Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld är billigt, eller?
Guld är billigt, eller?
2016-05-31 08:18 # 1
Lordapple
Jag hittade denna länk:

http://www.mining.com/50-years-gold-price-vs-dow-shows-metal-still-bargain/

Trots att priset på guld gått upp hyfsat mkt är det fortfarande billigt i jämförelse med börsen. Så här skriver de:
"That means despite the exceptional start to 2016 gold is still cheaper than it was for the 24 years between May 1972 and September 1996 and on a relative basis it's the cheapest since December 2007."

Vad tycker ni om denna typ av jämförelser?
2016-05-31 11:24 # 2
Metalonmetal
Citat:
Ursprungligen postat av Lordapple
Jag hittade denna länk:

http://www.mining.com/50-years-gold-price-vs-dow-shows-metal-still-bargain/

Trots att priset på guld gått upp hyfsat mkt är det fortfarande billigt i jämförelse med börsen. Så här skriver de:
"That means despite the exceptional start to 2016 gold is still cheaper than it was for the 24 years between May 1972 and September 1996 and on a relative basis it's the cheapest since December 2007."

Vad tycker ni om denna typ av jämförelser?


Att guld är billigt är vi nog många som håller med om men jag kan tycka att jämförelsen är lite krystad eftersom den bara tar hänsyn till några få tillgångsslag. Behövs nog en mer genomgående analys för att göra detta konstaterande.
2016-05-31 11:36 # 3
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Lordapple
Jag hittade denna länk:

http://www.mining.com/50-years-gold-price-vs-dow-shows-metal-still-bargain/

Trots att priset på guld gått upp hyfsat mkt är det fortfarande billigt i jämförelse med börsen. Så här skriver de:
"That means despite the exceptional start to 2016 gold is still cheaper than it was for the 24 years between May 1972 and September 1996 and on a relative basis it's the cheapest since December 2007."

Vad tycker ni om denna typ av jämförelser?


Den är.meningslös för det finns inget som säger att guld skall utveckla sig som aktiemarknaden. Det låter snarare som ett desperat försök till att få det att framstå som billigt genom att jämföra med något lämpligt nald siffra.
2016-05-31 15:42 # 4
Xole
1g guld har sedan 100 år kostat lika mycket som en hantverkstimme. Idag kostar 1g 322kr.En hantverkstimme minst 500kr/h
Så ja.Det är förhållandevist billigt.
2016-06-03 11:43 # 5
Lordapple
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Lordapple
Jag hittade denna länk:

http://www.mining.com/50-years-gold-price-vs-dow-shows-metal-still-bargain/

Trots att priset på guld gått upp hyfsat mkt är det fortfarande billigt i jämförelse med börsen. Så här skriver de:
"That means despite the exceptional start to 2016 gold is still cheaper than it was for the 24 years between May 1972 and September 1996 and on a relative basis it's the cheapest since December 2007."

Vad tycker ni om denna typ av jämförelser?


Den är.meningslös för det finns inget som säger att guld skall utveckla sig som aktiemarknaden. Det låter snarare som ett desperat försök till att få det att framstå som billigt genom att jämföra med något lämpligt nald siffra.


Du verkar ha bra koll på detta, hur resonerar du för att få en uppfattning om guld är över- eller undervärderat?
2016-06-08 17:07 # 6
Chefen
http://www.di.se/artiklar/2016/6/8/britter-far-pensionsspara-i-guld/

Intressant läsning
2016-06-08 18:40 # 7
Flavian
Om guld blir alltfoer dyrt eller alltfoer billigt saa reagerar med viss efterslaepning guldbrytningen. Guldbrytningen har minskat aningen tillfoeljd av senare aars prisnedgaang och som ett brev paa posten har vi under innevarande aar faatt se en viss uppgaang i guldpriset. Saa snart guldbrytningen svarar paa prisuppgaangen, vilket kan ta flera aar, saa kommer guldpriset aaterigen att falla om aen att guldpriset maets i dollar och dollarns vaerde tenderar att stadigt minska.

En moejlighet att korrigera foer dollarns inflation aer att raekna ut hur maanga Big Mac man faar foer ett uns guld i USA till nu raadande priser.

1967 kostade en Big Mac 45 cent i USA. Nu laer den kosta runt 5 dollar.
2016-06-10 15:29 # 8
tuna1024
Den gången jag köpte en 100g guldtacka kostade den 29 436 kr. Det tyckte jag var dyrt då och ångrar det än idag, just eftersom priset gick ner dagarna efter till ca 27 400 kr per 100g guldtacka. Kanske inte nått att bry sig om, men trist var det. Men med tanke på guldpriset idag är jag ganska nöjd ändå. Hade man köpt 100g guldtacka vid år 2000 hade den kostat runt 10 000 kr (momsfritt). Jag har aldrig sett guld som särskilt billigt. Vill man ha en billigare ädelmetall i större mängd gäller silver, såsom det varit länge är silver ett alternativ till guld.
2016-06-10 22:54 # 9
Nikon
Beställde 1oz för 10987:- för fyra dagar sedan.
Värdet har ökat till 11493:- redan innan jag fått det levererat. Så ska det se ut :-)

Över lag bör man inte räkna med någon stor värdeökning på guld relativt valutor.
Senast ändrad av Nikon; 2016-06-10 22:59


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt