Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Finns det tillräckligt med guld för guldbaserade valutor ?
Finns det tillräckligt med guld för guldbaserade valutor ?
2016-11-22 20:48 # 1
Hannes
Lyssnade på börspodden om fysiskt guld och man pratade om guldbaserade valutor.

En fundering då: Om nu de valutor vi använder oss av i dagsläget kollapsar och folk börjar använda nya valutor som backas till 100% av guld (alternativt att vi började springa runt med guldmynt och alltid betala med fysiskt guld), finns det tillräckligt med guld ?
Jag menar alltså att om vi skulle ersätta alla kontanter och alla pengar vi idag har på våra vanliga bankkonton, skulle det inte guld behöva bli "övervärderat" för att räcka till ? (eller är det inte ett problem isåfall?)
Senast ändrad av Hannes; 2016-11-22 20:51
2016-11-22 21:15 # 2
Sandow
Ovanligt med gulddiskussioner i allmänmedia! Så till frågan: finns det tillräckligt med guld för att räcka till alla i världen? Svaret är ja! Mängden pengar i en ekonomi spelar inte så stor roll. Ingen roll alls egentligen, i och med en av de fina egenskaperna hos pengar, delbarheten. Det spelar så att säga ingen roll om det finns ett ton eller tiotusen ton guld i världshandeln, det går utmärkt att värdera allt i guld oavsett.
Senast ändrad av Sandow; 2016-11-22 21:16
2016-11-22 21:27 # 3
Hannes
som det går att värdera allt i bitcoins även om antalet bitcoins är relativt konstant ? (nej jag vill inte diskutera bitcoin)

Jag uppfattade det lite som att guld promotas för att det har ett "verkligt" värde - folk vill alltid ha det till smycken eller guldplätterade kontakter eller whatever.

Tappar man inte lite av grejen om guld måste bli värt 1000 ggr mer än idag t.ex. för att penningmängden ska räcka ?
2016-11-22 22:07 # 4
Xole
Finns bara ca 20 triljoner i värde av guld , ungefär som Usas bnp. Nej det räcker inte till dagens pris. Vore det värt 10ggr mer skulle det nog räcka.
Senast ändrad av Xole; 2016-11-22 22:08
2016-11-22 22:31 # 5
Sandow
Någon som luktat lite på glöggen i förtid Xole? 20 triljoner? Du menar 20 biljoner, säkerligen?

Jag upprepar: penningmängden är helt betydelselös (inom vissa ramar).
2016-11-23 08:41 # 6
Xole
räknar vi usd nu eller inte? Uppgiften är tagen on top of my head.Kan leta upp källan nån gång o se om jag är glöggad el ej ??
2016-11-23 10:55 # 7
Mats
"Räcker mängden guld?"

Priserna (mätt i guld) justeras efter mängden varor och tjänster som omsätts, inte tvärtom. Teoretiskt sett, "räcker det" med vilken godtycklig mängd som helst, det är bara priserna som får anpassa sig därefter.

En sak kan man ju konstatera, den mängd guld som existerar idag, kommer inte på långa vägar "räcka" för att upprätthålla det pris i guld man idag får betala för tex. en liter mjölk, eller ett hus.

Det penningväsende vi har idag, kan man hävda, har framkommit och utvecklats successivt, genom en evolutionär process. Som jag ser det har det funnits två bakomliggande syften med denna utveckling. Dels att möjliggöra bankverksamhet, dvs att bevilja kredit på guld man inte har. Det andra syftet är att möjliggöra för politiker att spendera pengar de inte har, och därmed kunna "köpa" popularitet och röster.

Jag menar att bankverksamhet är en långsiktigt ohållbar verksamhet, som har likheter med ett pyramidspel. Vi är sakta men säkert på väg mot dess kollaps.
Senast ändrad av Mats; 2016-11-23 10:56
2016-11-23 11:47 # 8
Chefen
Det finns ca 9261 m3 guld i bruten form som är värt ca 65 000 000 000 000 SEK = 7066 000 000 000 dollar.Man betala
Man betala 36 % av USA:s statsskuld med detta guld.Det är allt guld som någonsin brutits.
2016-11-23 12:53 # 9
Asrael
Namn på stora tal, kort och lång skala:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Namn_p%C3%A5_stora_tal

Ingen vet hur mycket brutet guld som faktiskt finns, men man har en ganska god uppfattning. Var det finns och vilka som är ägare går inte att svara på.

Om man kommer på ett bra sätt att "digitalisera" fysiskt guld, t.ex. knyta den till någon krypovaluta betyder mängden existerande guld ingenting. 1 paket jäst kan t.ex. kosta 1*10^-1 attogram guld. En förutsättning för guld ska vara valuta och betalning ske digitalt är fullständig öppenhet, transparens och kontroll över existerande guld som ingår i systemet.
Senast ändrad av Asrael; 2016-11-23 12:54
2016-11-24 09:29 # 10
Monetär historia
Det är ju just därför till stor del man bör spara/investera i ädelmetall.

Vi har idag ett skuldbaserat penningsystem ( "Fiatsystem" ) som för att det skall fungera behöver växa hela tiden (ökande penningmängd). Riksbanks mål är två procent. Genom historien har tusentals fiatsystem kraschat genom hyperinflation vart efter det normala är att man återigen går tillbaka till det ända som har fungerat över tid nämligen ädelmetall.

Detta system kommer också att krascha genom hög inflation (svårt att säga när dock) & vad som händer då är att man låtervärdet på centralbankernas guldreserv täcka värdet på all valuta ( "reset" ) och då kan man i det läget återgå till guld/silvermyntfoten igen (historiern kopierar sig själv om & om igen medans mänsklighetens teknikutveckling går framåt) . Det är egentligen inte guld som stiger i pris utan pappersvaluta som tappar i pris mot guld/silver mm.

En bieffekt av en inflationskrasch (när det väl smäller rejält) är att dom som sitter på ädelmetallen ökar i köpkraft inte bara om man mäter i valuta utan även "prylar" som ditt guld kan köpa.

Du kan välja att vara rädd för framtiden eller se den som den största möjligheten någonsin i ditt liv (jag väljer det senare). ;D
2016-11-24 10:26 # 11
Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av Asrael

Om man kommer på ett bra sätt att "digitalisera" fysiskt guld, t.ex. knyta den till någon krypovaluta betyder mängden existerande guld ingenting. 1 paket jäst kan t.ex. kosta 1*10^-1 attogram guld. En förutsättning för guld ska vara valuta och betalning ske digitalt är fullständig öppenhet, transparens och kontroll över existerande guld som ingår i systemet.


Yes, detta vore det bästa av två världar som skulle gynna en stabil ekonomisk utveckling. Stabil = få svängningar av hög och lågkonjunktur.
Behovet kommer uppstå hos marknaden när nästa finansiella flodvåg kommer.

Bitgold, är det någon som har koll på detta?

Det skulle även vara intressant om man kunde binda andra råvaror till detta system.
2016-11-24 13:10 # 12
Xole
jag äger bitgold/ goldmoney. Tror stenhårt på det.
Man kan nu tydligen kunna byta sina btc mot guld i goldmoneydepån. Dvs HELT utanför fiatsystemet. Helt otroligt tycker jag.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt