Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < För- och nackdelar med att köpa guld?
För- och nackdelar med att köpa guld?
2016-12-04 13:48 # 1
Guldkalven
Hej,
Jag vill sprida mitt sparande och inte bara ha mina besparingar i bankernas värld. Jag tänker guld. Har läst på en del men skulle ändå vilja ha lite tips från er som hållit på ett tag. Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa guld? Eller är det bättre att gå för andra ädelmetaller?
Trevlig 2:a advent,
Guldkalven
Senast ändrad av Guldkalven; 2016-12-04 13:56
2016-12-04 14:43 # 2
Xole
nackdel
Kräver säker förvaring
Ger ingen utdelning. Kan inte växa likt ett företag.

Fördel. ALLT annat...det är så många fördelar att jag inte orkar lyfta alla hehe.
Men några.
Det är beständigt för evigt, det går inte att förgöra
kan inte gå i konkurrs
har aldrig varit värt noll
Dess värde o köpkraft är beständigt över tid.
Du kan ta med dej en mille i fickan om du behöver fly.
Det är sannolikt undervärderat.
Du är din egen riksbank o du tar ingen risk mot någon annan.


Andra "hot" är att det minas nytt varje år och INGET förbrukas. Så det blir nån procent mer varje år. (silver i det fallet bättre eftersom det konsumeras o försvinner).
Cryptovalutor fyller guldets funktion som en fastmängd valuta med ett fast värde men till lägre transaktionskostnad o smidigare.
2016-12-04 14:46 # 3
Xole
Guld ligger HÖGT i guldsilver ration. Så silver är billig i förhållnde. Ska du spara under 100k välj silver. 100- 500k båda. Mer än en mille typ bara guld. Den är mindre volatil
2016-12-04 21:05 # 4
Guldkalven
Tack för ditt inlägg Xole!
2016-12-04 21:12 # 5
Xole
kolla in www.goldmoney.com
2016-12-04 21:18 # 6
Guldkalven
Vad är ditt tips i silver då, ska man köpa tackor eller mynt?
2016-12-05 00:13 # 7
Xole
köp ej momsad silver.
Det går att köpa momsfritt utomlands.

Silvermynt är av någon anledning billigare.
Köp hälften vanliga bullionsmynt. De billigaste typ silver maple kangaroo wiener etc. Sen köp 1/3 numastiska lite udda grejor. De är dyrare några tior men håller sitt värde även om priset på silver rasar. Samt stiger mer med tiden.
2016-12-05 09:56 # 8
Xole
En till nackdel. Priset sätts HELT av datorer.
Extra tydligt idag. -2,5%
PM priset följer BARA usd/jpy paret. Går den upp går PM ner.
Makes no sense men 85-90% är datorer som styr handeln. De gör bara vad de är programmerade för att göra.
Marknaden är död....finns inte....bara datorer som bollar siffrorna med varandra.

Detta kan man dock göra till en fördel o köpa fysiskt till ett virtuellt påhittat pris.
Men det kräver helt overkligtlång uthållighet. Någon miner lär inte överleva algoritmernas spel. De kan köra priset 50% under cost of production o inte bry sig.

Köp fysiskt... men var beredd på att pengarna blir låsta i minst 10 år.
2016-12-05 10:58 # 9
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
En till nackdel. Priset sätts HELT av datorer.
Extra tydligt idag. -2,5%
PM priset följer BARA usd/jpy paret. Går den upp går PM ner.
Makes no sense men 85-90% är datorer som styr handeln. De gör bara vad de är programmerade för att göra.
Marknaden är död....finns inte....bara datorer som bollar siffrorna med varandra.

Detta kan man dock göra till en fördel o köpa fysiskt till ett virtuellt påhittat pris.
Men det kräver helt overkligtlång uthållighet. Någon miner lär inte överleva algoritmernas spel. De kan köra priset 50% under cost of production o inte bry sig.

Köp fysiskt... men var beredd på att pengarna blir låsta i minst 10 år.


Tack Xole. Jag har länge funderat på vad som styr spotpriset på guld/silver.
Det är alltså mest datorer som sätter priserna.
2016-12-05 12:45 # 10
Börjesson
Citat:
Ursprungligen postat av Guldkalven
Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa guld?

En uppenbar nackdel med guld (och silver antar jag, men jag tror ändå inte på silver) är den höga spreaden, alltså skillnaden mellan vad du får betala när du köper och vad du får tillbaka när du säljer. På unsmynt av de vanligaste sorterna ligger den just nu kring 7-8 procent här på LS. En av poängerna med guld är ju att skydda från inflation, men där har du redan 7-8 procents "inflation" inbyggd i köpet. Guldpriset måste alltså gå upp så mycket bara för att du skall få dina erlagda pengar tillbaka i nominellt belopp. För att få något inflationsskydd måste priset stiga ännu mer. Och för att faktiskt gå med vinst i reella termer behövs det förstås ett ännu högre pris. Detta innebär att om man inte ligger och lurpassar på kortsiktiga stora fluktuationer i pris (vilka för all del inträffar ibland) så måste man hålla guldet länge, i flera år eller kanske hellre decennier, för att det faktiskt skall vara ett bra sparande.

Men å andra sidan, vad är alternativet?

* Kontanter? Då vet du att de tappar i värde kontinuerligt, och det blir värre ju längre du håller dem. Dessutom är förvaringen ett problem. (Vilket gäller även för guld, men det tar åtminstone mindre plats per hundratusing!)

* Bankkonto? Med räntorna snudd på obefintliga är det samma sak som kontanter, plus att det tillkommer en risk att pengarna låses under lång tid pga seg insättningsgaranti om banken går omkull. (Dessutom är bankerna för stora för att staten i praktiken skall kunna uppfylla insättningsgarantin, så vad händer om en storbank går i putten?)

* Aktier? Visst, i teorin (och ha gärna lite aktier också för att sprida riskerna), men just nu känns alla marknader extremt övervärderade, uppumpade av centralbankspengar, och det kan i princip bara gå utför. (Fast det har jag trott länge... :P)

* Land? Skog? Konst? Ja, det går säkert att göra framgångsrika investeringar i sånt om man vet vad man gör. Men det vet i alla fall inte jag, så det får vara för min del.

Kontentan är att guld nog trots sina nackdelar är ett bra sparande. Men man måste vara medveten om att det är långsiktigt, så man skall inte lägga mer pengar på det än man har råd att avvara under lång tid framöver.
2016-12-05 12:51 # 11
Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av Börjesson
Citat:
Ursprungligen postat av Guldkalven
Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa guld?

En uppenbar nackdel med guld (och silver antar jag, men jag tror ändå inte på silver) är den höga spreaden, alltså skillnaden mellan vad du får betala när du köper och vad du får tillbaka när du säljer. På unsmynt av de vanligaste sorterna ligger den just nu kring 7-8 procent här på LS. En av poängerna med guld är ju att skydda från inflation, men där har du redan 7-8 procents "inflation" inbyggd i köpet. Guldpriset måste alltså gå upp så mycket bara för att du skall få dina erlagda pengar tillbaka i nominellt belopp. För att få något inflationsskydd måste priset stiga ännu mer. Och för att faktiskt gå med vinst i reella termer behövs det förstås ett ännu högre pris. Detta innebär att om man inte ligger och lurpassar på kortsiktiga stora fluktuationer i pris (vilka för all del inträffar ibland) så måste man hålla guldet länge, i flera år eller kanske hellre decennier, för att det faktiskt skall vara ett bra sparande.

Men å andra sidan, vad är alternativet?

* Kontanter? Då vet du att de tappar i värde kontinuerligt, och det blir värre ju längre du håller dem. Dessutom är förvaringen ett problem. (Vilket gäller även för guld, men det tar åtminstone mindre plats per hundratusing!)

* Bankkonto? Med räntorna snudd på obefintliga är det samma sak som kontanter, plus att det tillkommer en risk att pengarna låses under lång tid pga seg insättningsgaranti om banken går omkull. (Dessutom är bankerna för stora för att staten i praktiken skall kunna uppfylla insättningsgarantin, så vad händer om en storbank går i putten?)

* Aktier? Visst, i teorin (och ha gärna lite aktier också för att sprida riskerna), men just nu känns alla marknader extremt övervärderade, uppumpade av centralbankspengar, och det kan i princip bara gå utför. (Fast det har jag trott länge... :P)

* Land? Skog? Konst? Ja, det går säkert att göra framgångsrika investeringar i sånt om man vet vad man gör. Men det vet i alla fall inte jag, så det får vara för min del.

Kontentan är att guld nog trots sina nackdelar är ett bra sparande. Men man måste vara medveten om att det är långsiktigt, så man skall inte lägga mer pengar på det än man har råd att avvara under lång tid framöver.


Mycket klokt inlägg!
Frågan som man bör ställa sig är: Vad är syftet med köpet.
För kortare spekulation på priset är fysiskt guld och silver en helt idiotiskt grej att köpa.
2016-12-05 12:53 # 12
Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
En till nackdel. Priset sätts HELT av datorer.
Extra tydligt idag. -2,5%
PM priset följer BARA usd/jpy paret. Går den upp går PM ner.
Makes no sense men 85-90% är datorer som styr handeln. De gör bara vad de är programmerade för att göra.
Marknaden är död....finns inte....bara datorer som bollar siffrorna med varandra.

Detta kan man dock göra till en fördel o köpa fysiskt till ett virtuellt påhittat pris.
Men det kräver helt overkligtlång uthållighet. Någon miner lär inte överleva algoritmernas spel. De kan köra priset 50% under cost of production o inte bry sig.

Köp fysiskt... men var beredd på att pengarna blir låsta i minst 10 år.


Tack Xole. Jag har länge funderat på vad som styr spotpriset på guld/silver.
Det är alltså mest datorer som sätter priserna.


Lite ospecifikt att säga att datorer sätter priset. Som jag försått det är det terminsmarknaden som sätter priset på guld och silver. Dessa kontrakt handlas på ett antal börser i världen. Datorer är såklart med i köp och sälj -processen och en kan anta att detta är väldigt automatiserat idag.
Senast ändrad av Joestrutter; 2016-12-05 12:55


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt