Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Total nybörjare som är sugen på att börja investera i guld/silver
Total nybörjare som är sugen på att börja investera i guld/silver
2016-06-02 23:09 # 1
Vintervilan
Hej!

Som topic lyder, så har jag börjat få upp intresset för guld och silver, men som total nybörjare så vet jag inte ens vart jag ska börja. Jag ser t.ex. att det finns en uppsjö av olika mynt och tackor. Vad är egentligen skillnaden mellan de olika mynten? Vissa kostar ju mer än andra, trots samma tyngd osv? Finns det någon riktigt bra nybörjarvänlig information där ute? :)


Mvh Leif
2016-06-03 00:47 # 2
greg
Investera i själva metallen istället för myntens ålder och utseende.

Riktiga pengar och har ett antal egenskaper:

* Medium för utbyte
* Räkenskapsenhet
* Portabel
* Hållbar
* Delbar
* Utbytbar (fungible)
* Bevarar värde


Om du investerar i mynt med ett visst utseende/ålder så förlorar du vissa av egenskaperna ovan,
och det är inte längre sunda pengar.

Om en liten investerarskara tycker att ett visst mynt av någon anledning är mer värt än ett annat
så blir de inte längre utbytbara, och går inte att växla lätt mot andra.

Men 1 gram guld är och förblir ett gram guld, och köper lika mycket i min ficka som i någon annans ficka.

Börjar man samla på ovanliga mynt kan man lika gärna ägna sig åt att köpa konst och värdefulla tavlor.
Det kan man ju göra om man har den läggningen, men även om en tavla kan vara värdefull
så är det inte pengar.

Guld är pengar.
2016-06-03 09:01 # 3
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Vintervilan
Hej!

Som topic lyder, så har jag börjat få upp intresset för guld och silver, men som total nybörjare så vet jag inte ens vart jag ska börja. Jag ser t.ex. att det finns en uppsjö av olika mynt och tackor. Vad är egentligen skillnaden mellan de olika mynten? Vissa kostar ju mer än andra, trots samma tyngd osv? Finns det någon riktigt bra nybörjarvänlig information där ute? :)


Mvh Leif


Som guld betraktat är det ingen betydande skillnad. I många fall beror prisskillnaden på att det är relativt dyrare att producera småmynt än stora tackor.

Eftersom du skall vara långsiktig när du placerar i fysiskt guld så bör du förväntanta dig att saker ändrat sig. Bland annat så räkna inte med att du kommer sälja tilll LS t.ex. Kanske finns endel utgivare av mynten heller inte kvar. Det du kan förlita dig på är att mynten och tackorna finns kvar och har de sålts mycket så är det troligt att de kommer vara kända i framtiden - det är bra ifall du vill få ett bra pris när du säljer (gäller mer mynt och småtackor). LS har en artikelserie om svenskarnas guldvanor där de publicerar välja mynt som säljer bäst. Det finns andra källor på nätet också om detta.

Man väljer helt enkelt mynt/tackor som har låg prispremie, men ändå lägger inom ens räckhåll (har du inte mer än 10tkr att placera så blir det mynt, har du mer blir det nog tackor), sen väljer man sådana som är välkända också.

Om du skall köpa silver så bör du se till att du duckar momsen. Om du behöver betala moms när du köper och inte får tillbaks den när du säljer så förlorar du 20% av din investering på ett bräde. Kan du inte ducka momsen så bör du avstå från momsbelagda metaller helt enkelt.
2016-06-06 18:09 # 4
Angup
Citat:
Ursprungligen postat av Vintervilan
Hej!

Som topic lyder, så har jag börjat få upp intresset för guld och silver, men som total nybörjare så vet jag inte ens vart jag ska börja. Jag ser t.ex. att det finns en uppsjö av olika mynt och tackor. Vad är egentligen skillnaden mellan de olika mynten? Vissa kostar ju mer än andra, trots samma tyngd osv? Finns det någon riktigt bra nybörjarvänlig information där ute? :)


Mvh Leif


Man kan väl alltid satsa på t.ex. Filharmoniker eller Maples. Dvs. välkända mynt som brukar ha en rätt låg premie. Om man föredrar den ena framför del andra tror jag mest är en fråga om personliga preferenser.

Vissa typer av mynt som byter motiv eller präglas i en begränsad upplaga (t.ex. den australiska lunar-serien) kan betinga ett samlarvärde. Du kanske får betala en lite högre premie nu, men om du har tur kanske du kan sälja myntet dyrare om några år då de är hett efterfrågade på samlarmarknaden. Det är förstås en chansning, och i ett överlevnadsscenario spelar nog samlarvärde mindre roll. Ser man på mynt som pengar snarare än som samlar- eller investeringsobjekt bör man kanske satsa på en låg premie.

Själv har jag blandat lite, och min "skattkista" innehåller i dagsläget bl.a. maples, kängurur och lunarmynt.
2016-06-08 14:16 # 5
Xole
Köp nu. För snart är det försent.
Och det är inget random jag bara säger. Jag kan sånt här. Jag har blivit miljonär på att förutse börsrörelser.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt