Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vilken Valuta?
Vilken Valuta?
2016-02-01 11:24 # 1
guldjohan
Förutom Guld och Silver som många anser vara pengar vilken valuta och fiat valuta kan vara värd att äga?

Har lyssnat en del på Jim Rickards och Peter Schiff. Båda pratar om att ha lite kontanter i fiat form och undrar vilka ni skulle ha köpt om ni skulle hedgea er portfölj.

Jag har funderat på att köpa lite schweizerfranc (CHF) mest för att det känns som det land som ligger närmast att åtminstone förankra valutan i guld (även om de röstade nej till det förra året). Vad tycker ni?
2016-02-01 13:04 # 2
Flavian
Handelsbanken ger ut ett guldderivat som kallas Guld long H eller något liknande. Guld long H kan man ha på ett så kallat investeringssparkonto.

Ett guldderivat har motpartsrisk så det förutsätter att du har förtroende för Handelsbanken alternativt insättningsgarantin.
2016-02-01 13:26 # 3
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av guldjohan
Förutom Guld och Silver som många anser vara pengar vilken valuta och fiat valuta kan vara värd att äga?

Har lyssnat en del på Jim Rickards och Peter Schiff. Båda pratar om att ha lite kontanter i fiat form och undrar vilka ni skulle ha köpt om ni skulle hedgea er portfölj.

Jag har funderat på att köpa lite schweizerfranc (CHF) mest för att det känns som det land som ligger närmast att åtminstone förankra valutan i guld (även om de röstade nej till det förra året). Vad tycker ni?


Ett alternativ är SEK, det finns ett stort utbud av förhållandevis billiga räntefonder i SEK. Valet är naturligtvis beroende på att man antas bo i sverige och använder SEK när man handlar. Annars är det ju valutor man får antas handla med framöver.
2016-02-01 13:30 # 4
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Handelsbanken ger ut ett guldderivat som kallas Guld long H eller något liknande. Guld long H kan man ha på ett så kallat investeringssparkonto.

Ett guldderivat har motpartsrisk så det förutsätter att du har förtroende för Handelsbanken alternativt insättningsgarantin.


Först och främst bör man kolla upp vad det är för typ av produkt. Vissa derivat viktar om dagligen vilket gör att volatiliteten äter på värdet. Man bör också kolla upp vilken avgift som tas ut.

Sen när det gäller tilliten så är det bara motparten här som det skall litas på. Insättningsgarantin gäller inte i detta fallet och förvisso gäller investerarskyddet, men det gäller ju bara så långt att de garanterar dina papper - inte deras värde.
2016-02-01 13:51 # 5
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Utan att veta i detalj vad trådskaparen hört Jim Rickards och Peter Schiff rekommendera vill jag gissa att de menar att det kan vara klokt att inneha kontanter i fysisk form. Syftet är gissningsvis att ha kontanter i det fall en samhällelig kollaps sker och bankernas digitala pengar inte längre är tillräkneliga. I det läget borde den inhemska valutan vara den mest tillämpbara, alltså SEK för den som befinner sig i Sverige.
2016-02-01 15:21 # 6
Babba
OT.

Jag läste lite äldre men intressanta diskussioner på detta forum om vilka som äger Riksbanken mm. Tyckte det som bl.a. signaturen jojjeM skrev om var bra!

Kan denne finnas kvar på detta forum, eller någon som kanske vet hur man kommer i kontakt med honom? (antar att det är en han)

Eller någon annan vänlig själ som kan tänkas ha kunskap inom detta område?


Då jag har sökt med ljus och lykta på nätet om svenska diskussioner om begrepp som, Freeman och Strawman
har jag funnit inget.
Något svenskt "getoutofdebtfree"- forum kan jag inte hitta heller.

Ursäkta avvikelsen i tråden men är i behov av ytterligare kunskap.

Mvh, Babba.
Senast ändrad av Babba; 2016-02-01 15:22
2016-02-01 19:11 # 7
KC23
Jag tror att CHF är en helt okej valuta att ligga lång i för att hedga kortsiktig turbulens i det finansiella systemet. Eftersom finansmarknaden är "programmerad" att i stunder av panik söka sig till klassiska "safe havens" - lite som en knäreaktion - är det rimligt att tro att CHF kan stärkas i sådant läge. Fördelen med CHF är även att det finns 1000 CHF-lappar, vilket är den högsta denomineringen i världen (vid sidan av 10 000 Singapore Dollar som fasats ut).

Schweiz har även en tradition av att vara fiskalt återhållsamma och balansera sin budget. Sverige och svenska staten, med de rödgröna och Riksbanken i spetsen, ser inte särskilt lovande ut. Ordentliga underskott till följd av en totalt vårdslös utgiftspolitik och stora obalanser i ekonomin (rekordhög skuldsättning hos privatpersoner, banksektorns storlek till BNP, osv) gör att jag undviker SEK av principiella skäl. Negativa räntor inom retailbankerna är sannolikt bara ett stenkast bort.

Kika även på Hong Kong-dollarn (peggad till USD). Fördelen med HKD är att den går att avpegga om den amerikanska dollarn brister. Ekonomin i Hong Kong är sund, likaså i Singapore.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt