Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Real bills doctrine
Real bills doctrine
2011-03-10 14:51 # 1
Flavian
Jag tror att Torgny misstar sig då han tror att guldet måste stiga till astronomiska höjder för att kunna ersätta all fiatvaluta.

De flesta betalningsbalanser kan regleras utan såp mycket som ett enda uns guld också under en guldmyntfot. De enda undantagen är guldbrytande företag och de som förbrukar fysiskt guld.

Om en skomakare köper potatis och betalar med ett skuldebrev med nominellt värde i guld så har han egentligen betalat genom att laga skor och på det viset skaffat sig ett försprång i den ständigt pågående clearingverksamheten.

Det räcker om guldets värde är så högt att efterfrågan på fysiskt guld stillas. Resten betalas med andra varor och tjänster om än att dessa transaktioner har ett nominellt värde i guld; det vill säga värdet av transaktionen uttrycks i guld till den köpkraft som guldet för tillfället har.
2011-03-10 18:31 # 2
Anders R.
Citat:
Jag tror att Torgny misstar sig då han tror att guldet måste stiga till astronomiska höjder för att kunna ersätta all fiatvaluta.

Citat:
Det räcker om guldets värde är så högt att efterfrågan på fysiskt guld stillas.


Kan det vara så att Torgyns "astronomiska höjder" (om han nu ens använt sig av den termet) och dina ord "så högt" är samma sak? För till vilken nivå måste guldet nå för att efterfrågan ska stillas?
Senast ändrad av Anders R.; 2011-03-10 18:31
2011-03-10 18:54 # 3
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian

Om en skomakare köper potatis och betalar med ett skuldebrev med nominellt värde i guld så har han egentligen betalat genom att laga skor och på det viset skaffat sig ett försprång i den ständigt pågående clearingverksamheten.


Ja, det ovanstående scenariot år är inte alls otänkbart, och kommer säkert att utspela sig i framtiden. Det finns idag många alternativa valutor som har samma nominella värde som den nationella valutan i respektive land har. Detta för att det i dagsläget är lättare att då förstå och/eller få en känsla för värdet.

Dessa valutor skulle med fördel kunna ha nominellt värde i guld då guld (eller silver) har potentialen att bli en "allmänt accepterad måttstock för värde" liksom centimetrar, grader mm. Vissa har dock valt att mäta sina lokala/alternativa valutor i timmar då de anser att tid är ett bättre mått av värde. Jag ställer mig frågande till detta av flera anledningar som jag inte har tid att gå in på alla nu. Men, en av dessa är att i en globaliserad värld där folk reser mycket eller handlar över Internet så är guld ett, som jag tidigare påpekade, mera vida accepterat mått av värde. Timmar, det vill säga tid, kan mätas och uppskattas olika av olika kulturer (inbillar jag mig) och är därför kanske mindre lämpligt. Alla varor/tjänster kanske inte heller innefattar tid på det vis som man tänker sig att ett hantverk gör. Tex installera ett vägguttag: 1 timme...osv. Ett mera globaliserat sammhälle innebär (lite beroende vilket värde man lägger i det) att vi kommunicerar handlar och reser mera. Det innebär inte nödvändigtvis att vi alla blir exakt lika. Därför känns det olämpligt att mäta i timmar. Bättre med ädelmetall i så fall.

Mao; att guld och silver återfår sin status som betalningsmedel, som värdebevarare och som en "allmänt accepterad måttstock för värde", innebär inte att de är det enda alternativet att använda som pengar. Tvärtom kan de förenkla att facilitera införandet av lokala/alternativa valutor. Silver och guld kommer dock rimligen i ett samhälle med fri tillgång till information att betraktas som värdebevarande och stå högt i kurs vid uppgörelse av skuld.

Ja. Det var bara min tanke...
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-03-10 19:11
2011-03-10 19:14 # 4
Liberty Silver / Gustav Andersson
För övrigt antar jag att rubriken på tråden hänsyftar till följande teori:
http://en.wikipedia.org/wiki/Real_bills_doctrine
2011-03-10 20:32 # 5
Anonym
Varje person som är seriöst intresserad av nationalekonomi bör studera Adam Smith's RBD. Enklast är att börja på www.professorfekete.com eller via den ende person som korrekt beskrivit orsakerna till depression på 1930-talet. Det är inte Mises utan Rittershausen - se http://www.richardcbjohnsson.net/pdf/the_classical_monetary_system.pdf.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt