Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld - stabilt värde.
Guld - stabilt värde.
2016-03-04 21:02 # 1
Patrik-79
En till.
Alla pratar om guld som så stabilt. Men fram till 2009/2010 så låg värdet runt 400 dollar /Oz. Med undantag för oljekrisen antar jag kring slutet på 70-talet.

Idag handlas guldet för lite mer. Jag är för att guld är bra att ha hemma. Jag är lite mer skeptisk kanske till den domedagston som här råder - men förstår idén av att ha en valuta som håller värdet och inte äta upp av inflation.

Men det ser ut för mig som om guldet åtminstone sett över tid handlas för ganska mycket mer pengar än det gjort tidigare.

Vad sker om guldet sjunker i värde till en tredjedel av dagens pris - såsom ändå varit mer normal nivå.
Då känns ju resonemanget om prisstabilitet ganska ihåligt?
Är inte guld bara som vilken spekulation som helst?
2016-03-04 21:24 # 2
Xole
Att köpa guld är ingen investering, det är en spekulering.

Ja 400 usd kan komma tillbaka. Men du får nog räkna kallt på att en usd då står 11-12 kr mot en svensk krona.
Kolla guldsek istället historiskt.

..men ja. Guld kan rasa rejält, det kan också stiga enormt. Ska du vänta?
Om inte så får du ta det pris som just nu bjuds och gilla läget :-)
2016-03-04 21:32 # 3
Xole
... att ha alla sina pengar i den lilla exotiska valutan SEK som rör sig som en tumvante i vinden och kan halvera sitt värde på ett år är faktiskt att exponera sig mot en risk som vida överstiger att sitta med samma mängd pengar i guld.
Men det tänker man inte på som resident i det egna landet.
SEK är liten, kan lätt utsättas för valutaspekulering. Vi har lägst ränta i världen och trycker mest pengar. Både RB o i form av nya bolån etc .

...skulle du. Ta alla dina pengar o växla in mot tex en nya zeelänsk NZD. Nä för det vore riskfyllt att sitta med en sån liten valuta. ...men det är precis vad du gör när du håller alla dina pengar i SEK.
2016-03-04 21:39 # 4
Xole
...således. Att köpa guld är minimering av risk. Inte en ökning.

Fick berättat för mig idag om en kollega som jobba i ryssland Välbetald. Sparade ihop motsvarande 1mkr i rubel på banken. Rubeln krascha. Hans miljon blev till 15k.

Kan det hända där så kan det gända här. Det HAR hänt här. på 90 talet tappade SEK 30% av sitt värde över en natt. De devalverade. Det kommer med mycket hög sannolikhet hända igen. Så sitt inte med SEK. Sitt med tillgångar i form av hus brf fritidshus skog mark guld o silver stabila utdelande aktier.
2016-03-05 00:23 # 5
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Antar att du är svensk och handlar/sparar mestadels i Sverige och då oftast i svensk valuta ? USD borde inte vara så relevant för dig.

I dollar så är guldet nu mycket billigare än 2012 så det bör inte avskräcka dig. Om vi ska diskutera det som är mer relevant nämligen SEK så har ju kronan har sjunkit stadigt i förhållande till guldet alltsedan den amerikanska guldmyntfoten 1971.

Priset i SEK har haft vissa toppar; 1980 -83 -- 87 -93 -02 mellan -05 och -11 så SKENADE guldpriset i SEK Guldet tappade lite mellan -11 o -12 Sedan, 2012 var guldet tillbaka.. ...från toppen 2012 rasade det och en ny topp kom 2015 och litet tapp kom och nu är vi snart tillbaka på 2012års nivå säkert :)

Har du otur att köpa på en topp så får du säkert vänta några år till nästa topp innan du kan sälja. Kanske 1- 10 år.
Å andra sidan så spelar det ingen roll om man ser det långsiktigt och betänker att så många faktorer indikerar att valutorna står inför en kollaps eller en nedvärdering i förhållande till guldet. Tror du inte alls på detta så tycker jag du ska hoppa över guldköp tills du har läst mera. Du verkar väldigt tveksam vilket egentligen är något sunt. Förkovra dig riktigt ordentligt och snabbt för jag tor inte du har jättemycket tid på dig. Du kommer förmodligen komma fram till att guld bör finnas i din portfölj. Om du är född -79 så kommer guldet definitivt hinna göra nytta åt dig innan det är dags att lämna in. Tror det blir svårt att misslyckas på några års sikt.

Varför har centralbanker guld ? Varför köper BRICS länderna så väldigt mycket guld ? Varför har tillochmed Sverige en guldreserv ? Fundera på det.

Titta på lite grafer som visar guldets prestationer i förhållande till SEK så känner det bättre.
2016-03-05 08:32 # 6
Skyking
Som bekant(?) skall man korrigera för inflationen. Att SEK sjunkit i värde är knappast något att hurra för - för dig som sitter med guld och silver så blir ju enda reella konsekvensen av det att man får betala skatt på inflationen (det gäller oavsett hur du placerar). Sen är det inte helt självklart att man kommer handla för SEK i framtiden heller, man kanske flyttar till ett annat land t.ex.

Faktum kvarstår dock angående toppen kring 80 - toppen är kvar även om man korrigerar för inflationen. Faktum kvarstår också att det "stabila" värdet har åtminstonde fluktuerat en hel del. Att säga att innehav av guld är mindre riskabelt än innehav av SEK är om inte bedrägligt så är det iaf att man inte ger hela storyn.
2016-03-05 08:38 # 7
Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
.


Tack.
Jag får kolla det där med svenska kronor.
Och egentligen är jag inte så skeptisk - jag är ganska säker på att det under en längre tidshorisont kommer visa sig sunt att inneha guld. Kalla mig försiktig ;-)

Kanske någon kan förklara guldets tänkta stabilitet i förhållande till inflation. Jag lyckas inte få till en förklaring i huvudet. Att hundra tusen pengar inte köper lika mycket prylar om tio år förstår jag. Men vad är det som säger att hundra tusen pengar omvandlat till guld gör det? (typ nio Oz eller vad det blir)
2016-03-05 12:03 # 8
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
.

Kanske någon kan förklara guldets tänkta stabilitet i förhållande till inflation. Jag lyckas inte få till en förklaring i huvudet. Att hundra tusen pengar inte köper lika mycket prylar om tio år förstår jag. Men vad är det som säger att hundra tusen pengar omvandlat till guld gör det? (typ nio Oz eller vad det blir)


Hundratusen omvandlat till guld behöver inte ha samma köpkraft om tio år. Men guldet skapas inte genom skulder, så det blir ju inte mer av det bara är att du har det i din ägo. Sen finns det ingen som genom kvantitativ lättnader kan skapa mer av det hux flux heller. Sen så har guld historiskt sett visat sig ha bevarat värden väl. Men som det står på alla banker när man köper fonder och aktier, historisk höga avkastningar garanterar inte höga avkastningar i framtiden(lite fel att jämföra med när guld aldrig ger avkastning utom vid eventuell försäljning).
2016-03-05 16:43 # 9
Patrik-79
Det rimliga är väl att det INTE har samma köpkraft som idag, om inte guldpriset rör sig i takt med inflationen?
2016-03-05 16:52 # 10
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
.


Tack.
Jag får kolla det där med svenska kronor.
Och egentligen är jag inte så skeptisk - jag är ganska säker på att det under en längre tidshorisont kommer visa sig sunt att inneha guld. Kalla mig försiktig ;-)

Kanske någon kan förklara guldets tänkta stabilitet i förhållande till inflation. Jag lyckas inte få till en förklaring i huvudet. Att hundra tusen pengar inte köper lika mycket prylar om tio år förstår jag. Men vad är det som säger att hundra tusen pengar omvandlat till guld gör det? (typ nio Oz eller vad det blir)


Guldets köpkraft är inte konstant över tid, men går heller inte till noll över tid. Det enda man kan försäkra sig om är att det guld man innehar kommer att kunna köpa "något" i framtiden. Detta till skillnad mot pappersmynt.
2016-03-05 19:45 # 11
Patrik-79
Okej. Så står jag i begrepp att handla guld för 250k - 400k så kan jag alltså lika gärna plöja in de pengarna i kåken?
Betala av CSN osv?
2016-03-05 19:55 # 12
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Okej. Så står jag i begrepp att handla guld för 250k - 400k så kan jag alltså lika gärna plöja in de pengarna i kåken?
Betala av CSN osv?


Det ena utesluter väl inte det andra. Betala av på lånen är bra, sedan har du en del investeringar till exempel i en aktieportfölj och kanske en mindre del i guld.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt