Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < fejk silvermynt
fejk silvermynt
2016-03-11 07:58 # 1
korvkiosken
hej, köpte silvermynt från en autoriserad säljare, men är lite misstänksam ändå. mynten är 2016 silver 1oz kangaroo, och har måtten på;
vikt: 31,39 grams
diameter: 40,47mm
tjocklek: 2,82mm

den ska ha;
vikt: 31,103g
diameter: 40,6mm
tjocklek: 2.98mm

visuellt ser den helt okej ut, har ett mini a i stora at, plingar riktigt fint, men är osäker på vikten och måtten.
finns det några andra sätt att se om det är fejk? eller vad tror ni?
2016-03-11 08:55 # 2
johsch
Är du helt säker på att din vikt är korrekt? Det krävs en riktigt bra våg för att mäta hundradels gram..

Differenserna i tjocklek och diameter verkar ta ut varandra i ditt fall och får nog anses ligga inom acceptabla marginaler för en industriell massproduktion.
Verkar konstigt att vikten skulle vara ett kvarts gram (motsvarande en krona silver) högre...
Du kan ju kolla med syra om det är silver... Kan ju även kolla med stark magnet.. men jag tror du oroar dig i onödan..
2016-03-11 09:10 # 3
korvkiosken
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Är du helt säker på att din vikt är korrekt? Det krävs en riktigt bra våg för att mäta hundradels gram..

Differenserna i tjocklek och diameter verkar ta ut varandra i ditt fall och får nog anses ligga inom acceptabla marginaler för en industriell massproduktion.
Verkar konstigt att vikten skulle vara ett kvarts gram (motsvarande en krona silver) högre...
Du kan ju kolla med syra om det är silver... Kan ju även kolla med stark magnet.. men jag tror du oroar dig i onödan..


oroar mig nog i onödan, men ska använda detta mynt att jämföra ett annat större köp, så vill vara helt 100 på att den är äkta. vågen jag använder är rätt så exakt, tror felmarginalen är 0.02 - 0.05g felmarginal, en smyckesvåg tror jag det heter

är mest fundersam på vikten, är ju lustigt om de skulle ge bort 0.3g gratis, myntet är köpt hos tavex så det borde ju vara äkta ändå, men lustigt tycker jag
2016-03-11 09:16 # 4
Fredrik
Jag kan med största sannolik säga att myntet är äkta.

Att inte måtten stämmer är ganska vanligt när det gäller bullionmynt.
Jag har några Australian Silver Funnel-Web Spider - 1oz 2015 hemma och Perth mints angivna mått stämmer inte alls.
Tror att det var tjockleken på 4mm som inte stämmde. Tror det var typ 3.2mm eller nått. Ska låta det vara osagt men ett mått stämde inte alls.
2016-03-11 09:19 # 5
Xole
vem förfalskar ett silvermynt????
alldeles för mycket jobb för liten peng. osannolikt helt enkelt
2016-03-11 09:56 # 6
Carolus
Låt dig inte luras, det finns absolut falska/fejkade silvermynt!
Jag säger inte att ditt är det, bara att det finns! Sannolikt dock inte 2016, de är ju rätt nya.

Du kan ju prova att göra "istestet"

Googla lite också så kommer du hitta videofilmer när folk med hjälp av syra avslöjar falska 1oz silvermynt, framförallt china panda.

Här några tips;
http://www.silvercoins.com/fake-silver-coins-14-ways-to-spot-counterfeits/
2016-03-11 17:52 # 7
Nikon
Jag tycker det låter som ett äkta mynt. Små variationer i mått och vikt är inget konstigt.

Observera att när du gör "pingtestet" så handlar det inte om att det ska låta "fint", utan om att det ska låta "rätt" för just det mynt du testar.
Det finns äkta mynt som ska låta som skräp, och falska mynt som låter mycket "fint".

Använd en app för att göra pingtestet om du inte själv vet exakt hur just detta mynt ska låta.
(Såsom exempelvis "bullion test"... /Skamlös selfpromotion... ;-) )

Förfalskade silvermynt tillverkas i regel av mässing som sedan silverplätteras.
Dessa är mycket lätta att upptäcka om man analyserar resonansfrekvenserna. Medan mått och vikt kan vara helt korrekta.

Istestet och magnettestet kan fungera, men är ibland lite luriga då även mässing är en mycket god ledare av värme och ström. Skillnaden mellan mässing och silver kan alltså ibland vara lite knepig att uppfatta.
Kräver i princip att man har ett äkta mynt att jämföra med.

Självfallet bör man pröva på alla testmetoderna så att man lär sig att lätt identifiera falska mynt.
Varje testmetod har sina egenheter och det krävs lite övning för att lära sig hur man bäst bedömer resultatet.
Senast ändrad av Nikon; 2016-03-11 18:02
2016-03-11 17:56 # 8
Nikon
På ebay flödar de falska mynten fritt. Ibland säljs de till och med ärligt som "kopior" till ett betydligt lägre pris än äkta.
Det var så jag fick tag på mina.

Men hos ärbara mynthandlare är de självfallet sällsynta.
2016-03-11 19:48 # 9
marcandrew
Får de verkligen rätt vikt med silverpläterad mässing, med rätt diameter och tjocklek?
2016-03-19 11:23 # 10
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Får de verkligen rätt vikt med silverpläterad mässing, med rätt diameter och tjocklek?

Ja. Mässing har ungefär samma densitet som silver, så det är inga större problem att få till rätt mått och vikt med silverpläterad mässing.
Jag har ett falskt silvermynt med korrekt mått och vikt.

Guld är knepigare. Där är det i princip endast Wolfram, Platina och en drös radioaktiva metaller som kan matcha guldets densitet. Wolfram är mekaniskt mycket svårt att bearbeta. Men guldplätterade wolframmynt har ju dykt upp lite varstans nu, så uppenbarligen har de lyckats hitta en process för att bearbeta wolfram till mynt.
Senast ändrad av Nikon; 2016-03-19 11:25
2016-03-19 12:25 # 11
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Får de verkligen rätt vikt med silverpläterad mässing, med rätt diameter och tjocklek?

Ja. Mässing har ungefär samma densitet som silver, så det är inga större problem att få till rätt mått och vikt med silverpläterad mässing.
Jag har ett falskt silvermynt med korrekt mått och vikt.

Guld är knepigare. Där är det i princip endast Wolfram, Platina och en drös radioaktiva metaller som kan matcha guldets densitet. Wolfram är mekaniskt mycket svårt att bearbeta. Men guldplätterade wolframmynt har ju dykt upp lite varstans nu, så uppenbarligen har de lyckats hitta en process för att bearbeta wolfram till mynt.


Mässing har enligt wikipedia en densitet på mellan 8400 och 8700kg/m3 medan silver har 10490kg/m3 så där har vi en mismatch, men när vi är inne på legeringar så kan man notera att silver inte är särskilt tungt och att det bör finnas ett ganska stort urval av legeringar som matchar silvers densitet.

Jämfört med guld så är nog risken större att det finns möjligheter att hitta bra fejkmaterial som matchar silvers egenskaper.

Guld har här som du nämner fördelen att vara tämligen tungt och det är få grundämnen som kan matcha eller är tyngre och många av kandidaterna går som sagt bort - kanske inte för att de är radioaktiva, utan för att de troligen är omöjliga att få tag på i en meningsfull omfattning.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt