Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Registreras köpen av myndighet?
Registreras köpen av myndighet?
2016-01-16 22:42 # 1
Xole
Jag bara undrar om mina köp av guldtackor rapprteras in eller registreras hos någon myndighet?

I usa rapporteras köp över 600usd.
Finns det något liknande i sverige?

Tack för svar.
2016-01-17 03:06 # 2
shadowtwister
Hej Xole,

Så långt jag vet så registreras inget "högre upp" ( = myndigheter och liknande byråkratfästen ) vad gäller guld.

När det gäller silver är det troligtvis så att det registeraras någonstans då silver inte anses vara pengar utan en vara som man ska betala moms för.

Jag har inte utforskat detta personligen då jag bara köper silver så jag kan inte ge riktigt bra information, men det är en bra fråga.

Kanske någon annan på forumet kan hjälpa mer ?

/Robban
2016-01-17 18:18 # 3
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Jag bara undrar om mina köp av guldtackor rapprteras in eller registreras hos någon myndighet?

I usa rapporteras köp över 600usd.
Finns det något liknande i sverige?

Tack för svar.


Nej, det skall inte vara så. Köper du kontant så kan det finnas krav på att säljaren skaffar "kundkännedom", dvs säljaren måste kontrollera identitet av köparen osv.

Säljaren skall däremot inte vara skyldig att rapportera vidare informationen i normala fall, men med tanke på att det dokumenteras av säljaren så kan det ju hända att det kan komma att granskas av myndigheter ifall man misstänker brott t.ex.

Någon nämnde moms på silver, och nej - det gör ingen skillnad. Momsen redovisas inte så värst mer detaljerat än vilken annan deklaration som helst. Detaljnivån på momsen är att man rapporterar hur mycket man har sålt per momssats ungefär - vilka kunder man har redovisar man inte, samma sak är det med inköp som man skall få tillbaks moms på (ingående moms), där raporteras bara hur mycket moms man har att få tillbaks.

I vanliga deklarationen deklareras även omsättningen och utifrån detta kan man nog luska ut hur mycket guld LS har sålt, hur mycket silver de har sålt. Såg någon gång att de sålde böcker också och det bör man också kunna luska ut (eftersom det är annan momssats). Vem som köpt allt kan du däremot inte luska ut.

Tillägg: däremot kan det finnas spår hos tredje part, t.ex. kommer någon fraktfirma ha information om att det skickats paket från LS till dig. Berörda banker kan ha information om att det gått överföringar från dig till LS. Eventuellt så har riksbanken information ifall betalningen gått via RIX (om du har annan bank än LS).
Senast ändrad av Skyking; 2016-01-17 18:22
2016-01-17 19:23 # 4
Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Jag bara undrar om mina köp av guldtackor rapprteras in eller registreras hos någon myndighet?

I usa rapporteras köp över 600usd.
Finns det något liknande i sverige?

Tack för svar.



I vanliga deklarationen deklareras även omsättningen och utifrån detta kan man nog luska ut hur mycket guld LS har sålt, hur mycket silver de har sålt. Såg någon gång att de sålde böcker också och det bör man också kunna luska ut (eftersom det är annan momssats). Vem som köpt allt kan du däremot inte luska ut.

.


Klart man kan luska ut det. Berörd myndighet behöver bara gå in i leverantörens bokföring och granska enskilda verifikationer. Skall sparas i minst 10år om jag inte misstar mig.
Senast ändrad av Hedge; 2016-01-17 19:23
2016-01-17 19:36 # 5
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Hedge
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Jag bara undrar om mina köp av guldtackor rapprteras in eller registreras hos någon myndighet?

I usa rapporteras köp över 600usd.
Finns det något liknande i sverige?

Tack för svar.



I vanliga deklarationen deklareras även omsättningen och utifrån detta kan man nog luska ut hur mycket guld LS har sålt, hur mycket silver de har sålt. Såg någon gång att de sålde böcker också och det bör man också kunna luska ut (eftersom det är annan momssats). Vem som köpt allt kan du däremot inte luska ut.

.


Klart man kan luska ut det. Berörd myndighet behöver bara gå in i leverantörens bokföring och granska enskilda verifikationer. Skall sparas i minst 10år om jag inte misstar mig.


Du missförstod nog. Man (vem-som-helst) kan utifrån deklarationerna (som är offentlig handling) luska ut detta. Detta utifrån antagandet att LS bara säljer guld och silver (och eventuellt böcker), man kollar bara hur mycket som sålts till 25% moms (det är silvret), och hur mycket som sålts till 6% moms (det är böckerna), resterande omsättning som är momsfri (det är guldet).

Att gå in i bokföringen sådär hipp-som-happ kan inte "berörd myndighet" göra. Då måste de först "snällt be" LS om att få ut bokföringen. Det är LS som är skyldiga att spara bokföringen i 10år i egen regi (dvs myndigheterna har inte direkt tillgång till detta). Det skall för övrigt mycket till för att de skall kunna kräva ut bokföring så långt i efterhand (preskription sätter ju gränser för vilka grunder som duger).
2016-01-17 20:00 # 6
Einstein
Alla köp över 10K rapporteras av LS till berörd myndighet, varför du tvingas att uppge ditt personnummer för att kunna fullfölja köpordern!
Inga sådana krav via LS EE.
Senast ändrad av Einstein; 2016-01-17 20:00
2016-01-17 20:17 # 7
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Einstein
Alla köp över 10K rapporteras av LS till berörd myndighet, varför du tvingas att uppge ditt personnummer för att kunna fullfölja köpordern!
Inga sådana krav via LS EE.


Har du någon källa på det? Jag har för mig att LS meddelade någon gång att någon sådan rapportering inte sker. Anledningen till att man tvingas uppge personnummer har jag för mig beror på att de måste skaffa sig "kundkännedom", men att någon egentlig anledning att rapportera vidare inte föreligger.
2016-01-17 21:23 # 8
Einstein
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Einstein
Alla köp över 10K rapporteras av LS till berörd myndighet, varför du tvingas att uppge ditt personnummer för att kunna fullfölja köpordern!
Inga sådana krav via LS EE.


Har du någon källa på det? Jag har för mig att LS meddelade någon gång att någon sådan rapportering inte sker. Anledningen till att man tvingas uppge personnummer har jag för mig beror på att de måste skaffa sig "kundkännedom", men att någon egentlig anledning att rapportera vidare inte föreligger.



Lag 1997:483 14 kap. innebär att LS måste ta personnummer vid köp av guld över 10 000 kr och måste spara dessa i sju år i händelse av ifall berörd myndighet skulle vilja titta närmare på vem exakt det är som äger ädelmetall samt hur mycket, tillika anskaffningsvärdet vid det specifika tillfället. Samma procedur vid säljordrar tillämpas.

Apropå kundkännedom, så står väl inte den och faller med ett personnummer?
2016-01-18 05:51 # 9
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Einstein
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Einstein
Alla köp över 10K rapporteras av LS till berörd myndighet, varför du tvingas att uppge ditt personnummer för att kunna fullfölja köpordern!
Inga sådana krav via LS EE.


Har du någon källa på det? Jag har för mig att LS meddelade någon gång att någon sådan rapportering inte sker. Anledningen till att man tvingas uppge personnummer har jag för mig beror på att de måste skaffa sig "kundkännedom", men att någon egentlig anledning att rapportera vidare inte föreligger.



Lag 1997:483 14 kap. innebär att LS måste ta personnummer vid köp av guld över 10 000 kr och måste spara dessa i sju år i händelse av ifall berörd myndighet skulle vilja titta närmare på vem exakt det är som äger ädelmetall samt hur mycket, tillika anskaffningsvärdet vid det specifika tillfället. Samma procedur vid säljordrar tillämpas.

Apropå kundkännedom, så står väl inte den och faller med ett personnummer?


Nu har förvisso den lagen upphört att gälla.

MEN det står bara att man är skyldig att ta personnummer och spara uppgifterna. Det innebär INTE att upphifterna skall rapporteras in till berörd myndighet.

Visst kan kundkännedom föreligga utan att personnummer ta, men såvida du inte är gammal polare så får man ju utgå från att det krävs att man gör identitetskontroll som minimum, vilket innebär ID-nummer.
2016-01-18 05:53 # 10
ludwig
Bara för att ett köp registreras hos myndigheterna så säger det ju absolut inget om vem som äger metallen? Den kan ju byta ägare så fort köpet är genomfört vilket gör hela registreringen lite märklig. Dessutom så finns det ju inget som säger att den som genomför transaktionen faktiskt är den som äger metallen heller.
2016-01-22 04:01 # 11
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Det finns ingen rapporteringsskyldighet vid köp av ädelmetall i Sverige. Det stämmer att vi enligt lag måste ta personnummer vid köp över 10 000 kr men det sker för den skull ingen automatisk rapportering till någon myndighet. Givetvis finns alla ordrar med i vår bokföring dock och sparas i 7 år.
2016-01-22 10:30 # 12
kaase
Däremot finns det en rapportering när man importerar stora mängder från utlandet, i alla fall utanför EU. Allt över 130.000 kr måste fyllas i utökade tulldokument där säljare, köpare, vara, pris och liknande skall specificeras. Troligen beroende på penningtvättslagen.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt