Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < SEB stänger ner Tavexs bankkonto.
SEB stänger ner Tavexs bankkonto.
2016-07-03 23:41 # 13
Metalonmetal
Oavsett om kontona stängts ned för att det ser mörkt ut i målet som de går igenom eller om det är illuminati som spökar här har jag svårt att tro att någon vågar handla genom Tavex nu.

Som tidigare diskuterats i tråden är det rimligt att tro att de går i konkurs om de förlorar målet och då kan man se sig i stjärnorna efter metallen man beställt och betalat för.

Att få sitt konto stängt på detta sätt kan även det ensamt leda till en konkurs då de inte kan ta betalt på ett vettigt sätt (det är nog inte många som vågar betala till ett estländskt konto som tillhör ett företag som har fått sina konton stängda i Sverige av tre banker).
2016-07-04 07:17 # 14
Xole
Så är det. De har skapat en enorm osäkerhet att handla med dem. Jag vågar inte.
När det kommer till guld o silvef är fötroende ENORMT viktigt. För man för över stora summor till främmande part i hopp om att få vara levererad.
Det här är skrämmande för framtiden.
2016-07-04 13:31 # 15
Obetalbar
Av den information jag har fått ser jag ingen anledning att slutet skulle vara nära för Tavex eller att SEB agerar utifrån några andra anledningar än taktiska.

Enligt SEB så sker detta av affärsmässiga skäl snarare än av juridiska skäl. Det är väl ganska uppenbart att bankernas agenda är en annan än att förse folket med valutor som konkurerar med deras egen skuldvaluta som de själva kontrollerar och parasiterar på.

Vad är problemet med att göra en kostnadsfri EU-betalning till Tavex ?
Är du orolig. Köp kontant då! Det är ju ännu bättre. Det är ju rentav en fantastiskt möjlighet!
Gå till bankomaten med alla dina kort, nästa stopp Tavex !

Har själv gjort överföringar till Liberty Silver Estland och det kändes inte nervöst alls.
2016-07-04 13:54 # 16
Äktavara
Som sagt, om det är något som är skrämmande, så är det när man betalar sina ädelmetaller via en banköverföring!
Fy satan att bankparasiterna håller koll på en, liksom den utav dom köpta staten.
Enda positiva är att dom tydligt ser att folk flyttar sina surt förvärvade pengar ifrån dom.
Köpa kontant över disk och få riktiga pengar direkt är melodin.
Snarare knepigt hur en del får hybris av att inte kunna köpa via banköverföring.
Hjärntvätt, inkl förtvätt av etablissemanget, läs - bankägda medier ? :-)
2016-07-04 18:26 # 17
Asrael
Citat:
Ursprungligen postat av Metalonmetal
Oavsett om kontona stängts ned för att det ser mörkt ut i målet som de går igenom eller om det är illuminati som spökar här har jag svårt att tro att någon vågar handla genom Tavex nu.

Som tidigare diskuterats i tråden är det rimligt att tro att de går i konkurs om de förlorar målet och då kan man se sig i stjärnorna efter metallen man beställt och betalat för.

Att få sitt konto stängt på detta sätt kan även det ensamt leda till en konkurs då de inte kan ta betalt på ett vettigt sätt (det är nog inte många som vågar betala till ett estländskt konto som tillhör ett företag som har fått sina konton stängda i Sverige av tre banker).


Om man handlar över disk får man varan rätt i handen. Går lika bra även utan att Tavex har SEB-konto. Risken med att betala via estniskt konto har nödvändigtvis inte blivit större för att SEB stängt ned det svenska kontot. Det har däremot blivit dyrare och dessutom mer besvärligt. Utlandsöverföringar passerar också storebrors nålsöga och försvårar större inköp (vilka man ändå inte vill göra p g a risken). I övrigt tycker jag det är rätt att vara försiktig, men mer beroende på tidigare anklagelser om penningtvätt samt pågående mål om bokföringsbrott snarare än för att tre banker (som gör allt de kan för att etablera ett samhälle fritt från ädelmetaller och kontanter) stänger ned företagskonton utan att meddela varför.

Ditt inlägg visar också att bankerna lyckats med att försvåra ädelmetallhandel för medborgare. Vad gör du när bankerna godtyckligt stänger ned konton för resterande svenska ädelmetallhandlare? Handlar i Tyskland?

Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Så är det. De har skapat en enorm osäkerhet att handla med dem. Jag vågar inte.
När det kommer till guld o silvef är fötroende ENORMT viktigt. För man för över stora summor till främmande part i hopp om att få vara levererad.
Det här är skrämmande för framtiden.


Hellre en (guld-)fågel i handen än tio i skogen.

Också du tycks följa det spår banken lägger ut åt dig.

Jag håller med om att förtroende för motparten är enormt viktig när man handlar med ädelmetaller, men tycker inte du precis som jag att förtroende är minst lika viktigt när man sätter in pengar på ett sparkonto eller låter banken förvalta ens aktier? Är inte också förtroendet för Riksbanken som ger ut kontant fiatvaluta också viktigt? Det tycker jag och i mina ögon har Riksbanken och de svenska storbankerna misskött det förtroendet. Dessutom står hela världens bankväsende vid stupets brant redo att falla ned så jag känner mig inte speciellt trygg med vårt svenska bankväsende eftersom hela världens banker är sammankopplade via derivatmarknaderna. När en bank är insolvent får det ringar på vattnet som får resterande likt dominobrickor att falla en efter en. Banker i Italien, Portugal, Spanien, Grekland, Österrike har redan visat sig vara insolventa och snart får vi se banker i Tyskland, Frankrike och Schweiz stå där lika nakna. Undrar hur våra svenska storbanker klarar det?
2016-07-04 21:54 # 18
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Asrael

"Konspiratoriska teorier" Så kom den också... FATCA? Operation Choke Point? Berätta vad som är en teori! Nej förresten, för då glider vi åter ifrån ämnet.

Jag har inte satt mig in i målet mer än du eller någon annan har gjort, d v s via pressmeddelanden, nyheter och infobrev. Den som har djupare insikt i målet och skriver i egen sak på detta forum är ett bank- eller statsavlönat troll och sådana finns ju inte, eller hur?

Missförstå inte att jag är för skattesmitning eller andra typer av brott skall jag börja med att skriva. Jag är heller inte emot skatt även om jag ogillar många delar i dagens skattesystem. Däremot tror jag att det alltid kommer existera någon form av brottslighet som inte går att förhindra. I ett bidragssystem kommer det finnas bidragsfuskare. När skatten övergår 100 % av förvärvsinkomst kommer människor försöka smita undan viss del av skatten. När orättvisor och skillnader mellan invånares levnadsstandard ökar och de minst bemedlade får det för svårt, ökar också brottsligheten. Det senare är vad detta i slutänden handlar om men vi är långt ifrån att nå den insikten i denna forumtråd och jag återgår därför till huvudfrågan och de två olika ståndpunkter vi tycks ha. Avslutade SEB kontot p g a det pågående målet eller p g a att de inte vill ha Tavex som kund eftersom Tavex verksamhet hotar och konkurrerar med SEB:s och hela det finansiella systemets stabilitet?

Den ene gissar på att orsaken är att det pågår ett ekobrottsmål mot Tavex. Det kommer väl inte som någon överraskning att det genom tiderna pågått många ekobrottsmål mot olika företag och privatpersoner utan att deras konton stängts ned. Däremot har banker genom påtryckning utifrån stängt ned obekväma kunders konton - fr a när det gäller de verksamheter som är måltavla för Operation Choke Point. Efter Sverige skrev under FATCA har detta förfarande eskalerat. Min gissning är minst lika god som någon annans.

Det bör också tas i beaktande att det inte är svårt att föreställa sig olika metoder för ett företag likt Tavex att undkomma skatt och så fort sådana existerar kommer också någon försöka. Jag kan också tänka mig att mycket väl kan ha försökt både det ena och det andra. Hade bankerna hanterat guld, kontanter och valutaväxling hade detta inte varit ett lika stort problem. Behovet finns och därför finns verksamheten så länge den är laglig. Det är ett bekymmer för affärsbankerna och staten eftersom investeringsguld inte är förbjudet och Riksbanken ger ut kontanter. Bankerna riskerar gå omkull i händelse av en bank-run och Riksbanken kommer misslyckas med att uppnå ett av sina huvudmål - att uppnå finansiell stabilitet - när bankerna visar sig vara lika nakna som kejsaren. Därför måste den typen av verksamheter stämmas, stävjas och förklaras vara kriminella. Gärna bör allmänheten upplysas om den smutsiga verksamheten och vilka ljusskygga personer och företag Tavex m fl stöttar genom sin verksamhet. Tavex är inte de ena som har synats i sömmarna (vilket bl a också LS själva upplyst om) och att man ger sig på den som framstår som mest tvivelaktig är lika självklart som att gräset är grönt.

Återigen: Det är inte vad frågan gäller, utan de facto att SEB stängt ned Tavex konto med mycket kort varsel. Varför, och varför kunde de inte givit Tavex 3 månaders frist så att de skulle kunna få en sömlös övergång? Det kan bero på att man uppmärksammat att allt fler svenskar köpt guld sedan årsskiftet och att man vill försvåra flykt av digitala kronor till fysiskt guld och kontanter i vilken valuta det än må vara.


Du verkar hoppa till slutsatser utan att bemöda dig att ta till dig information som skulle kunna tala för en alternativ, mindre konspiratorisk förklaring med andra ord.

Vad FATCA och Operation Choke Point har för betydelse i sammanhanget är oklart. Operation Choke Point är mig veterligen ett amerikanskt fenomen och FATCA rör sig om utbyte av information för att komma åt skattesmitare. Ser inte riktigt hur det skulle få SEB till att känna sig mer tvugna att stänga Tavex' konto. Jag tycker det ligger närmare till hands att det är just svenska lagar och regler som föranleder SEB's agerande. Det ligger ju närmare tillhands att det är svenska penningtvättslagen som är orsak än ett amerikanskt initiativ för att sätta åt amerikanska penningtvättare (även om den gemensamma nämnaren är penningtvätten).

Att man kan misstänka penningtvätt är inte så långsökt med tanke på dels Tavex' verksamhet, det faktum att man står åtalad för grovt bokföringsbrott och dels Tavex' rykte enligt tidigare inlägg.

Notera också att vad SEB har angett för motiv kan man egentligen bara ta Tavex' ord för. Tack vare banksekretessen så kan Tavex' påstå vad som helst egentligen i trygg förvissning om att SEB inte kommer gå i svaromål. Eftersom Tavex' inte gärna verkar framhålla att de är åtalade för bokföringsbrott så är det inte troligt att de skulle nämna ifall SEB hade givit det som motivering. Man får helt enkelt ta deras påstående mot bakgrund av det eventuella förtroende man har för företaget.

Att det skulle bero på att SEB skulle betrakta Tavex som ett hot tycker jag är långsökt. För det första så säljer tavex bara 2t guld på ett år, vilket motsvarar 600milj, samtidigt som SEB har ett eget kapital på 135bilj. Även om det bara var SEB-kunder som tog ut sina pengar så skulle egna kapitalet räcka i 225t år. Du verkar ha en överdriven syn på guldmarknadens betydelse helt enkelt. För det andra så verkar det samtidigt vara så att LS tydligen får behålla sina bankkonton (å andra sidan har LS en något mindre försäljning så den kanske inte verkar lika hotfull då SEBs pengar skulle räcka mer än dubbelt så länge).
2016-07-04 23:17 # 19
Obetalbar
Asrael talar om bankrun och Skyking svamlar om att SEB har ett eget kapital om 135biljoner. Är du dum på riktigt Skyking? Vet du ens hur mycket en biljon är? Banktrollet Skyking låtsas inte veta att det inte ens existerar så mycket riksbankspengar. Hahah! SEB går omkull på nolltid när folk tar ur riksbankspengar. Om du menade andra uttag än kontanter så är det inte pengar de tar ut det är fordringar har du inte förstått det ännu trots att du hänger här 7 dagar i veckan året runt och detta trots att du inte ens är intresserad av guld och silver?

Han låtsas även att bankerna inte har ett intresse eller ens samtalar om eller agerar mot guldets spridning bland folket.

Vad menar du med att Asrael hoppar till slutsatser och ägnar sig åt konspirationsteorier ? Han argumenterar för sina bedömningar vilka förefaller baseras på logik och iakttagelser över vilka drivkrafter som ligger bakom utvecklingen. Vilket absurt påstående att dessa bedömningar skulle vara orimliga konspirationsteorier.

SEB ser inte Tavex som ett hot för att de bara säljer för 600milj. OK och du tror inte att volymerna kan öka när folk inser att skuldvalutorna går mot noll i värde ?Är det vad SEB vill ? Tror du att SEB vill att människor ska använda den svenska räntebärande skuldvalutan som skapas när SEB tex beviljar bolån eller vill SEB att alltfler ska de använda guld och silver som sparform som inte inbringar ränta till SEB ? Förklara varför SEB inte har ett intresse av att få bort guld och silver från dagordningen. Varför säger männen bakom LS att bankerna trakasserar Ädelmetallhandeln ? Är det också konspirationsteorier ?
2016-07-05 06:31 # 20
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Asrael talar om bankrun och Skyking svamlar om att SEB har ett eget kapital om 135biljoner. Är du dum på riktigt Skyking? Vet du ens hur mycket en biljon är? Banktrollet Skyking låtsas inte veta att det inte ens existerar så mycket riksbankspengar. Hahah! SEB går omkull på nolltid när folk tar ur riksbankspengar. Om du menade andra uttag än kontanter så är det inte pengar de tar ut det är fordringar har du inte förstått det ännu trots att du hänger här 7 dagar i veckan året runt och detta trots att du inte ens är intresserad av guld och silver?

Han låtsas även att bankerna inte har ett intresse eller ens samtalar om eller agerar mot guldets spridning bland folket.

Vad menar du med att Asrael hoppar till slutsatser och ägnar sig åt konspirationsteorier ? Han argumenterar för sina bedömningar vilka förefaller baseras på logik och iakttagelser över vilka drivkrafter som ligger bakom utvecklingen. Vilket absurt påstående att dessa bedömningar skulle vara orimliga konspirationsteorier.

SEB ser inte Tavex som ett hot för att de bara säljer för 600milj. OK och du tror inte att volymerna kan öka när folk inser att skuldvalutorna går mot noll i värde ?Är det vad SEB vill ? Tror du att SEB vill att människor ska använda den svenska räntebärande skuldvalutan som skapas när SEB tex beviljar bolån eller vill SEB att alltfler ska de använda guld och silver som sparform som inte inbringar ränta till SEB ? Förklara varför SEB inte har ett intresse av att få bort guld och silver från dagordningen. Varför säger männen bakom LS att bankerna trakasserar Ädelmetallhandeln ? Är det också konspirationsteorier ?


Hur vore det om du gav f*n i personangrepp, diverse insinuationer och halmgubbeargument?

Tror du verkligen att folk köper guld i den omfattning att det kan betraktas som en bank run? På riktigt? Jo jag vet hur mycket en biljon är, det är miljoner miljoner, ett djävligt stort belopp (inser du själv?) det innebär att det inte låter speciellt troligt att uttag på några miljoner inte torde vara något större problem. Anledningen till att det bara finns en viss mängd "riksbankspengar" (i cirkulation) beror helt enkelt på att folk inte tagit ut större mängd än så helt enkelt.

Om det nu skulle vara ett problem att folk tar ut kontanter så vore väl tilltaget kontraproduktiv. Med bankkonto kan Tavex ju ta emot betalning direkt till sitt bankkonto.

Hade du läst vad jag skrev så verkar Asrael bortse från fakta i sammanhanget. Dessutom tycker jag han inte gett något argument för sin teori egentligen än mindre förklarat varför den skulle vara mer trolig än andra (lite svårt dock ifall man bortser från fakta som talar för andra teorier). Faktiskt kanske det är fel att kalla teorin för en konspirationsteori eftersom han inte ens utvecklat resonemanget eller teorin tillräckligt för att avgöra om det handlar om en konspiration. Om jag kallar den orimlig så är det för att den verkar illa underbyggd och den låter väldigt långsökt...
2016-07-05 14:55 # 21
Lordapple
En bekant som handlat genom Tavex nyligen berättade att det inte var Tavex eget konto utan kontot ägdes av ett företag som heter TX Stockholm AB. I detta bolag är personen som undertecknat pressmeddelandet (där som försäljningschef för Tavex) ledamot i styrelsen.

Kan det vara så att när Nordea och Swedbank stängde ned kontona kunde inte Tavex AB få ngt nytt konto? De var då tvungna att starta ett nytt företag för att kunna få ett bankkonto samtidigt som de inte var ärliga mot SEB med sina avsikter? När SEB upptäckte detta (gick in på Tavex hemsida eller blev kontaktad av en kund som hade frågor om kontots ägare var korrekt etc) tyckte de att de agerat bedrägligt och helt enkelt stängde kontot?
Senast ändrad av Lordapple; 2016-07-05 14:55
2016-07-05 16:44 # 22
Asrael
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking

Du verkar hoppa till slutsatser utan att bemöda dig att ta till dig information som skulle kunna tala för en alternativ, mindre konspiratorisk förklaring med andra ord.


Vilken information är det jag inte bemödar att ta till mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Skyking

Vad FATCA och Operation Choke Point har för betydelse i sammanhanget är oklart. Operation Choke Point är mig veterligen ett amerikanskt fenomen och FATCA rör sig om utbyte av information för att komma åt skattesmitare. Ser inte riktigt hur det skulle få SEB till att känna sig mer tvugna att stänga Tavex' konto. Jag tycker det ligger närmare till hands att det är just svenska lagar och regler som föranleder SEB's agerande. Det ligger ju närmare tillhands att det är svenska penningtvättslagen som är orsak än ett amerikanskt initiativ för att sätta åt amerikanska penningtvättare (även om den gemensamma nämnaren är penningtvätten).


Först och främst är det många "amerkanska fenomen" som sprids över världen med hjälp av dolda avtal, hot, forcerat våld, mord och krig så det i sig är ingen garanti för att Operation Choke Point (eller annan motsvarighet) inte skulle vara verksamt i Sverige och övriga EU.

Runt om i stora delar av världen vittnar företagare listade som hot om trakasserier från myndigheter och banker. Även privatpersoner har fått ekonomiska bojor och blivit trakasserade under exempelvis "the war on terror" utan att få rättvis prövning. Ädelmetallhandlare tycks vara ett extra stort hot.

FATCA är en täckmantel. SWIFT och FATCA ger USA full överblick över transaktioner och ger dem möjlighet att få personuppgifter som normalt inte skulle lämnas ut. Allt under förespeglingar som penningtvätt, skatteflykt och war on terror. (Terror som USA själva skapat och de största penningtvättarna är amerikanska federala agenturer men de tycks få leva under egna lagar). Man för ett krig mot guld i var mans hand och det tar sig många uttryck. Operation Choke Point (eller dylikt) blev tydligt aktivt i Sverige efter FATCA.

Citat:
Ursprungligen postat av Skyking

Att man kan misstänka penningtvätt är inte så långsökt med tanke på dels Tavex' verksamhet, det faktum att man står åtalad för grovt bokföringsbrott och dels Tavex' rykte enligt tidigare inlägg.


Rykten och misstankar är just rykten och misstankar som du också gladeligen sprider vidare som värsta kaffetanten. Med det inte sagt att Tavex är oskyldiga oavsett åtal eller ej, men det håller inte för att SEB skulle stänga ner deras konto. Det vet du och det är naivt att påstå att det skulle ligga till på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skyking

Notera också att vad SEB har angett för motiv kan man egentligen bara ta Tavex' ord för. Tack vare banksekretessen så kan Tavex' påstå vad som helst egentligen i trygg förvissning om att SEB inte kommer gå i svaromål. Eftersom Tavex' inte gärna verkar framhålla att de är åtalade för bokföringsbrott så är det inte troligt att de skulle nämna ifall SEB hade givit det som motivering. Man får helt enkelt ta deras påstående mot bakgrund av det eventuella förtroende man har för företaget.


SEB kan välja att kommentera ärendet. Det får de göra så länge de håller sig till sekretessen. SEB skulle t ex kunna meddela att de meddelat orsak och givit en tidsfrist om så hade varit fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skyking

Att det skulle bero på att SEB skulle betrakta Tavex som ett hot tycker jag är långsökt. För det första så säljer tavex bara 2t guld på ett år, vilket motsvarar 600milj, samtidigt som SEB har ett eget kapital på 135bilj. Även om det bara var SEB-kunder som tog ut sina pengar så skulle egna kapitalet räcka i 225t år. Du verkar ha en överdriven syn på guldmarknadens betydelse helt enkelt. För det andra så verkar det samtidigt vara så att LS tydligen får behålla sina bankkonton (å andra sidan har LS en något mindre försäljning så den kanske inte verkar lika hotfull då SEBs pengar skulle räcka mer än dubbelt så länge).


"överdriven tro på guldmarknadens betydelse" Jo, jag tackar. Vi får se inom ett inte allt för stort tidspann hur överdriven den tron är. Jag pratar om en global bank-run från digitala skuldsedlar till kontanter och ädelmetaller. Den har påbörjats.

Guld måste se smutsigt ut och får absolut inte anses vara pengar. Vi har redan sett effekten av att allt fler europeer och amerikaner vaknar upp ur dvalan. Naturligtvis rör det sig om små volymer jämfört med centralbankers och större institutioner men när allt fler vaknar är det tillräckligt för att sänka systemet. Kanske går det då att återigen köpa ett normalhus för 500 silvermynt.

I princip hela det globala bankväsendet - inklusive centralbanker, IMF, BIS och världsbanken o s v - ser ädelmetaller som ett enormt hot och det sista man vill är att medborgare handlar ädelmetaller och tar ut kontanter.

SEB behöver alltså inte själva se Tavex som ett hot för att de ska göra sig av med dem som kund. Det räcker om Svenska Bankföreningen, Riksbanken, ECB, diverse myndigheter och utländska dito kommer med påtryckningar. (Det är t ex genom att pressa bankerna man når sina mål med Operation Choke Point) Allt för att försvåra en bank-run.
2016-07-05 16:56 # 23
Asrael
Citat:
Ursprungligen postat av Lordapple
En bekant som handlat genom Tavex nyligen berättade att det inte var Tavex eget konto utan kontot ägdes av ett företag som heter TX Stockholm AB. I detta bolag är personen som undertecknat pressmeddelandet (där som försäljningschef för Tavex) ledamot i styrelsen.

Kan det vara så att när Nordea och Swedbank stängde ned kontona kunde inte Tavex AB få ngt nytt konto? De var då tvungna att starta ett nytt företag för att kunna få ett bankkonto samtidigt som de inte var ärliga mot SEB med sina avsikter? När SEB upptäckte detta (gick in på Tavex hemsida eller blev kontaktad av en kund som hade frågor om kontots ägare var korrekt etc) tyckte de att de agerat bedrägligt och helt enkelt stängde kontot?


Varför inte?

Tänk så enkelt det varit om SEB uttalat sig om att kontoinnehavaren brutit mot sina avtal gentemot banken om så vore fallet.

Om man nu får tro Tavex - att orsaken skulle vara ett "generellt affärsbeslut" - så kan jag också tycka att man då kunnat meddela Tavex detsamma. Man sköter inte sina kunder på det sättet om man vill ha bra relationer. Jag har därför vidtagit åtgärder för att avsluta mina affärer med SEB.
2016-07-17 20:56 # 24
Fredrik
Har Tavex fått ordning på sina konton hos SEB??
Sidan med informationen att SEB stängt ner deras konton är borta...

https://tavex.se/sv/forvarning-om-forandring-av-tavex-abs-betalningssystem/

Med tanke på att jag inte fått någon info på mail om detta så verkar det lite lustigt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt