Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Platina och Palladiumtackor med moms?
Platina och Palladiumtackor med moms?
2016-05-17 18:56 # 1
tuna1024
Har sett att LS just nu har en Platinatacka 1 oz och en Palladiumtacka 1 oz till försäljning. Jag har iallafall inte sett dem tidigare på LS. Men min fråga är varför det är moms på dessa sällsynta och ovanliga ädelmetaller? Borde det inte vara momsfritt på dem såsom guld är? Silver är en sak om det är moms på tackorna, priset är ändå så pass lågt. Silvermynt kan man ändå köpa momsfritt i vissa länder. Varför moms på Platina och Palladium? I Sverige bara kanske, vet inte om det är så i alla länder.
2016-05-17 19:10 # 2
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Har sett att LS just nu har en Platinatacka 1 oz och en Palladiumtacka 1 oz till försäljning. Jag har iallafall inte sett dem tidigare på LS. Men min fråga är varför det är moms på dessa sällsynta och ovanliga ädelmetaller? Borde det inte vara momsfritt på dem såsom guld är? Silver är en sak om det är moms på tackorna, priset är ändå så pass lågt. Silvermynt kan man ändå köpa momsfritt i vissa länder. Varför moms på Platina och Palladium? I Sverige bara kanske, vet inte om det är så i alla länder.


Det stämmer att platina- och palladiumtackor är belagda med moms i Sverige. Min gissning är att SKV inte belägger varor med moms som en aktiv handling, det är snarare ett naturtillstånd. Sedan finns det olika anledningar till att guld i vissa former inte är momspliktigt.
2016-05-18 06:23 # 3
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Har sett att LS just nu har en Platinatacka 1 oz och en Palladiumtacka 1 oz till försäljning. Jag har iallafall inte sett dem tidigare på LS. Men min fråga är varför det är moms på dessa sällsynta och ovanliga ädelmetaller? Borde det inte vara momsfritt på dem såsom guld är? Silver är en sak om det är moms på tackorna, priset är ändå så pass lågt. Silvermynt kan man ändå köpa momsfritt i vissa länder. Varför moms på Platina och Palladium? I Sverige bara kanske, vet inte om det är så i alla länder.


Det är ungefär MF skriver, men: det är inte SKV som bestämmer vilka skatter vi har och det naturliga läget är snarare att skatt inte tas ut (det kan visserligen te sig främmande i vårt land).

Momsen är funtad så att man först gjort ett avsteg från det naturliga och sagt att vi skall ha moms (25%) på varor och tjänster. Sedan gör man undantag från det genom att befria investeringsguld från detta.

Så dina frågor kokar egentligen ner till:

1) varför har vi moms öht?
2) varför är investeringsguld undantaget?

Eventuellt (beroende på svaren) kan man fråga sig varför övriga ädelmetaller INTE är undantagna.

Din bagatelliserat av moms på silver ger jag inte mycket för. Att silver är billigare per gram innebär ju bara att man behöver köpa mer och per placerad tusenlapp åker man på precis lika mycket moms. Momsen ÄR ett problem som man behöver ducka, gör man inte det så är det något som talar emot placering i silver, platina och palladium.
2016-05-18 11:39 # 4
tuna1024
Tack för era svar. Då vet jag lite mer hur det ligger till.
2016-05-18 15:02 # 5
jaws
Moms är en utveckling av oms, en gammal innovation införd 1942 i Sverige som ett sätt att öka statens inkomster. Den är en fantastisk uppfinning eftersom den ger 25% påslag på värdet av alla varor och tjänster som säljs eller förmedlas i alla led utan att det "märks". Av praktiska och ideologiska skäl har man undantagit ett litet antal tjänster och varor som rör områdena vård, utbildning, omsorg samt nyttigheter av riksintresse som flygbränsle, sjöfart, banker. Samt guld.
Man kan undra varför guld? Jag har inget bra svar, kanske ingen annan heller, och det indikerar i så fall att guldet ligger "pyrt till" i framtiden.

Möjligen kan det vara så att guld fortfarande ses som betalningsmedel. Mynt och sedlar är momsbefriade medan investerings-dito är momsbelagda. Men att se guld som betalningsmedel gäller inte i andra sammanhang. Som sagt - guldet är momshotat om ni frågar mig.
Senast ändrad av jaws; 2016-05-18 15:10
2016-05-18 21:37 # 6
greg
Citat:
Ursprungligen postat av jaws

Man kan undra varför guld? Jag har inget bra svar, kanske ingen annan heller, och det indikerar i så fall att guldet ligger "pyrt till" i framtiden.


Anledningen att guld är momsfritt torde vara för att underlätta uppbyggnaden av ett ekonomiskt system när det nuvarande fiat-systemet havererar.

De som sitter i toppen och tjänar enorma pengar på det nuvarande fiat-systemet kommer göra allt för att fortsätta med det så länge det går.

Men det nuvarande systemet kommer haverera, det är bara en tidsfråga.
Och folket har ofta genom historien gått tillbaka till guld när ett fiat-system har havererat.

Ingen tjänar på totalt kaos och att tvingas gå tillbaka till byteshandel. Inte ens den finansiella eliten,
så momsbefrielsen blir nog kvar.
2016-05-19 10:45 # 7
tuna1024
Nej, ve och fasa, säg inte att det kan bli moms på investeringsguld igen. Att det återinförs moms alltså, momsen togs ju bort för investeringsguld år 2000, som jag läst på nätet. Någonting om ett EU-direktiv från år 2000.
2016-05-19 11:33 # 8
greg
Ser ut att stämma bra:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=URISERV%3Al31012


==========
För att gynna guldet som finansiellt instrument, inför detta direktiv en befrielse från skatt för omsättning av investeringsguld. Tidigare gällde de vanliga skattereglerna också investeringsguld. På grundval av denna ordning, var omsättning av investeringsguld i princip momsbelagd, men vissa medlemsstater var behöriga att, på tillfällig basis, befria denna omsättning från moms. Det nya direktivet tar bort denna snedvridning i konkurrensen mellan medlemsstaterna och förstärker samtidigt konkurrensen på den gemensamma guldmarknaden.
==========
Senast ändrad av greg; 2016-05-19 11:34
2016-05-19 16:30 # 9
greg
Intressant att man inte redovisar moms på vanligt sätt för platina, istället används vinstmarginalbeskattning.

================
VMB står för vinstmarginalbeskattning som är ett särskilt sätt att redovisa moms på. På produkterna som säljs med VMB särredovisas inte momsen. Liberty Silver betalar istället 25 % moms på mellanskillnaden mellan sitt inköps- och försäljningspris.
================
2016-05-19 16:39 # 10
greg
Vinstmarginalbeskattning borde innebära att den faktiska momssatsen är betydligt lägre än 25%,
kanske bara någon procent.

Platinatackan kostar 10965 kr, men vi vet inte vad libertysilver har för inköpspris,
så då kan vi inte veta exakt hur mycket som betalas in till staten.

Men säljer man till LS så får man 7816 kr. Skillnaden är 3149 kr, så vinsten borde inte vara större än högst hälften än det,
säg 1500 kr.

25% av 1500 kr blir 375 kr. Det innebär 375/10965 = 3,4%

En faktisk momssats på ca 3,5% är ju betydligt bättre än 25%.
2016-05-19 16:43 # 11
greg
Det är alltså ingen moms på platina. Momssatsen är noll för metallen.

Men moms utgår på den vinst som försäljaren gör.
2016-05-20 06:20 # 12
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av greg
Vinstmarginalbeskattning borde innebära att den faktiska momssatsen är betydligt lägre än 25%,
kanske bara någon procent.

Platinatackan kostar 10965 kr, men vi vet inte vad libertysilver har för inköpspris,
så då kan vi inte veta exakt hur mycket som betalas in till staten.

Men säljer man till LS så får man 7816 kr. Skillnaden är 3149 kr, så vinsten borde inte vara större än högst hälften än det,
säg 1500 kr.

25% av 1500 kr blir 375 kr. Det innebär 375/10965 = 3,4%

En faktisk momssats på ca 3,5% är ju betydligt bättre än 25%.


Ditt räkneexempel har två fel. För det första antar du att de köper allt sitt platina från kunderna, vilket jag tvivlar på (de har kanske publicerat hur mycket det gäller för guld i serien "svenskarnas guldvanor"). För det andra så antar du att de bara kan ta bort lite på mellanskillnaden mellan inköp och försäljning ingspris.

Visserligen gör VMB att det går mindre moms än annars, men så mycket mindre är det inte.

För sammanhanget skall nog nämnas att syftet med VMB är att man inte skall behöva betala moms flera gånger per vara. VMB används ju när man köper från kund som redan antas ha betalt moms för varan.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt