Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Guld och silver aktier
Guld och silver aktier
2016-03-20 20:59 # 1
Matsn88
Hej.

Ifall man tror på att guld och silver kommer stig i pris i framtiden kan det vara intressant att investera i guld och silver aktier.
Är det någon här på forumet som har guld eller silver aktier och har ni några sådana aktier att rekommendera?

2016-03-21 15:33 # 2
Xole
Semafo gör stigande vinster.
OGC lågkostnadsföretag som har positiv production cost ända ner til guld 580usd.
Silverwheaton. Har inga gruvor men kapitaliserar dessa och får royalties på flödena. En av de få som utdelar.

Men dessa aktier är grymt fladdriga.
Vet inte om jag skule köpa de här o nu.
Du måste räkna med att ha råd att förlora hälften av pengarna för så pass volatila är de.
2016-03-25 22:30 # 3
Matsn88
Tack för tipsen Xole.
2016-03-27 13:25 # 4
jensen
Kolla GDX, GDXJ,SIL
Vill man ha riktigt spännande: JNUG och DUST. men då skall man eg. vara trader.
Läs f.ö. Adam Hamilton och Morris Hubbartt i Gold eagle prec metals.
2016-05-07 14:26 # 5
Matsn88
Tack för tipsen Jensen.
Tror du att det är smartare att investera i en guldfond istället för guldaktier om man är nybörjare och inte är en trader?
Senast ändrad av Matsn88; 2016-05-07 14:26
2016-05-07 17:38 # 6
Snaken
Har ett 20-tal, ett urval:

Americas silver corp
Avnel gold
International tower hill
Gabriel resources
Pilot gold
Red eagle mining
Argonaut gold
Aureus mining
Arizona mining Integra gold
Oban mining
Millrock resources
Magellan resources
Monument mining
Orezone gold
Perseus mining
Roxgold
Skeena resources
Sandspring resources

Harligt volatila juniorer. De flesta ar upp rejalt men planerar att hålla hårt i flera år framøver eftersom jag tror att en ny bullmarket precis har børjat.
2016-05-08 10:25 # 7
jensen
Mats n 88 :
Jag har ju haft guldfonder oxo, men jag tyckte att det var svårare att få grepp om dessa än ETF. Lite trögare att handla med och förmodligen dyrare.
Dessutom har t.ex GDXJ nog bättre hävstång. ca 3ggr. Om man dessutom har en del i JNUG får man ju ca 9 ggr hävstång mot guldet. Enligt Hamilton kommer GDXJ fördubblas en gång till under 2016. Jag har under många år litat på Hamilton. Guldinnehav är ju ingen investering utan en försäkring mot krash i valuta- och banksystemet, där riktiga pengar, dvs guld , som behåller sin köpkraft till skillnad mot Fiat, är säkerheten.
Guldinvestering med ETF är ju en spekulativ investering, som gör det hela mer spännande om det nu är det man vill pröva. Tack vare Hamilton har jag nu ett innehav av GDXJ om ett antal av ett par tusen.
Naturligtvis är den säkraste basen guld, men en del har jag placerat i Singapor i form av Bitgold, där en fördel är att man kan koppla kontot till ett Mastercard med alla dettas fördelar. Tyvärr är endast uttag i Dollar, Euro och Pund än så länge möjligt, men SEK kommer nog snart.
2016-05-08 10:31 # 8
jensen
Rättelse: Det som kommer att fördubblas är HUI och inte GDXJ.
2016-05-08 11:30 # 9
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Matsn88
Tack för tipsen Jensen.
Tror du att det är smartare att investera i en guldfond istället för guldaktier om man är nybörjare och inte är en trader?


Med guldfonder antar jag fonder som investerar i guldgruvor (guldaktier). Valet har inte så mycket med guld att göra utan samma sak gäller oavsett när man väljer mellan ETF, traditionell fond vs aktier.

Det har inte bara så mycket med erfarenheten att göra utan även beloppen du har att röra dig med (och som du nämner hur ofta du tänker handla). Skillnaderna mellan dessa är hur man får differentiering, vad det kostar att handla och vad det kostar att äga (förvaltningsavgift) och vilket som väger tyngst beror mycket på beloppen du har att röra dig med och hur lång sikt du gör dina placeringar. Gemensamt är att de (i princip) direkt eller indirekt innebär ägande av samma tillgångar.

En traditionell fond har ofta inga kostnader för själva handeln, men har i gengäld en årlig förvaltningskostnad för själva ägandet. Du kan lätt och effektivt handla dessa i godtyckliga belopp. Dock kan du bara handla en gång om dagen och du kan (normalt) inte veta priset när du lägger ordern.

En ETF har både kostnad för själva handeln, men även har man en årlig förvaltningskostnad (som normalt är lägre än en traditionell fond - den behöver vara det eftersom du dessutom får betala när du köper och säljer). Du behöver normalt handla för större belopp än en traditionell fond för att det skall bli effektivt (eftersom du normalt har ett minimicourtage). Du kan handla när som helst när börsen är öppen och kan (ganska väl) veta priset när du lägger ordern.

För aktier har du bara kostnader för själva handeln. Du behöver normalt stora belopp att röra dig med för att få likartad diversifiering för att du till skillnad från en ETF behöver köpa flera olika aktier, dessutom behöver du själv göra urvalet av aktier (vilket inte behöver vara så komplicerat). Du kan handla när som helst när börsen är öppen och du kan (ganska väl) veta priset när du lägger ordern.

Traditionella fonder passar bäst ifall du har små belopp att röra dig med och om du placerar på kortare sikt.
ETFer passar bäst ifall du har medelstora belopp att röra dig med och om du placerar på längre sikt (eller daytradear).
Aktier passar bäst ifall du har stora belopp att röra dig med och du placerar på längre sikt.

Placerar man på längre sikt skall det mycket till för att aktiers fördel på placeringshorisonten skall väga upp nackdelen med beloppen du har att röra dig med. Dvs det blir då mest vilket belopp du har att röra dig med som har betydelse.
2016-05-09 10:39 # 10
Chefen
Kolla Handelsbankens råvarufond.Titta särskilt på guld och silver i fysisk form.Aktier som bryter fysisk guld och silver
känns ju lite mer osäkert.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt