hela tiden ökande cost of production. 04 var cot 400 .....08 800...o nu 1200 för att göra vinst. Priser där under förlust.
Det gör att de hela tiden jobbar i en uppförsbacke. Det fysiska däremot har hela tiden medvind eftersom det hela tiden blir dyrare o mina o golvpriset därav hamnar högre hela tiden .
En miner kan gå i konkurrs o poff så är dina pengar borta. Fysiskt guld däremot kan aldrig gå i konkurrs o har aldrig varit värt 0
2016-12-10 17:12 # 5
samfal
Finns det någon sida du kan följa ration och dess historia på?

Hur menar du att du byter ditt guld mot silver? , Du säljer det fysiska silvret och köper guld istället?

Ration är ju i relation till varandra. Hur vet man att inte både silver och guld är dyrt?


Hur stor spread är det hos tradera i snitt tror du?



Ok, bra information! :-)
Så det är mest lönsamt att köpa gruvbolag(guld/silver) när silverpriset är lågt, för att sedan sälja när det går upp?



Kan jag fråga hur stor del av din portfölj som är guld och silver kontra annat? Hur fördelar du portföljen?




Väldigt spännande svar! :-)
Senast ändrad av samfal; 2016-12-10 17:17
2016-12-10 17:43 # 6
Xole
Jepp säljer det fysiska silvret o köper guld.

Såhär ser ration ut nu. https://www.aktieguiden.com/Message/Attachment/1429823
Det finns gratis chart där ute, men lite ovanligt att hitta.

Minst spread får du hos www.goldmoney.com. Väldigt smididigt. Du för över pengar till deras depå, de håller guld åt dej i valv och sen kopplar du ett mastercard som du kan handla mjölk o bröd på affären för ditt guld. Genialt. Endast 0,5% spread. Du kan även ta ut dit guld fysiskt och eller ta ut pengarna.

Men som svensk har vissa banker hög valutaväxlingsavgift. Då får man byta bank el använda annat kort etc.
Santander har noll% växlingspåslag har jag fått höra.

50% är guld o silver. Brukar ligga 100% aktier...men nu är det bubbelmarknad. ALLT är dyrt. Har bara varit så här höga PE tal vid it-bubblan och 1929...o vi vet ju vad som hände sen efter de tillfällena...
Att ligga likvid i SEK g¨r dock inte..den valutan tappar värde något fruktansvärt. Då blir jag fattig SNABBT.
Senast ändrad av Xole; 2016-12-10 17:44
2016-12-10 21:39 # 7
samfal
Hur jämför du P/E talen med historien? :)

Ok, så guldet är bara försäkring för att du inte vill ligga i SEK. Är det då SEK jämfört med guld?
Vart kan jag se hur det ser ut för norsk valuta, NOK?


Finns det någonstans man kan följa dig?
2016-12-10 21:39 # 8
Miraculix
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Jepp säljer det fysiska silvret o köper guld.

Såhär ser ration ut nu. https://www.aktieguiden.com/Message/Attachment/1429823
Det finns gratis chart där ute, men lite ovanligt att hitta.

Minst spread får du hos www.goldmoney.com. Väldigt smididigt. Du för över pengar till deras depå, de håller guld åt dej i valv och sen kopplar du ett mastercard som du kan handla mjölk o bröd på affären för ditt guld. Genialt. Endast 0,5% spread. Du kan även ta ut dit guld fysiskt och eller ta ut pengarna.

Men som svensk har vissa banker hög valutaväxlingsavgift. Då får man byta bank el använda annat kort etc.
Santander har noll% växlingspåslag har jag fått höra.

50% är guld o silver. Brukar ligga 100% aktier...men nu är det bubbelmarknad. ALLT är dyrt. Har bara varit så här höga PE tal vid it-bubblan och 1929...o vi vet ju vad som hände sen efter de tillfällena...
Att ligga likvid i SEK g¨r dock inte..den valutan tappar värde något fruktansvärt. Då blir jag fattig SNABBT.


Låter intressant med goldmoney, åtminstone för en del. Hur kopplat du ett kort till det "kontot"?

Tycker du att silvermynt är prisvärt nu? 178 NKR för 1oz canadian maple på Gold Source
2016-12-10 21:48 # 9
samfal
Skulle också vilka fråga er:

Vilket silver köper ni? Tackor eller mynt? Köper ni det härifrån och isåfall vilket märke?
2016-12-11 14:51 # 10
Xole
Jag köper silvermynt från belgien momsfritt.

Sidan får du leta själv. Kan inte göra reklam för annan sida på denna sida.
2016-12-11 16:53 # 11
Miraculix
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Jag köper silvermynt från belgien momsfritt.

Sidan får du leta själv. Kan inte göra reklam för annan sida på denna sida.


Tack för det tipset!
2016-12-11 17:31 # 12
samfal
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Jag köper silvermynt från belgien momsfritt.

Sidan får du leta själv. Kan inte göra reklam för annan sida på denna sida.


Varför köper du hellre silvermynt än silvertackor från här?

Köper du ballions eller "mynt"?

Mvh
Samuel


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt