Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Ny, tips
Ny, tips
2016-09-13 11:00 # 1
Miguel
Hej e helt ny på detta med att investera i guld/silver. Har ju läst lite grann på olika sidor/forum men tänkte ändå höra så man inte gör något galet :)

Tänkte köpa lite silvermynt och har ställt in mig på Kanadensisk Silver Maple - 1 oz Varierande årtal.
Tänkte börja med en 50 mynt kanske.

Någon som har någon tanke kring detta? borde jag köra på något annat mynt av någon anledning ? något jag bör tänka på som ny?

All info välkomnas :)
Senast ändrad av Miguel; 2016-09-13 11:00
2016-09-13 11:18 # 2
Xole
Köp momsfritt från belgien el 7% moms från tyskland.
Kan inte säga vartofrån på detta forum för det bore oschysst.
Köp bara liberty dollar, maple leafs , kangaroos.Helst bara .9999 renhet. Det är nya standarden som kineserna vill ha.
Senast ändrad av Xole; 2016-09-13 13:10
2016-09-13 13:46 # 3
Sandow
Jag tycker ju personligen att det är bättre på alla möjliga sätt att köpa guld i stället för silver. Man kan köpa så lite som 1/10 uns åt gången om man inte har råd med mer. Men tänker du köpa 50 uns silver kan du lika gärna köpa ett helt uns guld, förslagsvis Krugerrand eller american eagle, om du gillar att hålla i mynten. .999 guldmynt repas så fort man andas på dem.
2016-09-13 19:29 # 4
Obetalbar
Köp bara! Man är alltid lite försiktig i början .Jag funderade väldigt mycket och läste jämt och ständigt. Sedan gjorde jag ett större köp av silver från Liberty Silver.

Ju mer man vet om omvärlden .marknaderna och nationalekonomi desto mer absurt framstår det stora förtroendet för de bank- och politikerstyrda valutorna obligationer osv. De styr ju även över företagen nu när centralbankerna köper upp dåliga skulder och obligationer från banker och företag. Centralbankerna blåser upp finansmarknaden så att det ska se bra ut. Börsen på topp. Fastighetspriser på topp. Skuldsättningen skenar. Men det är man lite mer tyst om.


Detta förtroende för de vanliga valutorna är ju mer utbrett än förtroendet för ädelmetall som människor använt som värdebevarare i årtusenden. De riktigt rika, de riktigt pålästa samt tex centralbanker vet ädelmetallernas och framför allt guldets värde. Det har räckt hittills för att hålla upp värdet på guld och silver som ju faktiskt följer guldet. Tänk sen när verkligheten hinner ikapp centralplanerarna. När alla bubblor , skulder och felinvesteringar ska betalas som en följda av luftslott minusräntor och planekonomisk felstyrning. Då lär guld och silver framstå som något betydligt intressantare även för de stora massorna. Detta kommer driva upp priset på ädelmetall.

Skaffa dig tex 1 uns guldbullion från Liberty Silver.. .. o köp sedan på dig silvermynt. Tyvärr moms på allt silver i Sverige. Å andra sidan så är det ändå bättre än banklikvid / fordringar på en bank.
2016-09-13 21:39 # 5
Fredrik
Xole
Hmmm Belgien och momsfritt silver får du utveckla...
21% är den siffran vi dödliga får leva med när det gäller silver från Belgien.
2016-09-13 22:04 # 6
Xole
Gå in på ädelmetallforum o läs in dej på de olika butikerna.
2016-09-14 20:51 # 7
Miguel
Tack för tipsen
2016-10-07 22:02 # 8
shadowtwister
Bra hjälp från alla. Tänkte att jag kan komplettera lite då silver och guld är nytt för dig.
Valet mellan guld och silver är i slutändan mer personligt.

En bra utgångspunkt kan vara att börja med att fundera på vad ditt mål är. Alla är vi olika.
Ingen orsak är rätt eller fel, men det kan vara bra att ha en solid idé om orsaken till att man vill investera i ädelmetaller.

Tror jag att en total finansiell kollaps kommer att hända och kaos utbryter (mad max scenariot) ?
I detta scenariot så skulle jag våga påstå att valet är fritt mellan guld och silver. Då vill man skydda sin framtida köpkraft och insulera sig mot alla tokigheter som centralbanker pysslar med i dagsläget på alla sätt man kan.

Är jag ute efter att bara tjäna en hacka ?
I detta fallet skulle jag välja en tyngdpunkt mot silver då dess potentiella uppsida är större än guldets uppsida procentuellt sätt. Den s.k. guld/silver relationen är intressant här. I dagsläget är den runt 70/1 medan naturligt så finns det uppskattningsvis 9-15 gånger silver mot guld i jordskorpan.

Jag vill skydda mig och min familj, men vad göra med metallerna när väl saker och ting kommer tillbaka i ett tillstånd som kan kallas "normalt" ?
Denna fråga kan vara relevant då man vill skydda sig mot en eventuell storm för att sedan byta in metallen mot den nu nya valutan och sedan gå tillbaka till ett normalt liv. Det man bör tänka på då är hur och när byter man in metall mot ny valuta. Detta vet jag tyvärr inte själv förrän/om vi hamnar i detta framtida scenario.

Tror jag att framtidens pengar kommer att vara baserade på ädelmetaller ?
I detta fallet bör det vara rimligt att istället övervikta mot guld. Anledningen till detta är att stora stater och centralbanker samlar på sig guld som aldrig förr. I dagsläget baseras valutor på folks förtroende. Kommer ett byte av valutor så finns det en sannolikhet över 50% att de nya valutorna baseras på guld.

Som du ser då finns det en del frågor av personlig natur att överväga också. I min mening är det dock rätt beslut oavsett vad dina mål och visioner är att byta valuta mot ädelmetall.

Hoppas svaret hjälpte mer än förvirrade. Bara att fråga om något är oklart om jag förklarade dåligt så ska jag skärpa mig. :)

/Robban
Senast ändrad av shadowtwister; 2016-10-07 22:06


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt