Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Olika värde på guld?
Olika värde på guld?
2016-03-03 13:57 # 1
Golden Eye
Jag har köpt mindre mängder guldmynt men tänkte i framtiden köpa guldtackor istället. Som rookie i ämnet har jag några frågor.

Vad motiverar skillnaden i pris mellan guldtackor av olika tillverkare men med samma finhet och vikt? Likaså vad som motiverar skillnaden i pris mellan cirkulerade guldtackor och de som är "inplastade" med certifikat?

Tacksam för svar!
2016-03-03 15:16 # 2
RB
Jag är också rookie men jag skulle kunna gissa på att de olika bolagen kanske har olika präglingskostnader, eller så kan de vara volymen som ställer till det. Ett litet bolag tar mer per enhet än vad ett stort gör?!

Kanske är en ny inplastad "bättre" då den är lättare att sälja privat?!
LibertySilver betalar nog lika mycket för den cirkulerade och den inplastade.
2016-03-03 23:28 # 3
Cvitae
Jag känner en mynt- och guldhandlare personligen i Hamburg. Jag nämnde just det med de inplastade tackorna. Han sa det var nonsens. Ingen guldhandlare tar emot såna utan testa dem likt allt annat guld de får in.
2016-03-04 12:39 # 4
Golden Eye
Citat:
Ursprungligen postat av RB
Jag är också rookie men jag skulle kunna gissa på att de olika bolagen kanske har olika präglingskostnader, eller så kan de vara volymen som ställer till det. Ett litet bolag tar mer per enhet än vad ett stort gör?!

Kanske är en ny inplastad "bättre" då den är lättare att sälja privat?!
LibertySilver betalar nog lika mycket för den cirkulerade och den inplastade.


Citat:
Ursprungligen postat av Cvitae
Jag känner en mynt- och guldhandlare personligen i Hamburg. Jag nämnde just det med de inplastade tackorna. Han sa det var nonsens. Ingen guldhandlare tar emot såna utan testa dem likt allt annat guld de får in.


Tack för svar.

En tanke. Det är kanske lättare att sälja med certifikat till privatpersoner; upplevs som mer "säkert", lättare att omsätta och möjligen bättre pris?
2016-03-04 12:55 # 5
RB
Citat:
Ursprungligen postat av Golden Eye


En tanke. Det är kanske lättare att sälja med certifikat till privatpersoner; upplevs som mer "säkert", lättare att omsätta och möjligen bättre pris?


Det finns nog dem som säger att det är inte är så.

Men så upplever jag att det är.
Bara att tänka på hur du själv hade gjort, hade du känt dig lite extra säker om en tacka var inplastad i sitt cert?

Jag har enbart handlat inplastade tackor av privatpersoner, har inte handlat mynt privat.

De nya silver maples mynten hade jag kunnat tänka mig att köpa privat, då dem har ett ganska snyggt kopieringsskydd i form av linjer som går tätt, tätt genom hela framsidan och baksidan av myntet.
2016-03-04 14:04 # 6
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Golden Eye
Jag har köpt mindre mängder guldmynt men tänkte i framtiden köpa guldtackor istället. Som rookie i ämnet har jag några frågor.

Vad motiverar skillnaden i pris mellan guldtackor av olika tillverkare men med samma finhet och vikt? Likaså vad som motiverar skillnaden i pris mellan cirkulerade guldtackor och de som är "inplastade" med certifikat?

Tacksam för svar!


Generellt kan man säga att de guldtackor som vi har i vårt sortiment alla är av lika hög kvalité och renhet. En differentiering av priser sker sedan med utgångspunkt från produktens attraktivitet. Av förklarliga skäl vill kunder hellre ha en ocirkulerad Heraeus-tacka än en cirkulerad "begagnad" tacka och därför beredda att betala mer för detta. Våra kunder tenderar även att betala som mest för Heraeus-tackor eftersom det är en tillverkare med stor global renommé.
2016-03-04 14:06 # 7
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av RB
Jag är också rookie men jag skulle kunna gissa på att de olika bolagen kanske har olika präglingskostnader, eller så kan de vara volymen som ställer till det. Ett litet bolag tar mer per enhet än vad ett stort gör?!

Kanske är en ny inplastad "bättre" då den är lättare att sälja privat?!
LibertySilver betalar nog lika mycket för den cirkulerade och den inplastade.


Det stämmer att vi betalar lika bra oavsett om tackan fortfarande är i sin ursprungliga förpackning eller inte.
2016-03-05 10:25 # 8
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av RB
Citat:
Ursprungligen postat av Golden Eye


En tanke. Det är kanske lättare att sälja med certifikat till privatpersoner; upplevs som mer "säkert", lättare att omsätta och möjligen bättre pris?


Det finns nog dem som säger att det är inte är så.

Men så upplever jag att det är.
Bara att tänka på hur du själv hade gjort, hade du känt dig lite extra säker om en tacka var inplastad i sitt cert?


Tvärtom för min del.
Inplastade grejor är omöjliga att testa utan att riva bort plasten.
Varför lita på någon annans "certifikat" när man kan testa metallen själv?

Jag gillar 1oz mynt, då de är så utomordentligt enkla att testa.
2016-03-05 11:07 # 9
Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av RB
Citat:
Ursprungligen postat av Golden Eye


En tanke. Det är kanske lättare att sälja med certifikat till privatpersoner; upplevs som mer "säkert", lättare att omsätta och möjligen bättre pris?


Det finns nog dem som säger att det är inte är så.

Men så upplever jag att det är.
Bara att tänka på hur du själv hade gjort, hade du känt dig lite extra säker om en tacka var inplastad i sitt cert?


Tvärtom för min del.
Inplastade grejor är omöjliga att testa utan att riva bort plasten.
Varför lita på någon annans "certifikat" när man kan testa metallen själv?

Jag gillar 1oz mynt, då de är så utomordentligt enkla att testa.


Testar? Hur gör du då.
2016-03-05 11:19 # 10
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av RB
Citat:
Ursprungligen postat av Golden Eye


En tanke. Det är kanske lättare att sälja med certifikat till privatpersoner; upplevs som mer "säkert", lättare att omsätta och möjligen bättre pris?


Det finns nog dem som säger att det är inte är så.

Men så upplever jag att det är.
Bara att tänka på hur du själv hade gjort, hade du känt dig lite extra säker om en tacka var inplastad i sitt cert?


Tvärtom för min del.
Inplastade grejor är omöjliga att testa utan att riva bort plasten.
Varför lita på någon annans "certifikat" när man kan testa metallen själv?

Jag gillar 1oz mynt, då de är så utomordentligt enkla att testa.


Testar? Hur gör du då.


Mät med skjutmått diametern och tjocklek och jämför med ett garanterat äkta mynt. Väg myntet med en exakt våg. Pinga myntet och lyssna på ljudet.

Stämmer dimensionerna och vikten och låter myntet klingande så är det äkta vara. En van bedömare ser och känner 99% av alla förfalkningar mycket snabbt. Ofta bara genom att se på myntet.

Handlar det om inblandning av koppar eller silver, eller bly, så avviker dimensionerna alt är myntet för lätt. Det enda alternativet är wolfram med guldplätering. Då är det möjligt att få till vikt och storlek nästan exakt rätt, men ljudet går inte att fejka. Wolfram har en "död" klang, inte ljust och briljant som solitt guld.
Senast ändrad av Sandow; 2016-03-05 11:23
2016-03-05 12:09 # 11
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av RB
Citat:
Ursprungligen postat av Golden Eye


En tanke. Det är kanske lättare att sälja med certifikat till privatpersoner; upplevs som mer "säkert", lättare att omsätta och möjligen bättre pris?


Det finns nog dem som säger att det är inte är så.

Men så upplever jag att det är.
Bara att tänka på hur du själv hade gjort, hade du känt dig lite extra säker om en tacka var inplastad i sitt cert?


Tvärtom för min del.
Inplastade grejor är omöjliga att testa utan att riva bort plasten.
Varför lita på någon annans "certifikat" när man kan testa metallen själv?

Jag gillar 1oz mynt, då de är så utomordentligt enkla att testa.


Testar? Hur gör du då.


Mät med skjutmått diametern och tjocklek och jämför med ett garanterat äkta mynt. Väg myntet med en exakt våg. Pinga myntet och lyssna på ljudet.

Stämmer dimensionerna och vikten och låter myntet klingande så är det äkta vara. En van bedömare ser och känner 99% av alla förfalkningar mycket snabbt. Ofta bara genom att se på myntet.

Handlar det om inblandning av koppar eller silver, eller bly, så avviker dimensionerna alt är myntet för lätt. Det enda alternativet är wolfram med guldplätering. Då är det möjligt att få till vikt och storlek nästan exakt rätt, men ljudet går inte att fejka. Wolfram har en "död" klang, inte ljust och briljant som solitt guld.


Skall man vara petig så är det guld som har en mörk och dov klang - det är bara det att den ljusa klangen hos wolfram hamnar utanför området som människor kan höra.
2016-03-05 13:27 # 12
Patrik-79
mycket att lära tydligen ;)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt