Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Möjligheten att handla momsfritt
Möjligheten att handla momsfritt
2016-03-04 08:24 # 1
Patrik-79
Hej!
Läste häromdagen någonstans att möjligheten att handla momsfritt från Estland kommer försvinna från och med den första juli.

Stämmer detta? Går det att få verifierat på ngt vis?
2016-03-05 00:36 # 2
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Hej!
Läste häromdagen någonstans att möjligheten att handla momsfritt från Estland kommer försvinna från och med den första juli.

Stämmer detta? Går det att få verifierat på ngt vis?



Vi har ju negativ reporänta så du kan ju alltid vänta och se om det blir negativ moms också! Troligen får du vänta länge!!

Skämt åsido, nu är momsen noll% så är inte mycket att vänta på :)



Skriver det lilla jag vet.

Utvecklingen är inte gynnsam för de som önskar frigöra sig från bankers och politikers kontroll och inflytande. Kontanterna håller på att straffas ut. Lagar skärps på flera sätt och jag känner inte till något som tyder på att man vill underlätta för handel med guld och silver. Så ett införande av moms ligger i linje med vad jag förväntar mig.


..info från LS Estland :



Ändringar i den estniska momslagstiftningen

Det estniska finansministeriet har presenterat ett utkast syftandes till att förändra den estniska momslagstiftningen. Om utkastet till förändrad lagstiftning godkänns i parlamentet, vilket är högst troligt eftersom det härstammar från finansministeriet, kommer möjligheten att köpa momsfria silvermynt i Estland upphöra.

Den goda nyheten är dock att ändringen i lagstiftningen föreslås att börja gälla först från den 1:a Juli 2016 vilket således ger dig möjligheten att fortsatt köpa silvermynt från Liberty Silver Estland fram till denna tidpunkt.

Med de föreslagna förändringarna i momslagstiftningen kommer den estniska momslagen vara skriven med liknande ordalydelse som andra momslagstiftningar inom EU gällande lagligt betalningsmedel. Efter införandet av lagen kommer det överhuvudtaget inte längre vara möjligt att köpa momsbefriade silvermynt inom EU.



Inofficiell översättning till engelska av den förklarande promemorian till utkastet av ändrad momslagstiftning

7. Section 16 (21) (4) and Section 17 (1) (3). According to the directive 2006/112/EC Article 135 (1e) transactions, including negotiation, concerning currency, bank notes and coins used as legal tender, with the exception of collectors' items, that is to say, gold, silver or other metal coins or bank notes which are not normally used as legal tender or coins of numismatic interest are tax exempt. Value-Added Tax Act does not differentiate between bank notes and coins used as legal tender from bank notes and coins which are collectors' items that are not normally used as legal tender. Thus, Value-Added Tax Act can be interpreted in such way that transactions, for example, with commemorative coins that are not used as legal tender, can be considered to be tax exempt turnover. Commemorative coins, including commemorative coins with nominal value, are not meant to use in circulation but only for commemorating important people and occasions and they have legal tender status only in the state who has issued the coin. The sale price of the commemorative coins is usually higher than the nominal value of the coin. Collectors’ items are defined in the Section 41 (2) of the Value-Added Tax Act. Collectors’ item is, among others, numismatic collection, or part of it, which CN code is 9705 00 00. Therefore, the list of financial services, which are considered to be tax exempt under Value-Added Tax Act, shall be amended as to exclude transactions with commemorative coins and collectors’ items from the list and effectively these transactions are taxed with standard VAT rate, similarly to other products. Gold coins, which are considered to be investment gold, are subject to special tax rules, under which the turnover from investment gold is usually tax exempt but a person has an option to tax their turnover, similarly to the rules for taxing turnover from immovable property.”

Thus, after the draft Act amending the Value-Added Tax Act enters into force, currency, bank notes, coins and investment gold can be sold VAT-exempt only if they are not collectors’ items or commemorative coins.

Investment gold is defined in Value-Added Tax Act as gold, in the form of a bar or a wafer, of a purity equal to or greater than 995 thousandths, and gold coins which are minted after 1800, are or have been legal tender, are of a purity equal to or greater than 900 thousandths and are not sold for numismatic interest.

Commemorative coin is defined in the draft Act amending the Value-Added Tax Act as coins, including coins with nominal value, which are not meant to be used in circulation, but only to commemorate important people and occasions and they have legal tender status only in the state who has issued the coin. The sale price of the commemorative coins is usually higher than the nominal value of the coin.

Collectors’ item is defined in the Value-Added Tax Act as philately items (CN code 9704 00 00) and collections and collectors’ pieces of zoological, botanical, mineralogical, anatomical, historical, archaeological, palaeontological, ethnographic or numismatic interest (CN code 9705 00 00).
2016-03-05 09:01 # 3
Patrik-79
tack för din tid obetalbar.

men som jag då skriver i en annan tråd...
vari ligger vinsten i att handla mynt som - åtminstone på kort sikt - direkt minskar mina pengar.

Eller är resonemanget samma här. Att silvret sett över lång tid - 20-30 år, är värdebeständigt?

för det verkar ju för mig som att det är en ohållbar kalkyl ekonomiskt att handla saker för 200 kronor som har ett säljvärde på knappt 140 kronor.
(men förstår ju om horisonten är 30 år. men kortsiktigt så äter ju premier och annat upp värdet på mina ganska surt förvärvade slantar)
2016-03-05 12:16 # 4
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
tack för din tid obetalbar.

men som jag då skriver i en annan tråd...
vari ligger vinsten i att handla mynt som - åtminstone på kort sikt - direkt minskar mina pengar.

Eller är resonemanget samma här. Att silvret sett över lång tid - 20-30 år, är värdebeständigt?

för det verkar ju för mig som att det är en ohållbar kalkyl ekonomiskt att handla saker för 200 kronor som har ett säljvärde på knappt 140 kronor.
(men förstår ju om horisonten är 30 år. men kortsiktigt så äter ju premier och annat upp värdet på mina ganska surt förvärvade slantar)


Som du skriver - det ligger inte så mycket vits med att handla fysisk metall på kort sikt (redan spreaden på guld är för hög för att se det kortsiktigt). Om du skall spekulera på kort sikt är nog pappersguld ett bättre alternativ.

En annan lösning som diskuterats är att köpa silver via sitt företag. Iden är att man får tillbaks momsen för inköp mot att man betalar in den när man säljer - och LS betalar moms ifall de köper av momspliktiga företag (men de kräver att du har dokumentation - vilket du ändå skall ha pga bokföringen).
2016-03-05 13:27 # 5
stefan ingves
Det verkar bli momsfritt hela detta år om jag tolkar det rätt
https://www.celticgold.eu/b_en/gold-university/silver-coin-vat-amendment-omitted-from-draft.html
Sen patrik så glömmer du att dom flesta säljer sitt silver på tradera eller på forum och då blir det fördetmesta fullt pris eller över. Jag har då aldrig fått köpa silver till underpris.
2016-03-05 13:30 # 6
Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av stefan ingves

Sen patrik så glömmer du att dom flesta säljer sitt silver på tradera eller på forum och då blir det fördetmesta fullt pris eller över. Jag har då aldrig fått köpa silver till underpris.


berätta mer är du snäll.
så om jag köper mina mynt här på LS - eller var som - och om tre år behöver få loss 25K av olika anledningar - då ska jag kränga mynt för det på tradera?
eller finns det andra forum där man kan sälja mynt mellan "privatpersoner" för - säg - 10 kronor under going rate hos mer proffesionella handlare såsom LS och Tavex?
2016-03-05 13:52 # 7
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
tack för din tid obetalbar.

men som jag då skriver i en annan tråd...
vari ligger vinsten i att handla mynt som - åtminstone på kort sikt - direkt minskar mina pengar.

Eller är resonemanget samma här. Att silvret sett över lång tid - 20-30 år, är värdebeständigt?

för det verkar ju för mig som att det är en ohållbar kalkyl ekonomiskt att handla saker för 200 kronor som har ett säljvärde på knappt 140 kronor.
(men förstår ju om horisonten är 30 år. men kortsiktigt så äter ju premier och annat upp värdet på mina ganska surt förvärvade slantar)


Handlare lever på att köpa billigt och sälja dyrt.
Du kan sälja privat så får du lite bättre betalt. Man säljer till handlare för att det är bekvämast. Det finns diverse forum och handelsplatser där du kan göra affärer.

Silvermynten ligger runt 160kr på LS Estland ? vet inte vad får 200kr ifrån?..inkl frakt ?
Finns massor av olika handlare som säljer o köper , välj och vraka.

Banklobbyisten Skyking ska du nog ta med en nypa salt.
Han ägnar hela dagarna åt att skriva här och känner mycket väl till det momsfria silvret. Ändå har jag sett honom varna folk för silver pga av det är momsbelagt.

Att han tipsar om pappersguld är skrattretande. Fysisk metall är inte ens en procent av pappersmarknadens omsättning. Pappersmarknaden är inget annat än ett verktyg för att trycka ned priserna och konkurrera ut fysiskt guld som sparmedel. När pappersägare kräver sitt guld kommer det visa sig att det inte existerar = priset stiger på fysisk vara och pappret kan du inte ens tända brasan med då det inte ens är riktigt papper. Det var nyligen 542 anspråk per varje levererbar enhet guld på comexmarknaden.
Om man spetsar till det lite. Det går alltså 541 losers som tror att de äger varje mynt som bara den 542:a lyckliga ägare kan äga.

http://www.zerohedge.com/news/2016-01-26/comex-snaps-gold-dilution-hits-record-542-oz-gold-claims-every-ounce-physical
2016-03-05 16:41 # 8
Patrik-79
200 kronor får jag såklart ifrån att det är priset för silvermynt just nu här i Sverige.

Att köpa från Estland är såklart bättre med, men det krävs ändock en uppgång på drygt 20 procent för att jag ens ska kunna få igen mina pengar som jag just köpt silver för.

Jag har ju ställt frågan i annan tråd, men det verkar svårt att få svar på huruvida priset som ett silvermynt inbringar följer silverpriset i stort eller om utrymmet för moms /premie är så stort att handlarna i praktiken kan hålla priset på ungefär samma nivå oavsett hur mycket priset för silver sticker.
Senast ändrad av Patrik-79; 2016-03-05 16:41
2016-03-05 17:51 # 9
Fredrik
Du kan ju alltid sälja myntet direkt till en privatperson på blocket/tradera.
Då får du bättre betalt.

Köper du myntet i Estland så kan du ju alltid lägga på momsen vid försäljning i Swe.
Självklart tar du upp vinsten i deklarationen.
2016-03-05 19:00 # 10
RB
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Självklart tar du upp vinsten i deklarationen.


Ja visst självklart gör man det :D
2016-03-05 19:43 # 11
Patrik-79
Ja jo jag kan sälja på tradera.

Men det verkar ju inte så rimligt. Att ngn skulle köpa silvermynt av mig för 50.000 kronor exempelvis om jag inte ligger en bit billigare än exempelvis tavex, ls.

Hur gör ni andra. Berätta.
Hur tjänar ni pengar på det här eller samlar ni silver på hög? Berätta!
Och ingen har ännu lyckats förklara - visa - att priset på mynt korrigeras för att följa prisutvecklingen på silver.
2016-03-07 16:46 # 12
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
tack för din tid obetalbar.

men som jag då skriver i en annan tråd...
vari ligger vinsten i att handla mynt som - åtminstone på kort sikt - direkt minskar mina pengar.

Eller är resonemanget samma här. Att silvret sett över lång tid - 20-30 år, är värdebeständigt?

för det verkar ju för mig som att det är en ohållbar kalkyl ekonomiskt att handla saker för 200 kronor som har ett säljvärde på knappt 140 kronor.
(men förstår ju om horisonten är 30 år. men kortsiktigt så äter ju premier och annat upp värdet på mina ganska surt förvärvade slantar)


Handlare lever på att köpa billigt och sälja dyrt.
Du kan sälja privat så får du lite bättre betalt. Man säljer till handlare för att det är bekvämast. Det finns diverse forum och handelsplatser där du kan göra affärer.

Silvermynten ligger runt 160kr på LS Estland ? vet inte vad får 200kr ifrån?..inkl frakt ?
Finns massor av olika handlare som säljer o köper , välj och vraka.

Banklobbyisten Skyking ska du nog ta med en nypa salt.
Han ägnar hela dagarna åt att skriva här och känner mycket väl till det momsfria silvret. Ändå har jag sett honom varna folk för silver pga av det är momsbelagt.

Att han tipsar om pappersguld är skrattretande. Fysisk metall är inte ens en procent av pappersmarknadens omsättning. Pappersmarknaden är inget annat än ett verktyg för att trycka ned priserna och konkurrera ut fysiskt guld som sparmedel. När pappersägare kräver sitt guld kommer det visa sig att det inte existerar = priset stiger på fysisk vara och pappret kan du inte ens tända brasan med då det inte ens är riktigt papper. Det var nyligen 542 anspråk per varje levererbar enhet guld på comexmarknaden.
Om man spetsar till det lite. Det går alltså 541 losers som tror att de äger varje mynt som bara den 542:a lyckliga ägare kan äga.

http://www.zerohedge.com/news/2016-01-26/comex-snaps-gold-dilution-hits-record-542-oz-gold-claims-every-ounce-physical


Man kan nog lika gärna ta dig med en nypa sålt, man vet ju inte ens om du låst det du kommenterar.

Men ja, att man får betala moms när man köper är ett klart problem, Patrik verkar ha köpt mynt för 200kr och undrar hur han skall kunna få tillbaks detta. Du som tydligen inte tycker att momsen är ett problem kanske har ett tips?

Sen om du tycker det är bra idé att köpa fysisk ädelmetall som kortsiktig spekulation så kanske du kan upplysa om hur pass du lyckats med att övervinna spreaden...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt