Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Värde silvermynt
Värde silvermynt
2016-03-03 21:26 # 1
Patrik-79
Hejsan.
Har nyligen börjar intressera mig för det här med guld /silver och har en idé om att jag skulle vilja börja köpa silvermynt.

En fråga.
Jag har ju sett diagram kring hur värdet på silver rört sig de senaste 25 åren och också förstått att det för några år sen skedde en form av boom gällande priset för silver - det steg med 350% om jag inte missminner mig.

Ni äldre rävar i gamet. När silvret låg på 30 kronor grammet - vad kunde man sälja sina silvermynt då för?

Jag undrar eftersom jag tycker det är stor skillnad på köp /sälj pris. Alltså behöver värdet stiga ganska mycket för att det ska gå att sälja mynt med vinst. Men jag tycker mig inte se att ser ske så mycket med priset för att sälja.... (alltså vad tavex och ls köper av mig för.) det ligger kring 136 kronor mest hela tiden.

Följer priset för mynten något priset för silver i stort? Har ngn en snygg graf att dela med sig kanske över priset för mynt under de senaste tio åren??

Tack för hjälpen.
2016-03-04 12:33 # 2
Patrik-79
jag menar ju att om priset i stort sett står stilla - så vill jag j inte köpa mynt för 200 kronor och eventuellt sälja dem för 136 kronor. det får ju vara rätt mycket inflation för att det ska kännas riktigt lönsamt :(
2016-03-04 23:38 # 3
Patrik-79
Ska jag tolka tystnaden som att ingen här inne lyckades sälja silvermynt när de låg på 300 kr plus? /styck??

Eller?
2016-03-05 00:53 # 4
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79



Österrikisk Silver Philharmonic ligger på 160kr ?
Vet inte om silvret legat på 30kr / grammet ? Högst drygt 9kr enligt grafen ? Har inte hittat nån graf som går tillbaka 25 år iofs
2016-03-05 08:11 # 5
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79



Österrikisk Silver Philharmonic ligger på 160kr ?
Vet inte om silvret legat på 30kr / grammet ? Högst drygt 9kr enligt grafen ? Har inte hittat nån graf som går tillbaka 25 år iofs


Ett silvermynt väger 31g, med ett silverpris på 9kr blir det 279kr. Han kanske avrundade lite?
2016-03-05 08:57 # 6
Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79



Österrikisk Silver Philharmonic ligger på 160kr ?
Vet inte om silvret legat på 30kr / grammet ? Högst drygt 9kr enligt grafen ? Har inte hittat nån graf som går tillbaka 25 år iofs


Ett silvermynt väger 31g, med ett silverpris på 9kr blir det 279kr. Han kanske avrundade lite?




1. Maple Leaf - 1oz - kostar idag - den 5 mars 2016 - 160 kronor att köpa om jag köper den från estland.
väljer jag istället att inhandla den här i sverige så kostar den istället 201 kronor.
(då har jag inte betänkt fraktkostnad och dylikt vilket gör att den faktiska kostnaden går upp per styck)
2. LS - köper idag - den 5 mars 2016 - Maple Leaf 1oz för a whooping 138 kronor.

Alltså - om jag köper ett mynt från estland - fraktar hit det så har jag betalat 160 kronor plus frakt. men det är nu värt 138 kronor. så så fort jag trycker på betala så har mina pengar förlorat 15% i värde.


----

min fråga kvarstår - och jag konstaterar i sann forumsanda - att min egentliga fråga inte besvarades utan istället ska folk ifrågasätta och fnula på huruvida jag avrundat 291 kronor till 300 kronor. Svar ja! det har jag gjort.

----

Fråga:
1. under året 2011 så toppade silverpriset på 9.37 kronor per gram. gick det att under den här perioden sälja Silver mynt storlek 1oz för 291 kronor? eller fick man fortfarande drygt 150 kronor per mynt??

2. är det någon här inne på forumet som faktiskt handlar och köpte med mynt strax innan och kring 2011 som kan verifiera att priserna på mynten faktiskt följer silvrets pris/gram-kurva ?
2016-03-07 18:18 # 7
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79



Österrikisk Silver Philharmonic ligger på 160kr ?
Vet inte om silvret legat på 30kr / grammet ? Högst drygt 9kr enligt grafen ? Har inte hittat nån graf som går tillbaka 25 år iofs


Ett silvermynt väger 31g, med ett silverpris på 9kr blir det 279kr. Han kanske avrundade lite?




1. Maple Leaf - 1oz - kostar idag - den 5 mars 2016 - 160 kronor att köpa om jag köper den från estland.
väljer jag istället att inhandla den här i sverige så kostar den istället 201 kronor.
(då har jag inte betänkt fraktkostnad och dylikt vilket gör att den faktiska kostnaden går upp per styck)
2. LS - köper idag - den 5 mars 2016 - Maple Leaf 1oz för a whooping 138 kronor.

Alltså - om jag köper ett mynt från estland - fraktar hit det så har jag betalat 160 kronor plus frakt. men det är nu värt 138 kronor. så så fort jag trycker på betala så har mina pengar förlorat 15% i värde.


----

min fråga kvarstår - och jag konstaterar i sann forumsanda - att min egentliga fråga inte besvarades utan istället ska folk ifrågasätta och fnula på huruvida jag avrundat 291 kronor till 300 kronor. Svar ja! det har jag gjort.

----

Fråga:
1. under året 2011 så toppade silverpriset på 9.37 kronor per gram. gick det att under den här perioden sälja Silver mynt storlek 1oz för 291 kronor? eller fick man fortfarande drygt 150 kronor per mynt??

2. är det någon här inne på forumet som faktiskt handlar och köpte med mynt strax innan och kring 2011 som kan verifiera att priserna på mynten faktiskt följer silvrets pris/gram-kurva ?


På fråga 1 svarar jag ja LS köpte för 280-290kr (lite mer för vissa och lite mindre för vissa). På fråga 2 passar jag.
2016-03-08 11:25 # 8
marcandrew
2. Jag har då för mig att på tradera så har det alltid följt priset ganska bra. De 80 % 1 kronorsmynten med 6 grams finvikt gick för runt 50 kr styck plus frakt, enligt min minnesbild iaf. Tycker annars att det blir väldigt dåligt betalt för 40% samt 80% svenskt silver, av förståeliga skäl kanske.
2016-03-08 21:06 # 9
Xole
Det går inte att köpa silver med 20% moms. Direkt förlustaffär som du säger.
Du får isåfall köpa det för att de är fina.

Köp istället guld med .9999 renhet. Det går snabbt att hamna plus på. Jag köpte i slutet dec o är redan 100k plus :-D
2016-03-09 19:26 # 10
Carolus
Fråga:
1. under året 2011 så toppade silverpriset på 9.37 kronor per gram. gick det att under den här perioden sälja Silver mynt storlek 1oz för 291 kronor? eller fick man fortfarande drygt 150 kronor per mynt??

2. är det någon här inne på forumet som faktiskt handlar och köpte med mynt strax innan och kring 2011 som kan verifiera att priserna på mynten faktiskt följer silvrets pris/gram-kurva ?


Hej!
Jag ska inte raljera över den skiftande inläggskvaliteten i största allmänhet på detta forum utan går direkt på sak (men så fick jag min uppfattning sagd i vart fall! :-)

Jag kommer inte att besvara dina frågor direkt, utan mer indirekt.


Först och främst måste du ställa dig frågan VARFÖR du vill köpa silver?

Om du vill spekulera (inget fel med det! Men man måste ha klart för sig sitt syfte med olika saker, annars kan det bli fel) i silverpriser så kanske det är bättre, åtminstone på lite kortare sikt, att köpa en ETF. Sprott har bland annat ett alternativ som kanske kan vara intressant, du får googla själv, men de har ett antal fysiskt (allokerat!) uppackade fonder som du kan handla i och när du så önskar också begära fysisk leverans.

Ett mellanting kan vara att köpa och förvara ädelmetaller "offshore". Jag har själv handlat flera gånger från en (jag tänkte undvika att nämna LS-alternativ vid namn på deras eget forum) ädelmetallhandlare i Schweiz som också erbjuder fysisk förvaring. Du behöver därmed inte någonsin leverera till Sverige och slipper därmed importskatt och moms. På deras tjänst kan du också köpa och sälja vilket då får konsekvensen att du kan "trade:a" mellan exempelvis guld och silver beroende på hur fördelaktigt metallerna står mot varandra. Du kan exempelvis köpa en massa silver, om silvret sedan går upp kraftigt (jämfört med guld) så kan du "växla" ditt silver mot guld, begära leverans av guldet (som ju är momsfritt) och voilá…. Ja, du får hitta dina egna metoder.

Annars kan man ju (har själv gjort) också köpa fysiskt silver i t.ex LS systerbolag i Estland, som någon nämnde. De har höga premier men ingen skatt. Summa summarum av detta är att det blir lite billigare och motsvarar väl en moms på ca 19% istället för 25%.
Ytterligare ett sätt att "ducka" momsen på är att köpa av någon som redan betalt den. Det vill säga, i andra hand. Tradera är en bra källa som jag själv använt.

Om du tror på ett "apokalypscenario" som ju många gör (jag är väl inte en av dem direkt) är ju fysiskt silver givet för att kunna göra smidiga mindre transaktioner. Då lär du ju köpa mynt som folk känner lätt igen och kan bedöma.

Kanske är det bra att kombinera dessa faktorer ovan till sin egen riskkalkyl och behov.

Jag tror att det är en bra idé att, precis som att man kanske bör ha ca 5%-15% i ädelmetaller (vissa har mer än så, andra ingenting…. själv ligger jag väl i övre percentilet fördelningsmässigt) så är det också bra att inte gå "all in" på guld. Silver är ju idag, och nu börjar jag lite besvara din faktiska fråga, ca 1:75 (vet ej exakt, men ungefär) mot guld, att jämföras med en historisk ratio om kanske 1:20. Det tyder på att guld är kraftigt övervärderat (alternativt det andra undrvärderat) mot silver. Ett bett på silver kan alltså komma att bli lönsamt om ration går tillbaka mot det historiska.

Vad gäller silverpriser på mynt just, så är det väl ofta så att marknaden och spot-priset inte riktigt lirar. Premierna tenderar till att gå upp en hel del när den fysisk efterfrågan ökar. Det betyder inte nödvändigtvis att spot-priset speglar detta. Men det är nog snarast så att det FAKTISKA priset inte går ner (lika mycket) när spotpriset går ner. Det finns en hel del info om detta på nätet, bland annat i diverse podcasts.

Det finns många bra podcaster du kan lyssna på. Peak prosperity avhandlar inte direkt detta, men tangerar det, så det rekommenderar jag varmt.

Kitco har en hel del grafer som sträcker sig en bit tillbaka i tiden. Kan också rekommendera pricedingold.com som ett litet sidospår.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt