Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Taktik och strategi
Taktik och strategi
2016-07-06 13:37 # 1
Äktavara
En svår balansgång hur man taktiskt skall göra nu inför det finansiella kaoset.
Att pappers-värden, eller inte ens det, utan digitala värden, typ virtuella aktier i ädelmetall/gruvor, går upp snabbt och mycket, är väl troligt.
Men det gäller att hoppa av i rätt tidpunkt och omsätta värdeökningen till något konkret, när vanliga pengar blir värdelösa/ogiltiga.
Likväl som att fysiska värden, som ädelmetaller, inte går att få tag på i det läget, men också att om det blir riktig djävla illa, så är bara mat/bränsle värt något.
Men när det värsta lagt sig, så har man iaf ädelmetallerna.
Vågar nog inte ens skaffa digitala värden, för när det händer, så händer det snabbt.
Ytterligare en besvärlig faktor är att en sönderfallande stat (i klorna på bankmaffian) kommer göra det olagligt att ha ädelmetaller och konfiskera, typ USA 1933.
Men den faktorn är tämligen lätt fixad :-)
2016-07-06 15:14 # 2
RB
Att det skulle gå så långt att bara mat och bränsle är värt något har jag svårt att tro.
Även om det skulle bli världskrig och matransoner införs ala WW2 så kommer de fysiska guldet fortfarande vara en stark handelsvara.

Att det kommer bli svårt att få tag på fysiskt guld är väl ganska troligt när skiten väl träffat fläkten.

Jag har flera gånger övervägt att köra på pappersguld vid sidan om, men om det ska vara värt besväret får det ju ändp vara lite pengar, och alltid innan köpklicket så har jag ångrat mig för jag kan inte lita på skiten.
Jag litar bara på det jag har i näven.
Kanske lite krasst men sån är jag.
2016-07-06 16:43 # 3
Xole
En sak kan du ha klart för dej.
Har du köpt guld kan(bör) du aldrig växa tillbaka det igen. You are in it for life...eller tills ett bättre alternativ dyker upp.
2016-07-07 16:30 # 4
Skyking
Äkta vara: du verkar göra ogiltiga generaliseringar när du talar om papper- och digitala tillgångar. Det finns egentligen inget som säger att tillgången är mindre "konkret" bara för att den registreras på ett papper eller rent av digitalt. Det verkar som att du drar någon slags parallell mellan pappersguld och aktier bara för att de är registrerade digitalt båda - detta utan att se ett steg längre och se vad det faktiskt är för tillgång som är registrerad.

Sen verkar du vara inne på det här som någon slags kortsiktig placering i hopp om att pricka toppen, men då är du nog fel ute. Det är helt enkelt inte så lätt att pricka toppen. Gör du det dessutom med fysiskt guld är du än mer fel ute med tanke på transaktionskostnaderna. Skall man öht handla kortsiktigt skall det vara digitalt för att få ned transaktionskostnaderna. För att återknyta till rubriken - taktik är kortsiktigt och strategi är långsiktigt, du nämner taktik och tänker tydligen taktiskt.

En strategi är att ha en diversifierad portfölj som man fyller på med jämna mellanrum och ombalanseras då och då (har du liten portfölj i förhållande till sparandet kan balansering nås genom att man viktar om inköpen). Med en strategi är det alltså inte så givet att man behöver anpassa sig så mycket för turbulens på marknaden.

I en strategi bör man inte ta höjd för händelser som man inte kan hantera ändå. Om man t.ex. inte har utrymme för att köpa en fastighet kan man stryka scenarion där man behöver en fastighet från kalkylen. Har man inte en rymdraket kan man stryka scenarion där jorden slukas av ett svårt hål osv...
2016-07-07 21:44 # 5
RB
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
...


Jag förstår inte hur transaktionskostnaderna spelar någon roll?

är inte ute efter några korvören hit eller dit.

Jag vill säkra mina pengar mot inflation och manupilation.
Och jag vill inte sitta och titta varje dag om börsen går upp eller ner, om det blir brexit eller inte, om det blir mer kvantitativa lättnader eller inte, eller om EU överhuvudtaget finns om 15 år. hur blir räntan imorgon? allt spelar roll om du satsar pengar på börsen.

Jag vill bry mig så lite som möjligt under så lång tid som möjligt, och guldet gör att min förmögenhet finns kvar även om 20 år, utan att jag har behövt röra ett finger, eller ägna det en tanke.

och ser man tillbaka så kommer jag antagligen inte bara behållit köpkraften, utan istället ökat den.

lyckans ost den som köpte guld redan vid år 2000, jag tänker inte sitta år 2040 och säga "lyckans ost den som köpte guld år 2015". Jag tänker vara osten.

jag övertalade min bästa vän att byta ettor och nollorna mot guld vid årsskiftet, han vill också säkra sina pengar, men har fått lite av guldfeber då det gått upp guld=28% och silver=38% sen dess. jag försöker förklara för honom att han ska sluta lägga så mycket vikt i det kortsiktiga synsättet och sikta på år 2040 istället.
Senast ändrad av RB; 2016-07-07 21:52
2016-07-08 16:28 # 6
Skyking
RB: om du läser lite noggrannare så var det att det inte är lämpligt för kortsiktiga placeringar pga transaktionskostnaderna. På längre sikt blir dock transaktionskostnaderna av mindre betydelse. Det verkar som du istället tänker mer långsiktigt här och det var kanske därför du invände?

Din kompis däremot verkar tänka för kortsiktigt i sammanhanget och kanske lite galet med syftet med placeringen. Att man råkar pricka in en uppgång är till stor del ett lyckokast och att agera utifrån att man skall kunna förutse dessa på ett lönsamt sätt är nog i många fall bara ett utslag av hybris.

Btw när du övertalade honom att gå över till guld, menar du då gå all in?
2016-07-09 00:22 # 7
Xole
2000 tecknade länder Gold act som sa att länder får inte dumpaSitt guld på marknaden så till den grad att priset rasar. Det var därför det började stiga efter att ha legat still i typ 20 år.
Det var en unik händelse som vi möjligen fortf åker på.
Men den dagen någon frångår..eller börja sälja kan du glömma osten på bordet. Den försvann....den blev gammal o så dog du av hög ålder och guldet gick ingenstans ??
2016-07-09 08:45 # 8
marcandrew
Dumpande inte en en hel drös med centralbanker guld tidigt 2000-tal så att priset hölls nere? Och vilken stat med kontroll över sitt eget guld skulle göra detta?
2016-07-11 22:24 # 9
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Det finns egentligen inget som säger att tillgången är mindre "konkret" bara för att den registreras på ett papper eller rent av digitalt.


Jisses. Skämtar du eller? Det finns enormt mycket mer pappersguld ute i cirkulation än vad handlarna någonsin kommer att kunna backa upp fysiskt när allt klappar ihop och det blir en global "gold run" när alla ska växla in sina certifikat samtidigt. Pappersguldet (såväl som andra värdepapper) är därtill sålt och pantsatt i flera led världen över. Det kommer att bli mycket svårt, kanske omöjligt, att reda ut vilka tillgångar som egentligen tillhör vem. Så var fallet med de ompackade subprime-lånen i USA. En enda röra där skulder sålts i flera led och mig veterligt har de ännu inte rett ut det där.

Det enda man kan vara någorlunda förvissad om är att privatpersonen längst ner i kedjan som ägt guldcertifikat och trott att det var samma sak som riktigt guld kommer att bli rejält blåst. Troligen kommer man erbjudas en summa fiatpengar istället, som nominellt är lika mkt värt som pappersguldet man har, men betydligt mindre i verkligheten.

Gamla sanningen gäller: "If you don't have it, you don't own it!"
2016-07-11 22:38 # 10
Xole
Skyking är dum i huvudet.
Alla vet att det går ca 550 kontrakt på en fysisk vara i comex.
549 loosers och en ägare.
Visst. Det rör sig om framtida leverans. Men när antalet kontrakt överstiger 10 års världsproduktion bör man börja fundera vad man eg äger.

Därtill är aktier inte riskfria. De kan gå i konkurs eller bli övertagna av nån militärjunta eller övernitisk regering. Höll på att hända både OGC o SEMAFO.

Guld i din han kan inte gå i konkurs. Ingen kan ta det ifrån dej och du betalar inget för förvaring.

Visst en aktie kan gå mycket bättre än guldpriset i sig. Men till en högre risk. Du kan inte vara all in i miners. Du kan dock vara all in i fysiskt guld.
Så summasumarum blir det densamma i utveckling.
2016-07-11 23:05 # 11
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Det finns egentligen inget som säger att tillgången är mindre "konkret" bara för att den registreras på ett papper eller rent av digitalt.


Jisses. Skämtar du eller? Det finns enormt mycket mer pappersguld ute i cirkulation än vad handlarna någonsin kommer att kunna backa upp fysiskt när allt klappar ihop och det blir en global "gold run" när alla ska växla in sina certifikat samtidigt. Pappersguldet (såväl som andra värdepapper) är därtill sålt och pantsatt i flera led världen över. Det kommer att bli mycket svårt, kanske omöjligt, att reda ut vilka tillgångar som egentligen tillhör vem. Så var fallet med de ompackade subprime-lånen i USA. En enda röra där skulder sålts i flera led och mig veterligt har de ännu inte rett ut det där.

Det enda man kan vara någorlunda förvissad om är att privatpersonen längst ner i kedjan som ägt guldcertifikat och trott att det var samma sak som riktigt guld kommer att bli rejält blåst. Troligen kommer man erbjudas en summa fiatpengar istället, som nominellt är lika mkt värt som pappersguldet man har, men betydligt mindre i verkligheten.

Gamla sanningen gäller: "If you don't have it, you don't own it!"


Nu blandar du nog ihop pappersguld med andra värdepapper och tror att det är "papper" som är problemet i sammanhanget. Det var den slutsatsen som jag invände mot. Problemet ligger snarare i vad egendomen är än på vilket sätt egendomen är registrerad.

Att koncentrera ditt argument till då pappersguld (dvs man äger en fordring på guld - det blir inte bättre eller sämre av att man registrerat den digitalt, på papper eller huggit i sten) gör att du hamnar helt snett i ditt argument.

Att hävda att det är pantsatt visar också på hur fel du hamnar. Det är ju knappast pappersguldet som är pantsatt isf (för det är inte gäldenärens att pantsätta) utan faktiska guldet.

Jämför vi nu med andra värdepapper, t.ex. aktier som är helt annorlunda. Medan pappersguld är frågan om en fordring så är en aktie ett delägande i ett företag. En betydande skillnad där man i ena fallet bara äger en fordring och i det andra fallet faktiskt är delägare i ett företag (eller till och med helägare). Detta är trots att aktien kanske inte ens är registrerad på papper, eller ens digitalt.

Man kan resonera liknande med fastigheter. De är registrerade digitalt hos lantmäteriet. Visserligen kan den vara pantsatt, men det är isf den registrerade ägaren som gjort det och inget som någon tredje person gör i flera led bakom ryggen. Även här skulle jag hävda att om man är registrerad ägare på en fastighet så äger man faktiskt den också (även om det råkar vara en hyresfastighet med andra hyresgäster).
2016-07-11 23:11 # 12
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Skyking är dum i huvudet.
Alla vet att det går ca 550 kontrakt på en fysisk vara i comex.
549 loosers och en ägare.
Visst. Det rör sig om framtida leverans. Men när antalet kontrakt överstiger 10 års världsproduktion bör man börja fundera vad man eg äger.

Därtill är aktier inte riskfria. De kan gå i konkurs eller bli övertagna av nån militärjunta eller övernitisk regering. Höll på att hända både OGC o SEMAFO.

Guld i din han kan inte gå i konkurs. Ingen kan ta det ifrån dej och du betalar inget för förvaring.

Visst en aktie kan gå mycket bättre än guldpriset i sig. Men till en högre risk. Du kan inte vara all in i miners. Du kan dock vara all in i fysiskt guld.
Så summasumarum blir det densamma i utveckling.


Sluta upp med personangrepp!

Har du hört talas om stöld och rån? Om en militärjunta kan ta ditt aktiebolag så kan de väl lika gärna ta ditt guld och annat du äger?

Sen har jag inte hävdat att aktier är riskfria, men halmgubbeargumentation kanske gör det enklare för dig än att faktiskt lägga fram ett sakligt argument?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt