Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Svt och SR:s tystnad
Svt och SR:s tystnad
2016-03-16 22:14 # 1
Jarneris
Har under de senaste åren alltmer förvånats över Public service brist på ekonomisk bevakning. I Svt är det närmast total tystnad som gäller. De kanske rapporterar om börsen går upp eller ner osedvanligt mycket, men ger aldrig någon fördjupande bild eller några intervjuer. SR är något bättre, men har fallit tillbaka kraftigt de senaste två åren. Reser mycket i arbetet och lyssnar en hel del på P1, men ekonomiska spörsmål lyser alltmer med sin frånvaro. Idag när FED lämnade sitt "duvaktiga" besked så nämndes det inte över huvud taget, inte ens i eko-nytt. Är det inte relevant att rapportera om? Eller har de ett annat skäl att inte rapportera om sådant som faktiskt, vare sig man önskar eller inte, har en stor påverkar på den globala ekonomin? Jag har inga svar, men är bara allmänt förbluffad över bristen på ekonomisk bevakning.
2016-03-17 01:54 # 2
bernys
Tycker det är mest kulturmarxistiska frågor som mångkultur, genus och HBTQ i medierna nu för tiden. Det verkar vara en gökunge som tränger ut allt annat.
2016-03-17 10:22 # 3
Metalonmetal
Jag tror att det helt enkelt är för att det saknas kunskap om ämnet på SvT och i journalistkåren i allmänhet. Att journalistkåren är vänster är ju allmänt känt och det är som man brukar säga att om man förstår ekonomi kan man inte vara vänster.
2016-03-17 11:47 # 4
Mats
Det enda som existerar i Sverige är olika människor och grupper avmänniskor, som på olika sätt är har rättigheter; som är berättigade till, och beroende av statens och kommunernas välvilja och allmosor. Allt är eftersatt och alla behöver mer. I de olika valen så tävlar politikerna om att vara duktigast och mest moraliskt förträffliga. Politikerna är inte tillräckligt moraliskt förträffliga, därför är det vi journalister som måste sätta press på politikerna, att peka på alla orättvisor, så att politikerna kan bli mer moraliskt förträffliga, med andras pengar. Vilka "andra" är, vilka behov, problem, drömmar, drivkrafter de har, är helt ointressant att rapportera om. /Vänstervriden journalist.
2016-03-17 15:55 # 5
Xole
jag med. jag vart helt förbluffad. inte ett ord på p4 nyheterna om ECBs storslam..unikt i världshistorien. Ekonomi i nyheterna finns inte längre.
2016-03-17 16:39 # 6
Einstein
Svensk pressfrihet & demokrati är sedan länge död; ingen som märkt detta förrän nu.. 2016!?
Istället har vi ett gäng nollor till journalisthoror och ett annat gäng imbeciller till "karriärpolitiker" som är lika panndöda som den demokrati de sägs representera! Dessa s.k. "folkvalda" som sitter och "styr" är inget annat än marionettdockor och sitter på sina höga hästar och lotsasstyr (läs, följer strikt den agenda NWO svinen rullat ut).

När ska svensken vakna? När ska hela väst vakna upp och resa sig upp mot den världsfasciststat som är på väg att ta form.

När kommer revolutionen?
2016-03-17 18:53 # 7
Jarneris
Jag håller med om mycket av kommentarerna, även om den så kallade vänstervridningen inte är lika relevant nu som den var på 70- och 80-talen. Sedan så tror jag inte att det finns någon medveten vilja att följa NWO-agendan. Det är mer subtilt, handlar mer om hur den allmänna inställningen till olika frågor förändras (och medvetet orkestreras från olika håll). Maria Pia Boethius (vänster visserligen) har skrivet en del mycket intressant om hur massmedia fungerar. Många journalister tror nog att de gör ett mycket bra jobb och rapporterar det som är relevant. När det gäller ekonomi så är det en förbluffande tystnad, och jag tycker mig ha märkt en skillnad bara på ett par år. Det är nästan som man undrar om det tagits ett medvetet beslut högt upp i SVT:s och SR:s ledning att undvika ämnet, annat än som ren objektiv redogörelse för olika börskurser eller kvartalsrapporter.
2016-03-18 02:49 # 8
bernys
Citat:
Ursprungligen postat av Jarneris
Jag håller med om mycket av kommentarerna, även om den så kallade vänstervridningen inte är lika relevant nu som den var på 70- och 80-talen. Sedan så tror jag inte att det finns någon medveten vilja att följa NWO-agendan. Det är mer subtilt, handlar mer om hur den allmänna inställningen till olika frågor förändras (och medvetet orkestreras från olika håll). Maria Pia Boethius (vänster visserligen) har skrivet en del mycket intressant om hur massmedia fungerar. Många journalister tror nog att de gör ett mycket bra jobb och rapporterar det som är relevant. När det gäller ekonomi så är det en förbluffande tystnad, och jag tycker mig ha märkt en skillnad bara på ett par år. Det är nästan som man undrar om det tagits ett medvetet beslut högt upp i SVT:s och SR:s ledning att undvika ämnet, annat än som ren objektiv redogörelse för olika börskurser eller kvartalsrapporter.


Förr var Sverige neutralt och då kunde man kritisera både väst och öst. Då var det den gamla hederliga vänsterretoriken som gällde. Idag är Sverige en del av EU som är allierat med resten av "västvärlden" under ledning av USA. Svenska politiker i EU har blivit storspelare med makt på den internationella scenen och bästisar med Obama och Clinton. "Antingen är ni med oss eller också är ni med terroristerna" är det som gäller i det sällskapet, och neutralitet accepteras inte. Vapentransporterna går från väst till Saudi för vidarebefordran till olika rebellgrupper i Mellanöstern. Diktatorer störtas med oöverskådliga konsekvenser i form av flyktingströmmar som nu väller in över oss. Vänstern har hamnat i dåligt sällskap. Numera sitter man i George Soros knä och håller på med HBTQ.

Och vad gör de stackars svenska journalisterna? Inte mycket. Mat, mode och flärd är sånt som går hem i stugorna, så varför syssla med nåt annat? De flesta läsarna/lyssnarna struntar i ekonomin. Man sover gott. För ett antal år sen följde jag i Sydsvenskan hur fonderna gick. Det finns ju en sida där man kan se en massa fonder, dagens plus/minus och resultatet från årets början. Helt plötsligt upphörde uppdateringarna på sidan, dvs man lade ut samma resultat på fondsidan dag ut och dag in. Jag tyckte det var intressant att se hur länge detta skulle pågå.... Det blev en börskrasch men men inte i Sydsvenskan, utan samma resultat visades dag efter dag. Det var tydligen inte en jävel som brydde sig? Så efter flera månader så vaknade äntligen fondsidan upp igen och började visa olika siffror varje dag. Det kändes om en revolution.

Att svenska politiker/journalister skulle sluta hänga på amerikanarna är nog inte troligt. Det krävs nog att amerikanarna ändrar sig. Det finns tendenser till det (Trump), men grundtipset är nog att Clinton tar över och kör några varv till innan det blir nån ändring.
2016-03-21 17:40 # 9
Truthseeker
Jepp.
Bankerna (Rothchiald) dikterar villkoren.
Det är bara för politiker o media att hålla käften o göra som det förväntas. Just nu får inte folket oroas.
Men så plötsligt, när det är bestämt att det skall ske, så vaknar alla media samtidigt o skrämmer skiten ur alla. Då går vi som i en flock o tar ut alla pengar, eller vad det nu blir som de vill att vi skall göra.
Vi är så naiva o lättkontollerade så psykopaterna föraktar o avskyr oss. Lögner o manipulation är psykopaternas bästa grenar och allt för att göda deras egna maktbegär.
Vårat absoluta hopp står till bl.a till ett fritt internet.
2016-04-01 19:32 # 10
Patrik-79
Sansad retorik här inne!

Sådär. Folket låter mer och mer konspiratoriska och allt mer som "sanningssägande" ägg. Vill ni lyssna på ekonomi så sluta lyssna på p4 för det första...

Buhu - vänstern styr media... Suck!
2016-04-02 00:32 # 11
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Sansad retorik här inne!

Sådär. Folket låter mer och mer konspiratoriska och allt mer som "sanningssägande" ägg. Vill ni lyssna på ekonomi så sluta lyssna på p4 för det första...

Buhu - vänstern styr media... Suck!


Jag håller med, men samtidigt tycker jag att min ursprungliga frågeställning, varför public service är så tysta vad gäller makroekonomi är en relevant fråga. SR och SVT (PS) rapporterar om viktiga möten och börsens rörelser, men det ställs i stort sett aldrig några mer djuplodande frågor. Frågan är vad det beror på? Är det brist på intresse hos deras kunder? Är det brist på egen kompetens? Eller anser de att det inte är särskilt relevant att fördjupa sig i dessa frågor?

Den enda från mainstream media som verkar adressera dessa frågor är ju Anders Cervenca på SvD, någon enstaka gång från DI kanske. Och som sagt, jag har upplevt att frågorna lever en alltmer tynande tillvaro i PS. Jag bevakar i viss mån amerikansk media och tycker att frågorna är lite mer levande där, även om deras media (i avsaknad av PS) är mer politiskt färgade. Jag försvarar behovet av public service, men är besviken på deras tystnad i frågor som i högsta grad är betydelsefulla.
Senast ändrad av Jarneris; 2016-04-02 00:46


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt