Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Bail in min fond??
Bail in min fond??
2016-04-15 22:20 # 1
Xole
Vad hos banken riskeras att bailas in. Endast kontantinnehav?
Får de tvångsförsälja en fond och ta dessa pengar av mig.

Anledning att jag frågar är att en bank i österrike nyligen bailat in. Italienska banker etc.
Jag har redan gjort en bankrun.
Men min fru har det ej. Jagkan inte få henne att köpa guld.
Det är ett beslut hon måste ta.

Kan hon skydda sina pengar genom att köpa en fond?
2016-04-15 22:49 # 2
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Vad hos banken riskeras att bailas in. Endast kontantinnehav?
Får de tvångsförsälja en fond och ta dessa pengar av mig.

Anledning att jag frågar är att en bank i österrike nyligen bailat in. Italienska banker etc.
Jag har redan gjort en bankrun.
Men min fru har det ej. Jagkan inte få henne att köpa guld.
Det är ett beslut hon måste ta.

Kan hon skydda sina pengar genom att köpa en fond?


Nja. Det är vissa fordringar på banken som är föremål för bail-in, en fondandel är delägande i fondförmögenheten (och inte att betrakta som en fordring på förvaltaren, om det inte rör sig om en kapitalförsäkring dvs) och den i sin tur är separat från förvaltarens ekonomi (i sverige iaf).

Däremot om det är en räntefond så är det mycket möjligt att den har investerat en del i obligationer/växlar utfärdade av banken. Är det en aktiefond kan man tänka sig att fonden äger aktier i banken. NAVen kan alltså påverkas negativt pga att fonden är investerad i banken.

Det är alltså inte vem som förvaltar fonden eller var man har depån som utgör risken med fonder utan snarare vad fonden har investerat i. Till stor del så skyddas pengarna om man köper fonder.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt