Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vad händer?
Vad händer?
2016-02-11 23:20 # 1
Metalonmetal
Är det någon som förstår varför guldpriset stack iväg under torsdagen? Svenska räntesänkningen kan ju inte ha varit nog för detta? Vad tror ni händer härnäst?
2016-02-11 23:40 # 2
billion
Bankkris samt hot om Världskrig. Supermakterna står på olika sida i Syrienkonfilkten och den eskalerar.
2016-02-12 08:01 # 3
Johny
Oljepriset gick upp 5% Och det är det kinesiska nyåret.
Tror det hade betydande del denna gång.
När priset bröt 1200$(nyckelmostånd) så byggdes momentum upp så det stack iväg, blir väldigt intressant om det kan hålla sig kvar över den gränsen.

Mer el mindre samma scenario utspelades förra året så det går inte ropa hej än.
2016-02-12 08:16 # 4
johsch
Inte riktigt samma läge som förra nyåret....Visst guldpriset har en uppgång likt förra kinesiska nyåret, men där upphör nog likheterna.
Denna gången är finansmarknaderna seriöst oroliga.... Det finns många nervösa banksters som håller på avtryckaren i dessa dagar. Det finns stora vinster att göra för de som är snabba. Jag tror guldets får en rejäl fortsatt rörelse uppåt.
2016-02-12 09:12 # 5
dfh
Japanska börsen ner trots utlovad stimulans. Hong Kong och Kina ner. Baltic Dry Index och handelsvaruindex går ner och ner, vilket tillsammans med fallande oljepris innebär katastrof för länder beroende av råvaruexport, som t.ex. Kanada och Brasilien, och för gruv- och oljebolag generellt. Kaos i mellanöstern och flyktingkris i Europa. Europas största bank, Deutsche bank, faller som en sten, bl.a. p.g.a. en gigantisk derivatportfölj. Kris bland Italienska banker. På andra sidan Atlanten ser Trump ut att bli nästa president, medan Amerikanska centralbanken låtsas som att ekonomin är stark och fortsätter annonsera planerade räntehöjningar (medan de samtidigt börjar prata om negativa räntor om "läget skulle förändras").

Kort sagt kan man väl säga att förtroendet för att centralbanker runt om i världen kan kliva in och "rädda" situationen blir lägre och lägre, medan rädslan för massiva finansiella systemiska problem och geopolitiskt kaos blir större och större.
Senast ändrad av dfh; 2016-02-12 09:21
2016-02-12 10:22 # 6
Metalonmetal
Citat:
Ursprungligen postat av dfh
Japanska börsen ner trots utlovad stimulans. Hong Kong och Kina ner. Baltic Dry Index och handelsvaruindex går ner och ner, vilket tillsammans med fallande oljepris innebär katastrof för länder beroende av råvaruexport, som t.ex. Kanada och Brasilien, och för gruv- och oljebolag generellt. Kaos i mellanöstern och flyktingkris i Europa. Europas största bank, Deutsche bank, faller som en sten, bl.a. p.g.a. en gigantisk derivatportfölj. Kris bland Italienska banker. På andra sidan Atlanten ser Trump ut att bli nästa president, medan Amerikanska centralbanken låtsas som att ekonomin är stark och fortsätter annonsera planerade räntehöjningar (medan de samtidigt börjar prata om negativa räntor om "läget skulle förändras").

Kort sagt kan man väl säga att förtroendet för att centralbanker runt om i världen kan kliva in och "rädda" situationen blir lägre och lägre, medan rädslan för massiva finansiella systemiska problem och geopolitiskt kaos blir större och större.


Jag kastar in ngr vedträn till:
Brexit
Ukraina
2016-02-12 13:07 # 7
dfh
Citat:
Ursprungligen postat av Metalonmetal

Jag kastar in ngr vedträn till:
Brexit
Ukraina


Ukraina glömde jag helt! Vi kan väl slänga in Grekland också när vi ändå är i farten :)
2016-02-12 14:01 # 8
Johny
DB är ju såklart en bidragande del, resterande är ju inget nytt och inte orsaken för gårdagens rally…
Men visst det finns massor av underliggande oroshärder som logiskt bidrar till långsiktig efterfrågan.
men merparten har av dessa har ju funnits i lika länge som Guldet har droppat sen toppen, så det känns inte korrelerat med en dags rally och 1.5 månads stabil ökning.
2016-02-12 16:11 # 9
KC23
När vi ändå i farten kan väl dessutom slänga in;

- Räntehöjningen som blåst upp USD kommer aldrig infrias
- En insolvent amerikansk centralbank (FED)
- En insolvent amerikansk stat med 19 triljoner (!) i statsskuld. Skuldackumulationen sker numera exponentiellt. 1 triljonen tog cirka 150+ år att ackumulera, medan den senaste (från 18 triljoner till 19 triljoner) tog 14 månader.. snart tar det 12 mån eller 12 dagar, 12h eller 12 min att öka med 1 triljon USD.. Väger vi in ofinansierade åtaganden hamnar vi runt -100 triljoner.
- Krasch på marknaden för företagsobligationer
- Deutsche Bank håller på att gå under med derivatpositioner om 70 triljoner EUR
- Swedbanks vd blev avskedad och polisanmäld (Sveriges motsvarighet till Deutsche?)

Listan kan göras lång.. :-)
2016-02-12 16:45 # 10
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av KC23
När vi ändå i farten kan väl dessutom slänga in;

- Räntehöjningen som blåst upp USD kommer aldrig infrias
- En insolvent amerikansk centralbank (FED)
- En insolvent amerikansk stat med 19 triljoner (!) i statsskuld. Skuldackumulationen sker numera exponentiellt. 1 triljonen tog cirka 150+ år att ackumulera, medan den senaste (från 18 triljoner till 19 triljoner) tog 14 månader.. snart tar det 12 mån eller 12 dagar, 12h eller 12 min att öka med 1 triljon USD.. Väger vi in ofinansierade åtaganden hamnar vi runt -100 triljoner.
- Krasch på marknaden för företagsobligationer
- Deutsche Bank håller på att gå under med derivatpositioner om 70 triljoner EUR
- Swedbanks vd blev avskedad och polisanmäld (Sveriges motsvarighet till Deutsche?)

Listan kan göras lång.. :-)


Det skall nog vara biljoner - det som i USA kallas för trilion heter i sverige biljon. Rimlighetskoll: 19triljoner innebär över en miljard per capita globalt - knappast troligt.
2016-02-12 16:49 # 11
dfh
Citat:
Ursprungligen postat av KC23
När vi ändå i farten kan väl dessutom slänga in;

- Räntehöjningen som blåst upp USD kommer aldrig infrias
- En insolvent amerikansk centralbank (FED)
- En insolvent amerikansk stat med 19 triljoner (!) i statsskuld. Skuldackumulationen sker numera exponentiellt. 1 triljonen tog cirka 150+ år att ackumulera, medan den senaste (från 18 triljoner till 19 triljoner) tog 14 månader.. snart tar det 12 mån eller 12 dagar, 12h eller 12 min att öka med 1 triljon USD.. Väger vi in ofinansierade åtaganden hamnar vi runt -100 triljoner.
- Krasch på marknaden för företagsobligationer
- Deutsche Bank håller på att gå under med derivatpositioner om 70 triljoner EUR
- Swedbanks vd blev avskedad och polisanmäld (Sveriges motsvarighet till Deutsche?)

Listan kan göras lång.. :-)


Jag tror att du menar "biljoner" (1e12), vilket motsvarar jänkarnas "trillion". Sjukt förvirrande nomenklatur.
Senast ändrad av dfh; 2016-02-12 18:04
2016-02-12 17:00 # 12
Chefen
http://www.usdebtclock.org/

Jag lade märke till att USA:s statsskuld ökat med över 50 000 000 000 dollar på två veckor.Detta förutom "unfunded liablities" på ca 102 000 000 000 000 dollar.Sammantaget tror jag att USA ligger ganska dåligt till rent ekopnomiskt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt