Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Är priserna påväg ner nu efter brexit?
Är priserna påväg ner nu efter brexit?
2016-08-22 11:20 # 1
tuna1024
Ja, som rubriken lyder. Är guld och silver påväg ner nu i pris efter brexit oron?
Eller är det något annat som påverkar nedgången nu förutom brexit?
2016-08-22 15:59 # 2
p4trik
En eventuell räntehöjning kommer påverka guldpriset negativt. i alla fall kortsiktigt. Är dollarn stark påverkar det också negativt
2016-08-22 16:32 # 3
Xole
Priset kommer gå upp.

Japan gick i fredags ut och sa att de kunde gå mer negativt med räntan. Det är bullish guld o silver för noll avkastning av guld o silver är bättre än att erhålla en negativ sådan.
FED kommer inte höja räntan, enligt fed futures är det endast 20% sannolikhet för en höjning i sept.
Men även om de höjer så kan det gå upp. Vid förra höjningen i Dec började dagen efter den stora uppgången från en botten.
Köp mer....stack it baby.
2016-08-22 19:22 # 4
Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Ja, som rubriken lyder. Är guld och silver påväg ner nu i pris efter brexit oron?
Eller är det något annat som påverkar nedgången nu förutom brexit?


Efter omröstning gick priset upp hyfsat mycket och nu senast månaden har det gått lite nedför, spotpriset är fortfarande högre än före omröstning. Ja det är ganska mycket annat som påverkar spotpriset än Brexit som verkar ha försvunnit ur mediarapportering.
Köper och säljer du på kort sikt bör du inte investera i riktigt guld utan i pappersvarianten.Köper du på lång sikt spelar dagens priserna ingen större roll ( om du inte vill köpa för lägre pris, då vill du kanske att sportpriset ska gå ned)
Senast ändrad av Joestrutter; 2016-08-22 19:24
2016-08-23 11:38 # 5
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Ja, som rubriken lyder. Är guld och silver påväg ner nu i pris efter brexit oron?
Eller är det något annat som påverkar nedgången nu förutom brexit?


Efter omröstning gick priset upp hyfsat mycket och nu senast månaden har det gått lite nedför, spotpriset är fortfarande högre än före omröstning. Ja det är ganska mycket annat som påverkar spotpriset än Brexit som verkar ha försvunnit ur mediarapportering.
Köper och säljer du på kort sikt bör du inte investera i riktigt guld utan i pappersvarianten.Köper du på lång sikt spelar dagens priserna ingen större roll ( om du inte vill köpa för lägre pris, då vill du kanske att sportpriset ska gå ned)



Jag köper på lång sikt, så ca 37 500 kr idag för en 100 grams Heraeus guldtacka är inte mycket pengar?
2016-08-23 14:53 # 6
Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Jag köper på lång sikt, så ca 37 500 kr idag för en 100 grams Heraeus guldtacka är inte mycket pengar?


Såhär tänker jag.
I kronor och dollar är priset högt relativt historien. Se på en diagrammet uppe på denna hemsida.
Men du kan jämföra med andra tillgångsklasser, te.x. olika index från olika börser.
Ta S&P 500, https://www.bullionstar.com/charts/
Här ser du att jämfört med detta index är guldpriset ganska lågt/normalt. Se på de kriser i ekonomin som varit.
Slutet av 70-talet, 87, 2001 samt 2008. Här går priset för guld upp relativt aktiemarknaden.

Allt beror på vad man tror kommer hända med ekonomin i framtiden. Det kommer en nedgång i olika avgörande tillgångsklasser någon gång, det kan vi vara säkra på. Aktier och obligationer har höga priser just nu, väldigt höga. Detta är en konsekvens av lågräntepolitiken.
När paniken att sälja blir stor så kommer investerar att söka andra tillgångsklasser som såsom guld och silver som alltid har ansetts vara säkra investeringar.
Händer detta så kommer priset mätt i dollar och även SEK dra iväg uppåt.

Så antingen köper du nu och tar risken att guld går ned mot 280 kr/g. Har du lite likvidera att röra dig med så kanske inte detta är smart alternativ. Om du däremot har några 100,000 över så bör du köpa nu, speciellt om du är orolig för framtiden.
Jag har guld och silver pga. hedge mot inflation och förstörelse av valutorna.
2016-08-23 15:16 # 7
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Jag köper på lång sikt, så ca 37 500 kr idag för en 100 grams Heraeus guldtacka är inte mycket pengar?


Såhär tänker jag.
I kronor och dollar är priset högt relativt historien. Se på en diagrammet uppe på denna hemsida.
Men du kan jämföra med andra tillgångsklasser, te.x. olika index från olika börser.
Ta S&P 500, https://www.bullionstar.com/charts/
Här ser du att jämfört med detta index är guldpriset ganska lågt/normalt. Se på de kriser i ekonomin som varit.
Slutet av 70-talet, 87, 2001 samt 2008. Här går priset för guld upp relativt aktiemarknaden.

Allt beror på vad man tror kommer hända med ekonomin i framtiden. Det kommer en nedgång i olika avgörande tillgångsklasser någon gång, det kan vi vara säkra på. Aktier och obligationer har höga priser just nu, väldigt höga. Detta är en konsekvens av lågräntepolitiken.
När paniken att sälja blir stor så kommer investerar att söka andra tillgångsklasser som såsom guld och silver som alltid har ansetts vara säkra investeringar.
Händer detta så kommer priset mätt i dollar och även SEK dra iväg uppåt.

Så antingen köper du nu och tar risken att guld går ned mot 280 kr/g. Har du lite likvidera att röra dig med så kanske inte detta är smart alternativ. Om du däremot har några 100,000 över så bör du köpa nu, speciellt om du är orolig för framtiden.
Jag har guld och silver pga. hedge mot inflation och förstörelse av valutorna.


Njaa, inte så mycket pengar har jag inte att investera denna gången. Ca 42 000 kr är det jag har att sätta undan. Jag tänkte köpa en 100 gram och två 5 gram guldtackor. De går idag totalt på ca 42 000 kr som sagt. Men det kanske är ett bättre alternativ att vänta som du skrev. Om priserna kan går ner till 280 kr/gram igen, vilket inte är omöjligt. Skulle kännas surt om så blev fallet.
2016-08-23 16:04 # 8
Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Jag köper på lång sikt, så ca 37 500 kr idag för en 100 grams Heraeus guldtacka är inte mycket pengar?


Såhär tänker jag.
I kronor och dollar är priset högt relativt historien. Se på en diagrammet uppe på denna hemsida.
Men du kan jämföra med andra tillgångsklasser, te.x. olika index från olika börser.
Ta S&P 500, https://www.bullionstar.com/charts/
Här ser du att jämfört med detta index är guldpriset ganska lågt/normalt. Se på de kriser i ekonomin som varit.
Slutet av 70-talet, 87, 2001 samt 2008. Här går priset för guld upp relativt aktiemarknaden.

Allt beror på vad man tror kommer hända med ekonomin i framtiden. Det kommer en nedgång i olika avgörande tillgångsklasser någon gång, det kan vi vara säkra på. Aktier och obligationer har höga priser just nu, väldigt höga. Detta är en konsekvens av lågräntepolitiken.
När paniken att sälja blir stor så kommer investerar att söka andra tillgångsklasser som såsom guld och silver som alltid har ansetts vara säkra investeringar.
Händer detta så kommer priset mätt i dollar och även SEK dra iväg uppåt.

Så antingen köper du nu och tar risken att guld går ned mot 280 kr/g. Har du lite likvidera att röra dig med så kanske inte detta är smart alternativ. Om du däremot har några 100,000 över så bör du köpa nu, speciellt om du är orolig för framtiden.
Jag har guld och silver pga. hedge mot inflation och förstörelse av valutorna.


Njaa, inte så mycket pengar har jag inte att investera denna gången. Ca 42 000 kr är det jag har att sätta undan. Jag tänkte köpa en 100 gram och två 5 gram guldtackor. De går idag totalt på ca 42 000 kr som sagt. Men det kanske är ett bättre alternativ att vänta som du skrev. Om priserna kan går ner till 280 kr/gram igen, vilket inte är omöjligt. Skulle kännas surt om så blev fallet.


Nix inget är omöjligt:) Men vad "förlorar" du då? 10,000 pix.
Köp 50 g istället och vänta. Då har du garderat dig lite.
2016-08-23 18:46 # 9
Digger
Tippar på att guldpriset stiger från nuvarande nivåer - dollarn däremot kanske har mer fallhöjd. Brukar inte amerikanarna köra ner all statistik inför att stundande val och sänka dollarn? marknaden har redan diskonterat en höjning av räntan i USA senare i år. ETF Securites pekar på i en analys tidigare i år att guldpriset brukar stiga under första året i en räntehöjningscykel. Undantaget -94 då räntan steg aggressivt vilket inte lär bli fallet nu. George Soros har börjat handla guldaktier också - köpt i Barrick Gold.
Tror det ser hyggligt ut inför nästa år också. Tippar på att det där stora fallet kommer på världens börser nästa vår och då stiger guldet. Hillary vinner valet och sen får hon ett halvår på sig att installera sig i Vita Huset och sen kommer börskraschen.
2016-08-23 19:54 # 10
Xole
Guld har ALDRIG varit värt noll, Guld kan inte gå i konkurrs.
SEK tappar MINST 2% i värde varje år enligt RBs mål om inflation
På 100 år har SEK tappat 99% av sitt värde.
Det finns INGEN valuta i världen som presterat bättre än guld sedan tio år bak i tiden.

Så....risken är obefintlig om du har en tidshorisont om 5-10år.
Risken att sitta i fiat är MYCKET högre.
Senast ändrad av Xole; 2016-08-23 19:54
2016-08-24 12:50 # 11
Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Guld har ALDRIG varit värt noll, Guld kan inte gå i konkurrs.
SEK tappar MINST 2% i värde varje år enligt RBs mål om inflation
På 100 år har SEK tappat 99% av sitt värde.
Det finns INGEN valuta i världen som presterat bättre än guld sedan tio år bak i tiden.

Så....risken är obefintlig om du har en tidshorisont om 5-10år.
Risken att sitta i fiat är MYCKET högre.


Ja om investeringen är lång så är det smart.
Finns det några valv i Sverige där man kan förvara sin ädelmetal förresten?
Typ som bullionstar fast i Sverige eller i närliggande länder?
2016-08-25 09:31 # 12
zanetti6
Citat:
Ursprungligen postat av Joestrutter
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Guld har ALDRIG varit värt noll, Guld kan inte gå i konkurrs.
SEK tappar MINST 2% i värde varje år enligt RBs mål om inflation
På 100 år har SEK tappat 99% av sitt värde.
Det finns INGEN valuta i världen som presterat bättre än guld sedan tio år bak i tiden.

Så....risken är obefintlig om du har en tidshorisont om 5-10år.
Risken att sitta i fiat är MYCKET högre.


Ja om investeringen är lång så är det smart.
Finns det några valv i Sverige där man kan förvara sin ädelmetal förresten?
Typ som bullionstar fast i Sverige eller i närliggande länder?


Du har sveavägen 68 såssarnas högborg, du kan ju chansa med att förvara det där. Men chansen är ganska hög att de kommer "försvinna" spårlöst.
Senast ändrad av zanetti6; 2016-08-25 09:32


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt