Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < köpläge?
köpläge?
2016-03-04 08:31 # 1
Patrik-79
hej svejs!
har en delpengar som jag tänkt lägga in i guld... Mina funderingar då är om det är läge just nu att köpa eftersom jag får för mig att guldet ändå stigit en del i värde under senaste tiden - eller ska man sitta lugn i båten några månader och gå in igen ... (om nu resonemanget om att priset kommer sjunka/stiga/sjunka om vartannat håller)

i korthet
2016-03-04 09:53 # 2
marcandrew
En avgörelse som man borde ta själv, beror på varför man ska ha det, hur stora summar man går in med etc etc. Man kan ju tex köpa lite månadsvis om man är osäker.

Men gäller det några tusenlappar så skulle jag säga att det är aldrig fel att köpa, men det varierar ju från person till person.
2016-03-04 10:08 # 3
ConcernedCitizen
Det hela handlar - som jag ser det - om _varför_ man handlar guld.

Själv handlar jag regelbundet - för kanske några tusen i månaden - men det är _min_ strategi. Jag "sparar" alltså i guld ungefär som jag gör i aktier/fonder och/eller i pengar på banken.

Jag _själv_ ser guld som "en värdebevarare" snarare än en investering som genererar någon vidare avkastning. Den är mer ett skydd mot t.ex. inflation eller finans-svårigheter för mig. Dessutom ser jag mitt guldsparande som något som sker över lång tid - lite som att "jag sparar till mina barns arv", typ.

Tänker man som jag (men det finns flera andra skäl också) är det köpläge nu.

Det finns säkert människor (inte minst på det här forumet) som _alltid_ kommer att antingen A) råda till att handla eller B) råda till att _inte_ handla.
2016-03-04 10:47 # 4
Obetalbar
Kort svar: KÖP!
Långt svar:
Guld går man in i långsiktigt.
Eftersom marknaden är manipulerad så kan det vara en dålig affär på kort sikt med guld. På lång sikt blir du troligen en vinnare. Jag tror att det blir svårt att inte bli en vinnare redan inom ett par år i den speciella situation vi har nu.


Alla centralbanker har dollar som reserv. Alla valutor kommer sjunka i värde mot guldet tror jag. USA håller upp dollarn med våld. De har råd med o kriga o hota sålänge de har världens reservvaluta. Brics Iran mfl försöker att lämna dollarn som medium för handel. Det kommer få förödande konsekvenser för dollarn. Vår riksbankschef talar om valutainterventioner.

Ingves dröm är att göra vår valuta värdelös.Deflationshotet är en lögn.

Det går inte att veta hur guldet kommer utvecklas på kort sikt. Köper du nu köper du troligen för tidigt. Köper du inte nu kommer du att köpa för sent och då är du rökt. Köp alltså nu om du inte vill bli rökt. Du kan aldrig köpa i exakt rätt tid. Du kommer inte få en varning innan kollapsen. Det är inte så det fungerar.


Om det har stigit eller sjunkit 20% spelar ingen roll. Det är fortfarande billigt. Alla vet att vi hade en recession som började redan 2007 som berodde på för hög skuldsättning...Alla vet också att vi var mycket nära en finansiell härdsmälta.
Sedan dess har man förvärrat alla problem och ökat på skulderna från en redan skyhög nivå. Vad talar emot att vi får en mycket värre kris nästa gång ?

2000 kraschade börsen 2008 kraschade börs o fastighetsmarknaden nästa krasch involverar även obligationer. Bailout ..bailin.. Nästa steg när det inte finns några pensionssparare som kan rädda bankeliten då har vi krig att se fram emot.


Bostadsrätterna steg i pris 18 % år 2015 från astronomiska nivåer. Folk blev inte rikare. Varifrån fick de sin köpkraft ? Det är bara luft. Det kommer gå åt h-e. Kan inte bli på något annat sätt. Besparingar i SEK EUR USD kommer tappa sitt värde. Köpkraft uppkommer inte från tomma intet. Köpkraft kommer antingen genom produktion eller genom att parasitera på befintliga besparingar. Säg hejdå till din pension ! 60 000 flyktingar bor hos Bert Karlsson o hans kompisar. Snart kommer anhöriga. Många utan utbildning. Industrier finns inte kvar i Sverige. Livstids försörjning, gratis lägenheter.. Totalrenovering av tänderna för 50kr osv. Vem betalar ? Dagens nyheter kallar detta för tillväxt ? När vi skuldsätter oss till taknocken och blir skuldslavar för resten av våra liv både privat och via våra politiker.
2016-03-04 11:54 # 5
Mats
Sprid risken genom att köpa lite nu och lite sen, liksom ConcernedCitizen här ovan.

En annan fråga: varför tror ni guldet har börjat stiga sedan årsskiftet? Man hör ju ständigt att "centralbanker trycker pengar" men det har de ju gjort 2011-2015 också, och under den perioden sjönk guldet stadigt. Vad är det som har ändrats nu, i förh. t. perioden 2011-2015? Lagersituation ? Ökad efterfrågan? Minskat utbud? Börjar marknaden svikta i sin tro på mantrat "det här ordnar sig nog med lite mer penningpolitisk stimulans"?
2016-03-04 12:08 # 6
Patrik-79
ytterligare fråga som ligger i paritet med det hela eftersom jag är så ny på det hela.

Spelar det egentligen någon roll vilket guld jag köper? har sett att det finns begagnat guld som ju har en lägre spread. Och ju närmre "köp"-priset jag kan handla för desto bättre känns det iaf för mig.

sen förstår jag ju att en del här inne köper det för att glo på och tycker det är fint med de olika modellerna av mynt osv... men jag är nog mer ute efter en pengabevarande grej...
2016-03-04 12:09 # 7
Nikon
Den frågan är lätt att svara på: Börsklimatet. Det har varit börsslakt i år. Då flyr investerare till säkra placeringar, såsom guld och statsobligationer. Den negativa räntan på obligationerna lär inte heller skada efterfrågan på guld.
Senast ändrad av Nikon; 2016-03-04 12:09
2016-03-04 12:15 # 8
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Sprid risken genom att köpa lite nu och lite sen, liksom ConcernedCitizen här ovan.

En annan fråga: varför tror ni guldet har börjat stiga sedan årsskiftet? Man hör ju ständigt att "centralbanker trycker pengar" men det har de ju gjort 2011-2015 också, och under den perioden sjönk guldet stadigt. Vad är det som har ändrats nu, i förh. t. perioden 2011-2015? Lagersituation ? Ökad efterfrågan? Minskat utbud? Börjar marknaden svikta i sin tro på mantrat "det här ordnar sig nog med lite mer penningpolitisk stimulans"?


Ja det är onekligen fascinerande! Intressant är den dramatiska återhämtning på börserna (sedan de rasade i januari och februari) som vi har sett den sista tiden och hur denna återhämtning INTE har hämmat guldet vilket den ju borde ha gjort. Kanske inser marknaden att denna återhämtning är ett falsarium och bara bygger på stimulanser från centralmakten ? Samt att dessa stimulanser är luft som snart kommer pysa ut ? Kanske räcker volatiliteten till för att driva människor till guld ? Börjar man fatta att Fed inte kommer att höja räntan ? (vilket är skrattretande) Kanske börjar finanseliten få slut på krut ? Varför trycker de inte ner guldet ? Frågorna är många :)
2016-03-04 12:27 # 9
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
ytterligare fråga som ligger i paritet med det hela eftersom jag är så ny på det hela.

Spelar det egentligen någon roll vilket guld jag köper? har sett att det finns begagnat guld som ju har en lägre spread. Och ju närmre "köp"-priset jag kan handla för desto bättre känns det iaf för mig.

sen förstår jag ju att en del här inne köper det för att glo på och tycker det är fint med de olika modellerna av mynt osv... men jag är nog mer ute efter en pengabevarande grej...


Det spelar roll om du vill ha lätt att sälja sedan utan att lägga ned för mycket tid och energi. Tid är pengar. Att köpa mynt med samlarvärde gör att de får ett extra värde också. Själv har jag dock mest bullionmynt för att bevara värde.

Det är lättare att sälja små kvantiteter. Köp inte stora tackor om du inte tänker smälta ner dem och använda dem i din egna industri :)

Premien är högre på små mängder och enheter. Jag tycker mynt är bra trots högre premier. Dessa är svårare att förfalska och är lättare att sälja samt att de renderar ju ett högre pris när du säljer.

1 troy uns finvikt - mynt gillar jag. Det finns ju mindre mynt också men de har så höga premier. Mestadels 1troy uns känns som en fin balans mellan låg premie och ovan nämnda värden. Några mindre mynt kan ändå vara bra tror jag.

Jag tycker du ska haffa silvermynt nu också när de är billiga.
2016-03-04 16:29 # 10
Patrik-79
Hur bör man tänka om jag ska köpa på mig guld... Säg.. För 250k. Pyttsa in lite i taget under ett år eller tre större köp? Förslag?
2016-03-04 16:55 # 11
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Hur bör man tänka om jag ska köpa på mig guld... Säg.. För 250k. Pyttsa in lite i taget under ett år eller tre större köp? Förslag?


Jag skulle köpa varannan månad, säg fyra-fem uns per gång. Antingen krugerrands eller små tackor á 20 gram.
2016-03-04 18:46 # 12
silvereagle
Tänk även på hur du ska förvara ditt guld. Mynt är inte försäkrade på samma sätt som tackor t.ex, iaf hos IF.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt