Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < CES - Community Exchange Systems / mikro-ekonomier
CES - Community Exchange Systems / mikro-ekonomier
2016-01-10 13:10 # 1
Motpartsrisk
Det finns idag ett flertal initiativ för att skapa "mikro-ekonomier" inom grupper (communities) med ett begränsat antal medlemmar (googla t ex på "CES" och "LETS" för att läsa mer). Flera av dessa mikro-ekonomier baseras på ett centralt förvaltat digitalt register med krediter där man genom att byta tjänster med varandra ansamlar/förbrukar krediter. Dessa system har ett antal inneboende utmaningar - hur gör man med medlemmar som snabbt bygger upp kraftigt negativa saldon genom att konsumera andras tjänster men aldrig själv levererar.

Istället för digitala krediter skulle mikro-ekonomin kunna baseras på något av värde som t ex 1 oz silvermynt (värda i runda slängar 150 kronor styck), där medlemmarna i mikro-ekonomin förbinder sig att i förväg införskaffa ett visst antal mynt (t ex 100 st) för att kunna vara med. Förutsatt att medlemmarna hittade varor och tjänster att köpa av varandra med dessa silvermynt och att medlemmarna kunde komma överens om priset - hur tror ni att en sådan mikro-ekonomi skulle fungera över tiden, vilka möjligheter och problem ser ni?
2016-01-10 23:56 # 2
marcandrew
Jag skrev ett ganska flummigt svar först som jag tog bort.

Jag har lite svårt att fatta varför man skulle vilja ansluta sig till något ces system. Ska något sådant här fungera så måste nog de som blir med i systemet bryta helt med det vanliga samhället.

Men jag tycker en tidbank av något slag eller det med silvermynten låter bättre. Byteshandel också, men det finns en anledning till att vi har valutor, för det är oslagbart. Så länge de inte kan skapas ur tomma intet.

Bra frågeställning för övrigt.
2016-01-11 16:15 # 3
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag skrev ett ganska flummigt svar först som jag tog bort.

Jag har lite svårt att fatta varför man skulle vilja ansluta sig till något ces system. Ska något sådant här fungera så måste nog de som blir med i systemet bryta helt med det vanliga samhället.

Men jag tycker en tidbank av något slag eller det med silvermynten låter bättre. Byteshandel också, men det finns en anledning till att vi har valutor, för det är oslagbart. Så länge de inte kan skapas ur tomma intet.

Bra frågeställning för övrigt.


Varför skulle man måsta bryta helt med resten? Är det någon slags amish-sekt?
2016-01-11 20:02 # 4
Motpartsrisk
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag skrev ett ganska flummigt svar först som jag tog bort.

Jag har lite svårt att fatta varför man skulle vilja ansluta sig till något ces system. Ska något sådant här fungera så måste nog de som blir med i systemet bryta helt med det vanliga samhället.

Men jag tycker en tidbank av något slag eller det med silvermynten låter bättre. Byteshandel också, men det finns en anledning till att vi har valutor, för det är oslagbart. Så länge de inte kan skapas ur tomma intet.

Bra frågeställning för övrigt.


Svårigheten med CES verkar vara att få upp en kritisk massa - här kickar tveklöst "the law of plenty" a k a "network externalities" in. Är man två personer i ett CES blir det nog inte så mycket handel av :)

Det skulle onekligen vara kul att testa ett silversystem - en styrka jag ser är att man lättare kan kliva ur systemet med något värde med sig i bagaget än om man dragit på sig en massa krediter i ett CES som man inte hittar något man vill köpa för.

Frågan är om man skulle vilja märka upp silvermyntens skyddskapslar med unika ID:n, för att få bättre koll på pengamängden och för att parera att inte okända silvermynt dyker upp i systemet (om nu detta skulle vara ett problem?).
2016-01-11 21:36 # 5
marcandrew
Jag har lite svårt med att förstå vitsen med att ha ett "register" på mynten. Har tex du dina och din granne sina så struntar ju jag i vem som har vilka mynt. Eller menar du att alla skulle ha allt på samma ställe exakt som en bank.
Det har jag också svårt att fatta vitsen med. Överhuvudtaget så låter ursprungsiden dålig, det finns en mening till varför det finns pengar, för det är enkelt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt