Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Handla silver i Tallinn via Tavex moderbolag Tavid
Handla silver i Tallinn via Tavex moderbolag Tavid
2016-03-06 10:57 # 1
bullensbullar
Hej, har fått erbjudande att åka till Tallinn och köpa silvermynt momsfritt.
Hur går detta till? Tänkte ta båten över till Tallinn, men hur funkar det med tull osv? Jag vill göra det så lagligt som möjligt, måste man förtulla att man för in silver till Sverige, och guld ut ur Sverige?

Planen var att ta in guldmynt till Tallinn, och byta dem till silvermynt och ta hem dem till Sverige igen.
Hade varit jätte kul och höra om andra gjort detta, och eras erfarenheter!

Tack i förhand!
2016-03-06 14:36 # 2
Fredrik
Silver är helt lugnt att köpa momsfritt i Estland om du själv tar in det till Sverige.
Men varför säljer du inte mynten i Sverige och köper silvermynt i Estland på nätet?

Bra mycket enklare och billigare.

Å andra sidan är det alltid trevligt med en tripp för att köpa silver :-)
Senast ändrad av Fredrik ; 2016-03-06 14:40
2016-03-06 16:49 # 3
bullensbullar
fick erbjudande av tavex, 155 kr/kangaroo mynt och de bjuder på resan (kostnaden för båten), enda haken var att man var tvungen o köpa mer än 500 st mynt
beställa via nätet så kostade mynten ca 160-175 kr styck tror jag, om jag inte minns helt fel
Senast ändrad av bullensbullar; 2016-03-06 16:49
2016-03-06 18:32 # 4
Obetalbar
Frakten är ganska dyr från Estland med försäkring så jag var väldigt sugen på att åka dit själv med bilen o göra en liten minisemester av det hela men tordes inte pga rånrisk m.m. Så det blev den dyra frakten.. Men det känns OK. Kändes lite löjligt att spara in på frakten när priserna är så volatila. Samt att tid är ju också pengar. Kan dock tänka mig att åka nån gång på kul och köpa silvermynt. Man skulle ju kunna vara ett gäng som åker :)

Du åker till ett EU land och handlar precis så mycket du vill. Inga problem! Jag har handlat massor från L.S. E. Ingen moms tull eller andra problem. Jag kände mig lite orolig. Men kändes ändå som att man blåser storebror regimen Lövén och det är en skön känsla :)

500 st 1troy oz mynt är inte så mycket. Det är en lagom liten buffert att ha för framtiden att rädda från Ingves Yellen Löven mfl
!


Varför inte behålla guldet och utöka med silvret ? Är degen slut eller vill du bara möblera om i portföljen ? Övervikt på guld ?
2016-03-06 19:25 # 5
bullensbullar
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Frakten är ganska dyr från Estland med försäkring så jag var väldigt sugen på att åka dit själv med bilen o göra en liten minisemester av det hela men tordes inte pga rånrisk m.m. Så det blev den dyra frakten.. Men det känns OK. Kändes lite löjligt att spara in på frakten när priserna är så volatila. Samt att tid är ju också pengar. Kan dock tänka mig att åka nån gång på kul och köpa silvermynt. Man skulle ju kunna vara ett gäng som åker :)

Du åker till ett EU land och handlar precis så mycket du vill. Inga problem! Jag har handlat massor från L.S. E. Ingen moms tull eller andra problem. Jag kände mig lite orolig. Men kändes ändå som att man blåser storebror regimen Lövén och det är en skön känsla :)

500 st 1troy oz mynt är inte så mycket. Det är en lagom liten buffert att ha för framtiden att rädda från Ingves Yellen Löven mfl
!


Varför inte behålla guldet och utöka med silvret ? Är degen slut eller vill du bara möblera om i portföljen ? Övervikt på guld ?



är ju typ som en gratis semester, därav tanken, blir lite billigare med i inköp

lite båda två, har gått o blivit arbetslös, så några extrapengar att lägga på det finns ej, och har bara 100% guld just nu, så planen var att ha lite av varje. rånrisken är jag inte så bekymrad över, är mer oroad för tullen, om man måste förtulla osv. man får ju ta med upp till 10,000 euro, men känns ändå osäkert ifall de kollar ens väska och så har man 500 silvermynt värda 75 papp, vill dem så kan de ju ta allt och hålla i det eventuellt konfiskera det.
2016-03-06 19:40 # 6
Obetalbar
Har vid ett och samma tillfälle fört över mer än 100 k sek / över 10k EUR via transportföretaget som körde silvret till adressen i sverige som jag hade beställt silvret till. Inga problem alls.

Du kan ju ta med dig lite dokumentation på vägen ner som visar varifrån ditt guld kommer och berätta om dina planer så borde det inte kunna bli några som helst problem. På hemvägen så har du ju rediga kvitton iaf. Själva guldet tar ju så fruktansvärt lite plats.
2016-03-06 20:12 # 7
bullensbullar
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Har vid ett och samma tillfälle fört över mer än 100 k sek / över 10k EUR via transportföretaget som körde silvret till adressen i sverige som jag hade beställt silvret till. Inga problem alls.

Du kan ju ta med dig lite dokumentation på vägen ner som visar varifrån ditt guld kommer och berätta om dina planer så borde det inte kunna bli några som helst problem. På hemvägen så har du ju rediga kvitton iaf. Själva guldet tar ju så fruktansvärt lite plats.


hmm jo, har ju kvar kvitton från när jag köpte dem
hoppas det, lär ju märkas isåfall, ska nog ringa tullverket med
2016-03-07 00:18 # 8
Jarneris
Att göra reklam för ett konkurrerande bolag på LS chatforum får väl ändå anses som höjden av fräckhet, för att inte tala om dålig stil!


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt