Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < En fråga angående den tyska Reichsbank
En fråga angående den tyska Reichsbank
2016-02-06 00:31 # 1
marcandrew
Jo så här är det, jag satt och läste lite om tyska gamla mynt från tiden innan Weimarrepubliken. Och då stod det att de gavs ut av Reichsbank som var en privatägd Preussisk centralbank som var under statlig kontroll som existerade åren 1876 till 1945. Sen stod det bland annat att denna bank under Weimarrepubliken blev självständig(under entetens kontroll?) för att år 1937 under det tredje riket åter blev under statlig kontroll. Men det står ingenting som jag hittar om att ägandet blev statligt eller inte. Under kejsartiden så vet jag att några av kungarikena i det tyska kejsardömet gav ut egna mynt, jag äger själv några. Och att de hade egna centralbanker. Innan rikets enande så fanns det 31 stycken, efter så fanns det några stycken tex Kungarikena Sachsen och Bayern hade egna. Preussen var ju en självständig(i samma stuk som delstaterna/förbundsländerna är idag) del av riket ända tills dess upplösning 1945.

Efter det sköttes utgivandet av kontanter i de västockuperade delarna av Tyskland av Bank deutscher Länder som bildades år 1948. År 1957 uppgick denna bank i Deutsche Bundesbank. Vad jag har läst är mestadels på Wikipedia, plus att jag googlat(jag pratar tyvärr ingen tyska, och min förståelse i tysk skrift är ytterst liten) så jag har ju inte direkt så bra källor. Men det var iallafall én av de första Centralbankerna som blev självständig enligt Wikipedia. Och nu är ju Deutsche Bundesbank en del av den Europeiska Centralbanken om jag har fattat det rätt. Och som jag tror så var den förra tyska centralbanken ägd av de tyska förbundsländerna/delstaterna.

Så min fråga är ifall någon har information eller vet en bra bok i följande frågor: Vem ägde den Preussiska Riksbanken, det var väl inte Kejsaren för det var väl absolut inget envälde så sent i en västeuropeisk stormakt? Vem ägde banken under Weimarrepubliken och det tredje riket(knappast kejsaren för då hade han väl inte behövt att abdikera direkt...)? Och var det de tyska delstaterna som verkligen ägde Deutsche Bundesbank?

Jag kanske är trög/obildad och inte fattar nått men jag tycker att det är intressant och det kanske någon annan tycker också.
2016-02-12 20:02 # 2
Norm
Denna är informativ apropå Reichbank; https://www.youtube.com/watch?v=pDLyKSYRqXM
2016-02-13 15:58 # 3
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Norm
Denna är informativ apropå Reichbank; https://www.youtube.com/watch?v=pDLyKSYRqXM


Det var mer information angående om det var ett motsvarande tysk version av AB eller om banken var nationaliserad eller inte jag var ute efter. Inte diverse folkgruppers överrepresentation/eventuella överrepresentation inom bankväsendet samt allt annat. Att en viss överrepresentation/ eventuell sådan var utesluten i några år vad jag ju säker på, men just detta har jag inget större intresse av att diskutera på det här forumet. Sådana diskussioner ballar ur och blir snart något annat än vad min menig var med mina funderingar.


På på wikipedia(som jag ser som totalt värdelöst när det gäller allt annat än att få en lätt överblick, i vad det än handlar om) där hittar jag inget alls angående något gällande en eventuell nationalisering, eller menar de att något blir nationaliserat så fort det sätts under statlig kontroll? För med den definitionen kan man hävda att allt är nationaliserat gällande tex inom jord- ,skogsbruk och markägande överlag i länder där äganderätten är ganska svag, tex Sverige.

Så på engelska menas det att när något blir "under state control", "state controlled" att det är ägt av staten? Jag anser ju att det betyder bara att det då kontrolleras av dem på ett eller annat sätt. "State owned" är ju att det är ägt av staten. Så som jag har läst så tog enteten("took control"/"was in charge") kontroll av Reichsbank under mellankrigstiden, betyder det då att det var de länder som vann 1vk som ägde Tysklands rätt till att ge ut pengar/allmänt centralbanka eller var det deras respektive centralbanker som gjorde detta? Eller var det på det viset att de bara utsåg riksbanksfullmäktige så som det är nu i Sverige? Men som sagt min huvudfråga är ifall Reichsbank var någon sorts tysk motsvarighet till AB eller inte tills det vad jag fattat det som upplöstes 1945. Jag har kanske varit lite otydlig i det ser jag nu i mitt första inlägg.

Kan tillägga att jag har inte till punkt och pricka fattat hur det ligger till med Sveriges Riksbank, jag vill ju hävda att det att de står under riksdagen inte riktigt stämmer så bra. Men det kanske kan förklaras med att jag har dålig läsförståelse eller något? Det har ju diskuterats bla här: https://www.libertysilver.se/forum/thread/438/1

Har hittat lite bra jag ska läsa angående min huvudfråga, när tid finnes.
Senast ändrad av marcandrew; 2016-02-13 16:04


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt