Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Kanada tömmer sin guldreserv
Kanada tömmer sin guldreserv
2016-03-23 04:22 # 1
Golden Eye
Kanske en gammal nyhet?

"Canada is selling off most of its remaining gold reserves, mainly by selling gold coins..."

http://www.cbc.ca/news/business/gold-canada-reserves-1.3443700
2016-03-23 10:36 # 2
Flavian
Bara bra om mera guld kommer i privat ägo. Guldmyntfoten kommer att återuppstå spontant genom en marknadsprocess utan statligt stöd och det kommer att medföra att framtidens guldmyntfot kommer att vara isloerad från politisk manipulation.

Att centralbanker säljer guld är alltså inget att vara ledsen över. Sant är visserligen att när någon säljer guld så tenderar detta att minska guldets köpkraft, men i långa loppet måste guld ändå vara så dyrt att någon gör sig besväret att utvinna guld ur jordens inre.
2016-03-23 11:48 # 3
Sandow
Guldmyntfot eller guldstandard är ingen bra lösning, och inget som marknaden väljer. Jag "tror" mer på freegold-idén.
2016-03-23 22:52 # 4
Jarneris
När väst väl sålt ut sitt guld till öst kommer det att hända saker. Kina kan mycket väl sätta ett nytt pris på fysisk vara när flödet sinar, för att driva fram mer guld ur västs gömmor, och då kommer det vara det priset som gäller, snarare än det manipulerade pappers-dito som bankerna i väst bestämmer. Men det riktigt intressanta är silver. JP Morgan Chase köper ju som bekant miljoner Oz fysiskt silver. Varför? De trycker ner priset med ena handen och köper fysiskt med den andra. Kanske andra också gör det? I smyg.

Har JP Morgan någon insider-info? Typ, när skiten briserar visar Kina sin ståkuk av guld, uppmanar väst att göra detsamma, och när de vägrar dra ner byxorna, så åberopar de Yuan som världsvaluta. Väst skruvar besvärat på sig och sneglar på IMF som drar fram sin vitskimrande SDR-balle, uppbackat av silver?

Lite långsökt kanske, jag vet, men det skulle inte förvåna mig.
Senast ändrad av Jarneris; 2016-03-23 22:54
2016-03-24 10:05 # 5
Chefen
Enligt uppgift ska Kanada satsa på finansiella tillgångar som snabbt kan omsättas.Mycket kortsiktigt tänkt.Kanske har dom
skulder som förfaller.
2016-03-30 12:26 # 6
Asgeir
Canadensiska bolag tycks äga en massa guldgruvor i dom områden jag känner till. Jag har alltid undrat varför dom inte bryter sitt guld utan ligger på det årtionden i stöten och låter artisans härja hur dom vill. Men då och då kommer det positiva nyheter som givetvis gynnar aktieägarna. Det är bara det att dom byter namn vartannat år i snitt också.

Det finns säkert nån uträkning här. Dessutom skall man ha i åtanke att det finns canadensare som inte springer runt med motorsåg eller spelar hockey. De kinesiska canadensarna...

Kanske är det vi ser förstadierna till ett stort ryck av det kapital som samlats i Canade hem till Kina.

Senast ändrad av Asgeir; 2016-03-30 12:28


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt