Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Comex har bara 2 ton guld
Comex har bara 2 ton guld
2016-01-27 11:50 # 1
silvereagle
542 paper gold ounce to every physical gold ounce

http://www.zerohedge.com/news/2016-01-26/comex-snaps-gold-dilution-hits-record-542-oz-gold-claims-every-ounce-physical
2016-01-27 15:56 # 2
Mats
Vad krävs för att sätta igång en "run on the gold"... ?
2016-01-27 16:51 # 3
Einstein
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Vad krävs för att sätta igång en "run on the gold"... ?


Ett "failure to deliver"...
2016-01-28 13:29 # 4
Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Einstein
Ett "failure to deliver"...


Hm, jo, men jag tycker att om det räcker med att några procent kräver sitt guld, så borde det ju räcka med att en liten del ägare av pappersguld, kräver en liten del av sitt guld, så drivs priset upp genom taket... Vad är det som gör att man kan upprätthålla en 1/542 leverage utan att det spricker? Det känns inte rationellt; på en fri marknad borde det inte vara möjligt. Something is rotten...?
2016-01-28 14:42 # 5
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Einstein
Ett "failure to deliver"...


Hm, jo, men jag tycker att om det räcker med att några procent kräver sitt guld, så borde det ju räcka med att en liten del ägare av pappersguld, kräver en liten del av sitt guld, så drivs priset upp genom taket... Vad är det som gör att man kan upprätthålla en 1/542 leverage utan att det spricker? Det känns inte rationellt; på en fri marknad borde det inte vara möjligt. Something is rotten...?


Nu skall man ha klart för sig att det inte rör sig om avistafordring eller ens liknande. Ingen kan alltså bara gå och kräva sitt guld förrän kontraktet kan göras gällande. Tittar man på utelöpande kontrakt så är det bara en liten del som löper ut i januari, jag fick det till att guldet är tillräckligt för att uppfylla dessa.

Jag antar att de som säljer guld skall leverera in guld till COMEX så att där inte finns guld tillräckligt för alla kontrakt behöver inte vara så märkligt.

Fallet kan beror på att någon tagit leverans innan säljaren levererat guldet. Vi får se ifall det kommer in guld nu till månadsskiftet.
2016-01-30 00:33 # 6
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Einstein
Ett "failure to deliver"...


Hm, jo, men jag tycker att om det räcker med att några procent kräver sitt guld, så borde det ju räcka med att en liten del ägare av pappersguld, kräver en liten del av sitt guld, så drivs priset upp genom taket... Vad är det som gör att man kan upprätthålla en 1/542 leverage utan att det spricker? Det känns inte rationellt; på en fri marknad borde det inte vara möjligt. Something is rotten...?


Jag håller med. Om tillräckligt många små spelare börjar kräva fysisk leverans - och det krävs inte särskilt många procent - så borde det få luftslottet att evaporera. Likaså om några stora spelare börjar kräva det. Något är uppenbarligen väldigt ruttet! Om man köper pappersguld idag så måste man vara omåttligt korkad. Här köper jag ett papper som säger att jag är berättigad till X gram guld och jag har lika rätt som alla andra 542 som köpt samma vara. Hm, det kanske inte är guld jag köpt? Den tanken måste väl för helvete dyka upp i vilket sunt tänkande huvud som helst!!
Senast ändrad av Jarneris; 2016-01-30 00:35
2016-02-02 19:58 # 7
Asgeir
Förr i tiden fanns det så kallade premieobligationskassor där småsparare köpte in sig i "strimlade obligationer". Det vill säga att den som hade kassan kunde påstå att man hade köpt en tiondel av en obligation men sålt tiondelar till kanske hundra personer. Men svindeln sprack ju inte så lätt eftersom det var så få storvinster att man i stort sett aldrig råkade ut för att hundra personer kom springande lyckliga i tron att dom vunnit var sin tiondel av en miljon! Men skojarna levde flott av att köpa obligationer för en hundring och sedan sälja dom för 10.000. Och straffet var inte i proportion till storleken av bluffen, då liksom nu...

Och precis som nu kunde oftast frugan sitta kvar i den flotta villan eller vad man nu investerat de genom bluffen skapade förmogenheterna i.
Senast ändrad av Asgeir; 2016-02-02 20:00


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt