Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silver Dollar rengöring
Silver Dollar rengöring
2015-11-13 17:14 # 1
macaw
Hej!

Hittade tre mynt i ett lönnfack på en 1700 -tals byrå, och med hänsyn av övrigt (bla brev) som låg i facket gissar jag på att de legat där sedan 40 talet. Nåja, nu till saken, de har blivit lite missfärgade, (svarta). Ska man rengöra dessa eller låta dem vara som dem är om jag skulle sälja dem på tradera typ?
http://forumbilder.se/ED54J/dollar1
Senast ändrad av macaw; 2015-11-13 17:16
2015-11-13 17:31 # 2
Skyking
Kanske funkar med aluminiumfolie och bakpulver?
2015-11-15 18:22 # 3
Sandow
Nej, låt dem vara om det är dyra och exklusiva mynt. Det drar ner värdet att putsa på dem.
2015-11-16 06:26 # 4
Skyking
Håller med, du skall nog se till att få dem värderade först. Är de värda mer än du vågar riskera så bör du ju inte rengöra dem. Det borde finnas någon i närheten som kan värdera mynten?
2015-11-16 09:36 # 5
Solidus
Mycket riktigt, man ska inte putsa och fila men just bakpulvermetoden och ultraljudstvätt är att rekommendera.
Här "putsas" ingenting, tvärtom,silverföreningar, ( det svarta) omvandlas tillbaka till silver, kan inte bli bättre.
Det är för övrigt ganska lätt att kolla om mynten är värdefulla, kan rekommendera internet, skriv bara t. ex " 1 dollar 1894"
och läs....
2015-11-16 12:05 # 6
tuna1024
Själv brukar jag använda Häxan Silverputsmedel till silvermynt. Ett dyrare alternativ men fungerar utmärkt.
2015-11-16 15:00 # 7
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Själv brukar jag använda Häxan Silverputsmedel till silvermynt. Ett dyrare alternativ men fungerar utmärkt.


Häxans fungerar ypperligt för att slipa ner silvermynt och fördärva både utseende och värde. Undvik som pesten!!
2015-11-17 12:32 # 8
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Själv brukar jag använda Häxan Silverputsmedel till silvermynt. Ett dyrare alternativ men fungerar utmärkt.


Häxans fungerar ypperligt för att slipa ner silvermynt och fördärva både utseende och värde. Undvik som pesten!!


Då är det nog bäst för dig att undvika den. För mig fungerar det bra att polera med en mjuk trasa och låta medlet torka in i duken innan man börjar polera. Sedan får man ta en annan mjuk torr trasa för att få bort det mesta av medlet. Har endast använt häxan på lite svartfärgade nytillverkade silvermynt, vet inte om det kan skada mer värdefulla och gamla mynt.
2015-11-17 12:47 # 9
Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Själv brukar jag använda Häxan Silverputsmedel till silvermynt. Ett dyrare alternativ men fungerar utmärkt.


Häxans fungerar ypperligt för att slipa ner silvermynt och fördärva både utseende och värde. Undvik som pesten!!


Då är det nog bäst för dig att undvika den. För mig fungerar det bra att polera med en mjuk trasa och låta medlet torka in i duken innan man börjar polera. Sedan får man ta en annan mjuk torr trasa för att få bort det mesta av medlet. Har endast använt häxan på lite svartfärgade nytillverkade silvermynt, vet inte om det kan skada mer värdefulla och gamla mynt.


Men vad är det som du inte förstår? Man ska inte putsa värdefulla mynt. Punkt! Om frågeställaren inte vill bevara eventuellt samlarvärde utan bara vill ha ett blankt föremål så är det bara att ta fram vinkelslipen, förlåt, putstrasan.
2015-11-17 13:07 # 10
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Citat:
Ursprungligen postat av tuna1024
Själv brukar jag använda Häxan Silverputsmedel till silvermynt. Ett dyrare alternativ men fungerar utmärkt.


Häxans fungerar ypperligt för att slipa ner silvermynt och fördärva både utseende och värde. Undvik som pesten!!


Då är det nog bäst för dig att undvika den. För mig fungerar det bra att polera med en mjuk trasa och låta medlet torka in i duken innan man börjar polera. Sedan får man ta en annan mjuk torr trasa för att få bort det mesta av medlet. Har endast använt häxan på lite svartfärgade nytillverkade silvermynt, vet inte om det kan skada mer värdefulla och gamla mynt.


Men vad är det som du inte förstår? Man ska inte putsa värdefulla mynt. Punkt! Om frågeställaren inte vill bevara eventuellt samlarvärde utan bara vill ha ett blankt föremål så är det bara att ta fram vinkelslipen, förlåt, putstrasan.


Förstår precis vad du menar, inte visste jag att man inte skulle använda häxan. Men nu är mina mynt redan polerade med häxan så jag kan inte göra så mycket åt det.
Senast ändrad av tuna1024; 2015-11-17 13:50


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt