Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Förlust vid försäljning av investeringsguld
Förlust vid försäljning av investeringsguld
2011-03-12 13:16 # 1
Guldmikroben
I boken Guld som investering av Torbjörn Iwarson, kan man på sidan 115 läsa följande:
"Förluster är avdragsgilla mot vinster till 70% och inte till 100% som för aktier och obligationer."

Om jag säljer Guld 1 och gör en vinst på 100 SEK.
För att sedan sälja Guld 2 och göra en förlust på 100 SEK.

Hur kommer då min kapitalvinstskatt att se ut för Guld 1 om denne ligger på 30%?

Så vitt jag förstår så borde den hamna på 0 SEK.
0,3 * 100 = 30
0,7 * 100 = 70
30 - 70 = -40 = 0

Tack för eventuellt klargörande
2011-03-12 16:04 # 2
Au
För din vinst på Guld 1 blir skatten som du skriver 0,3 x 100 = 30.
Din förlust på guld 2 är bara avdragsgill till 70 % dvs. 0,7 x 100=70 är avdragsgill förlust. Din skatt kommer då att minska med 30% på detta belopp, dvs, 0,3 x 70 = 21. Din totala skatt blir således 30-21 = 7.
2011-03-12 22:51 # 3
Anonym
Ursäkta om jag dryg besserwissrar nu. Eller gör bort mej totalt..
Men jag tycker inte att ditt sätt att räkna känns rätt.
Lustigt nog så är jag överens med slutresultatet, där vi hamnar på samma summa om du går med på att 30-21=9 och inte 7.
Så här tycker jag det ser ut:
Vinst att skatta för: 100kr
Förlust att dra av: 100*0,7=70kr
100-70=30
Kvar att skatta för: 30kr
30*0,3=9kr
Eller det kanske är så att i say tomatoes and you say tomeijtoes, och att min känsla när jag skrev första raden hade mer substans än jag hoppades på.
Jag vill gärna bli tillrättavisad om jag e snett på det, för detta tycker jag är ultraviktigt att ha järnkoll på när man planerar investeringar, deklaration och ekonomi i allmänhet .

Jag lyfter ödmjukt på besserwisserhatten som jag tyvärr trivs i även när jag saknar skolning i ämnet.

// Hatt med fnatt //
2011-03-12 23:32 # 4
Anonym
Kalla vinsten på guld 1 för X
Kalla förlusten på guld 2 för Y

Att betala blir då
enl.Au : X x 0,3 - Y (1-0,3) x 0,3
enl Hatt med fnatt: X -((1-0,3)Y) x 0,3

(lilla x = gångertecknet)

Man ser snabbt att båda är identiska, dvs man kan använda bägge sätten. Dock tycker jag Hatt med fnatts är lite åskådligare.
2011-03-12 23:47 # 5
Anonym
Men om man gör handeln samma år så måste väl vinst/förlust i samma sorts tillgång kvittas mot varandra, dvs en förlust är till 100% avdragsgill så länge man har en vinst i samma tillgång att dra av mot?
//HPD
2011-03-13 20:55 # 6
Au
Tack hatt med fnatt!

30-21=9 och ingenting annat.
2011-03-13 20:59 # 7
Au
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Men om man gör handeln samma år så måste väl vinst/förlust i samma sorts tillgång kvittas mot varandra, dvs en förlust är till 100% avdragsgill så länge man har en vinst i samma tillgång att dra av mot?
//HPD


Som jag förstår det så gäller detta inte råvaror typ guld och silver. För aktier och andra värdepapper gäller det. Någon annan mer insatt i skattefrågorna?
2011-03-13 21:30 # 8
Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Au
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Men om man gör handeln samma år så måste väl vinst/förlust i samma sorts tillgång kvittas mot varandra, dvs en förlust är till 100% avdragsgill så länge man har en vinst i samma tillgång att dra av mot?
//HPD


Som jag förstår det så gäller detta inte råvaror typ guld och silver. För aktier och andra värdepapper gäller det. Någon annan mer insatt i skattefrågorna?


Enligt denna länk till skatteverket så gäller genomsnittsmetoden även för guld.

"Om försäljningen avser egendom som är en del av ett samlat innehav av egendom med enhetligt värde, t.ex. guld, ska genomsnittsmetoden användas för att beräkna avdragsgill anskaffningsutgift."


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt