Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < en fråga om priset
en fråga om priset
2016-03-04 12:21 # 1
Patrik-79
hejsan!
jag är då ny - och har kollat en del och förstår mig på google. men om frågan dryftats tidigare br jag om ursäkt - men jag finner inte på den.

Några av er här inne skriver om guldpriset och att det bestäms/hålls nere medvetet. jag tolkar det som att det aldrig kommer liksom skjuta iväg som en raket eller?

ÄR det så eller är det en känsla som folk har om guldet? finns det någon här inne som är emot det argumentet att detta pågår?

i korthet
2016-03-04 13:04 # 2
RB
Jag är ingen ekonom, utan självlärd via google, forum, dokumentärer och en å annan konspiratorisk sida som t.ex kingworldnews.

Min (kanske hjärntvättade) uppfattning är att guldet är rejält styrt, men det kostar att hålla nere priset på guld och någon gång får "dem" slut på medel. Det kostar bara mer och mer för dem att trycka ner priset och man kan se det som en fjäder som spänns, -desto mer du spänner den desto mer kraft kommer utlösas.

Så nu är det bara ett waiting game.
2016-03-04 13:09 # 3
Patrik-79
Jag reagerar såklart på påståenden som att "de håller ner priset". Vilka då?
2016-03-04 14:39 # 4
Xole
skippa konspirationsideerna.

priset går dit marknaden driver den.

kommer priset gå upp eller ner.
ingen som vet.
jag vågar dock utifrån min erfarenhet o kännedom om teknisk analys hävda att det är större sannolikhet att det går upp än att det går ner.
Guld har dock en benägenhet att korrigera alla sina rörelser. Så det finns stor nedsida just nu att korrigera. ända ner till minst 1180 vore rimligt. men det gör inget. trenden är upp o momentum är upp numera.
2016-03-04 15:58 # 5
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
skippa konspirationsideerna.

priset går dit marknaden driver den.

kommer priset gå upp eller ner.
ingen som vet.
jag vågar dock utifrån min erfarenhet o kännedom om teknisk analys hävda att det är större sannolikhet att det går upp än att det går ner.
Guld har dock en benägenhet att korrigera alla sina rörelser. Så det finns stor nedsida just nu att korrigera. ända ner till minst 1180 vore rimligt. men det gör inget. trenden är upp o momentum är upp numera.


Hur är det då med uppgången innan 2011(?), är det inte en rörelse som borde "korrigeras"?
2016-03-04 16:02 # 6
Xole
det har skett.
1900 o sedan ca 50% korrigering 1035 under ca 3 års tid.
nu nästa våg...o sedan 50% korrigering...osv.
2016-03-04 16:14 # 7
Börjesson
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Några av er här inne skriver om guldpriset och att det bestäms/hålls nere medvetet. jag tolkar det som att det aldrig kommer liksom skjuta iväg som en raket eller?

ÄR det så eller är det en känsla som folk har om guldet? finns det någon här inne som är emot det argumentet att detta pågår?


Det där att priset "hålls nere" av Någon™ från dag till dag är nog ganska osannolikt. Folk ser alltid en konspiration när priset plötsligt går ner genom någon stor säljorder, men säger inget när det går upp lika plötsligt. Däremot verkar guldmarknaden i sin helhet vara konstruerad på ett sätt som gör att priset automatiskt blir mycket lägre än det annars kunde ha blivit. Priset sätts på en marknad (i London) där det dagligen omsätts mer guld än det bryts i världen på ett helt år. Den förkrossande majoriteten av allt detta guld är inte fysiska tackor och mynt som byter ägare, utan bara värdepapper denominerade i guld.

De flesta seriösa bedömare (och inte bara konspirationsteoretikerna) är på det klara med att det mesta av detta "guld" som byter ägare inte finns på riktigt utan bara handlar om finansiella instrument för att exponera sig mot guldpriset. Det är ganska likt hur bankerna funkar. Om alla som har insatta pengar på banken skulle vilja ta ut det samma dag skulle banken gå omkull, för den har inte täckning för mer än en bråkdel. Den har bara tillräckligt med likvida reserver för att kunna möta normala fluktuationer i graden av uttag kontra insättningar, inte för att hantera en "bank run". Och likadant är det med guldmarknaden. Hade det bara varit riktigt, fysiskt guld som handlades så skulle priset ha behövt vara väldigt mycket högre, eftersom sådant inte finns till salu i tillräcklig kvantitet för att med nuvarande pris kunna täcka alla belopp som omsätts. Men det som just nu styr priset är bara om diverse hedgefonder och storbanker för ögonblicket balanserar sina börsportföljer genom att köpa eller sälja pappersguld. Det har nästan ingenting med metallen Au att göra.

Så långt var det nog ganska mainstream. Den mer "konspiratoriska" frågan är om vi oundvikligen är på väg mot en "bank run" i guldmarknaden. Det sägs att det finns mindre och mindre fysiskt guld tillgängligt i London, och i västvärlden i stort, därför att det fysiska guldet vandrar österut mot Kina och liknande länder som köper allt riktigt guld de kan. I så fall kommer förr eller senare den dag när någon aktör på marknaden vill lösa ut lite fysiska tackor ur sitt förmenta innehav, men istället kommer springande i panik och skriker: "De har inget guld!" Då rämnar korthuset och det går inte längre att handla med "pappersguld". Priset går då först ner till närmast noll, sedan finns inget pris alls ett tag (och de som haft "pappersguld" kommer att få ersättning i form av dollar motsvarande senast loggade pris). Därefter uppstår en ny guldmarknad med bara fysiskt guld, nu till ett astronomiskt mycket högre pris, eftersom riktigt guld är så sällsynt.

Hur sannolikt detta scenario är får väl var och en bedöma själv. Själv tror jag att det är mycket sannolikt. Men när det inträffar är som vanligt mycket svårare att bedöma. Någon™ tycks ha en vidunderlig förmåga att hålla liv i det bräckliga systemet längre än vad som borde ha varit möjligt. Kanske kan de överraska och hålla liv i det i flera år till? Att pappersguldpriset nu har stigit en del är nog snarast till hjälp med det, eftersom det åtminstone på marginalen minskar den efterfrågan på fysiskt guld som är ett sånt hot mot systemet.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt