Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld och silver = överlevnad
Guld och silver = överlevnad
2015-12-27 13:52 # 1
Nina24
När tvillingtornen i NEW York föll fick jag en känsla av att, nu är världen laglös. Nu gäller det att överleva och vad hjälper mig att överleva. Pengar föll mig aldrig in som ett sätt att överleva. Jag tittade mig omkring i mitt hem och undrade vad jag kan byta till mat och vad jag kan få med mig som inte är för stort eller tungt och otympligt. Konsten, ja men utan ram och rulla duken. Det enda som riktigt kändes var gångbart att byta mot mat var mitt matsilver och silver kaffeskedarna. Detta minne av laglösheten och att silvret var det som kunde rädda mig har aldrig lämnat mig. Därför är guld och silver så självklart att spara i och köpa på mig. Spelar ingen roll hur det sjunker i värde för mig (rena berg och dalbanan med värdet) det känns bara så tryggt att ha silver och guld i fysisk form utifall något händer i samhället och världen.
2015-12-28 00:41 # 2
Jarneris
Ja, se då det kan gå. Själv ramlade jag in av en slump. Hittade en gammal guldmedalj i en låda från min farmor som jag trodde var fejk (låg tillsammans med allsköns bigotterier), så jag ville utrusta min dotter med den på en maskerad. Men vänta ett tag - är den inte lite väl tung? Vände på medaljen och fann att det var 18 karats guld. Blev alltså inget för min dotter på nämnda maskerad, utan istället började jag kolla upp guldpriset och fann ... hm, priset har gått ner. Och det rasar just nu som en sten (sommaren 2013). Där var mitt uppvaknande. Sedan hoppas jag i dagsläget att det inte ska gå upp för mycket, för det hade varit katastrofalt för mina övriga planer - ser det nämligen som ett tecken på att det finansiella systemet är på väg att krascha. Och det är just det som jag har ädelmetaller till - som en slags kapitalförsäkring. Vad är bäst att ha när allt börjar gunga på allvar? Tänk så här, ditt jobb går åt pipsvängen, övriga investeringar blir osäkra, men guld/silver känner inget bättre än osäkerhet på grund av sin historiska roll som värdebevarare. Visserligen en klen tröst för arbetslöshet och förlorade pengar på annat håll, men en livlina i mörkret. Så ser jag det. God natt!
2015-12-28 16:24 # 3
Nina24
Exakt så Jameris. Grattis till medalj i guld, vilken överraskning. Guld och silver är ju naturligtvis jobbig konkurrent till bankerna. Till och med bankanställda börjar intressera sig för fysiskt guld och silver. När jag skulle öppna internationell betalning på min bank så blev bankmannen jätteintresserad av vart jag handlade mitt guld och silver :))))) han fick naturligtvis både denna adressen och några fler. Guld och silver Bästa tryggheten ever.
2016-02-27 21:22 # 4
Xole
Hehe. Jag kommer själv ihåg när twin tower rasade, såg det pä tv live. Jag agerade likadant. Jag trodde tredje världskriget skulle bryta ut. Jag tog med mig min guldklocka tankade bilen full och åkte hem till föräldrarna.
Det var min direkta magkänsla och agerande. Guld bensin o familjen.
Guld är trygghet. Guld kommer se exakt likadant ut om miljarder år. Guld är unikt och kommer alltid vara det.
Samt ger bättre ränta än banken.
Senast ändrad av Xole; 2016-02-27 21:24
2016-03-04 08:43 # 5
Patrik-79
jag förstår resonemanget om att ha guld/silver istället för pengar på banken. Då det torde vara någorlunda prisbeständigt.

Jag som inte på ngt vis intresserar mig för att handla med värdepapper ser det som ett fenomenalt alternativ till "banksparande" särskilt idag då räntan är så låg.

Men som ny i gamet måste jag ändå säga att jag reagerar relativt mycket mot de domedagsresonemang som förs här på forumet och i liknande forum. Menar folket här inne på riktigt att den enda anledningen till att köpa guld är som säkerhet om/när världen "går under" -ala Walking dead?
2016-03-04 09:48 # 6
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
jag förstår resonemanget om att ha guld/silver istället för pengar på banken. Då det torde vara någorlunda prisbeständigt.

Jag som inte på ngt vis intresserar mig för att handla med värdepapper ser det som ett fenomenalt alternativ till "banksparande" särskilt idag då räntan är så låg.

Men som ny i gamet måste jag ändå säga att jag reagerar relativt mycket mot de domedagsresonemang som förs här på forumet och i liknande forum. Menar folket här inne på riktigt att den enda anledningen till att köpa guld är som säkerhet om/när världen "går under" -ala Walking dead?


Väldigt många menar just det ja. Men det funkar annars bra som inflationsskydd, eller de grejerna du är inne på. Vid riktig kris är det bly som är den bästa metallen den första tiden, eller så kör du på kameler(grejer man har nytta av). Folk skiter fullständigt ifall du kommer med ett kg guld och vill byta mot deras sista mat. Minns när jag läste om en som var i New Orleans under orkanen Katarina, han sa att guld knappast skulle ha hjälpt honom den efterföljande veckan, det var inte heller till nytta för de som satt i något av tvillingtornen, de på Titanic(guld har dålig flytegenskap), de som är/var kristna i Mosul, befolkningen i Ukraina på 20-talet när rödgardister sköt dem.

Men när stormen har lagt sig så är det med stor sannolikhet bra att ha guld eller silver. Annars så är det ganska kul att se och känna på det om det är fina tackor och mynt också. Är själv lite trött på de som menar att guld är en försäkring mot allt, regerar själv lite på det jag med.
2016-04-05 02:44 # 7
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Folk skiter fullständigt ifall du kommer med ett kg guld och vill byta mot deras sista mat....


Ånej du. JAG skulle då hemskt gärna byta min sista mat mot ett kg guld! En människa kan gå utan mat i åtminstone ett par veckor så länge hon har tillgång till vätska, även om det naturligtvis är obehagligt att vara hungrig och svag. När jag blev hungrig skulle jag bara ta fram min nya tacka och tumma lite på den :) Och sedan gå och hitta mat någon annanstans!
2016-04-05 06:50 # 8
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Folk skiter fullständigt ifall du kommer med ett kg guld och vill byta mot deras sista mat....


Ånej du. JAG skulle då hemskt gärna byta min sista mat mot ett kg guld! En människa kan gå utan mat i åtminstone ett par veckor så länge hon har tillgång till vätska, även om det naturligtvis är obehagligt att vara hungrig och svag. När jag blev hungrig skulle jag bara ta fram min nya tacka och tumma lite på den :) Och sedan gå och hitta mat någon annanstans!


Man skall dock inte bortse från det uppenbara. Man tar emot guldet och när han vänder sig om för att gå stämmer man guldet i nacken på honom tar mat OCH guld och går därifrån.

Det som avsågs var nog att man inte bör förvänta sig att guld hjälper en speciellt bra för att klara sig IGENOM en sådan kris. Det blir mer till (effektiv) nytta när/om man klarat sig igenom själva krisen...
2016-04-05 07:53 # 9
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Folk skiter fullständigt ifall du kommer med ett kg guld och vill byta mot deras sista mat....


Ånej du. JAG skulle då hemskt gärna byta min sista mat mot ett kg guld! En människa kan gå utan mat i åtminstone ett par veckor så länge hon har tillgång till vätska, även om det naturligtvis är obehagligt att vara hungrig och svag. När jag blev hungrig skulle jag bara ta fram min nya tacka och tumma lite på den :) Och sedan gå och hitta mat någon annanstans!


De kristna I Mosul hade säkert jättelätt att gå någon annanstans för att inte bli halshuggna och hitta mat... Om ens barn sitter och grinar för att de får en brödskiva om dagen och ens föräldrar är 98 år och gör det samma så tänker man sig något för innan man går iväg och "hittar" mat om man redan har en litet förråd. Att inte Ukrainarna på 30-talet tänkte på att gå iväg och hitta mat? Då kunde de ha struntat i att äta upp varandra. Om de haft ett kg guld kunde de ju ha frågat en politruk om de kunnat få köpa mat... Nu var dock ett kg kanske en ganska dåligt exempel att använda om den stora massan vilka ofta har noll gram guld.

Jag vidhåller att ädelmetall är ganska värdelöst i en stor katastrof för det stora flertalet, men det är betydligt bättre än papperssedlar och siffror på en dator.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt