Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Tips på lämpliga mynt för en nybörjare?
Tips på lämpliga mynt för en nybörjare?
2015-11-06 20:29 # 1
dfh
Hallå guldvänner!

Jag har precis bestämt mig för att börja investera i guld- & silvermynt. Nu funderar jag över vilka mynt som är lämpligast. De vanligaste statspräglade mynten på 1 oz verkar bäst tycker jag, med tanke på gångbarhet och prispremie. För stunden är jag mest inne på Maples, Krugerrands och Kangaroos. Spelar det någon större roll vilka jag väljer? Finns det några andra som kan vara mer lämpliga? Har ni några personliga favoriter och isåfall varför? Någon skillnad i risken för falska kopior?

Många frågor :) Känner mig något vilsen i denna helt nya värld!
2015-11-07 12:28 # 2
Fredrik
Kul!

Köper du dessa mynt hos seriösa försäljare som Libertysilver.se eller .ee så ska du inte alls behöva oroa dig för falska mynt.
Silvermynt köper du i Estland för att slippa momsen

Gold Maples från senaste åren har lite säkerhetsdetaljer.

Krugerrands är lite tåligare att handskas med än dom andra som är 24k.
Ett tips är att läsa på så mycket som möjligt om guldmynt/tackor på den här sidan. Sen kryllar ju internet utav andra sidor också. Youtube är lärorikt också där du kan se dessa mynt.

Sen ska du köpa dig ett värdeskåp från tex Håbeco där du kan förvara mynten säkert med övriga värdesaker du har i hemmet. Bankfack i all sin ära... men är det stängt så är det stängt

Liberty Silver anordnar ju en "guld" kväll i början på dec. Köp en biljett och gå :-)
Senast ändrad av Fredrik ; 2015-11-07 12:30
2015-11-08 14:41 # 3
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik


Krugerrands är lite tåligare att handskas med än dom andra som är 24k.


Även amerikanska 22K Gold Eagles är legerade med silver och en skvätt koppar för att bli lite hårdare.

Citat:

Denomination: $50
Composition: 91.67% Gold, 3.0% Silver, Balance Copper
Weight: 1.0909 troy oz. (33.931 grams)
Diameter: 1.287 inches (32.70 mm)
Thickness 0.113 inch (2.87 mm)
Edge: Reeded
Mint and Mint Mark: West Point – W


Till dfh: köp de vanliga, välkända mynten som säljer bäst. De är mest gångbara när du någon gång ska omsätta dem till något annat. Själv tror jag inte det i framtiden kommer att gå att räkna hem extrakostnaden för vissa mynt som anses speciella och mer värdefulla. Man kommer att få betalt efter vad mynten väger och inte mycket mer.

Sen kan man ju såklart vara ädelmetallsamlare och värdesätta en komplett serie Lunar eller något annat på sitt eget sätt. Allt ska väl inte mätas i pengar. Vackra saker som man blir glad av att äga och titta på ibland har sitt eget värde....

Jag får för mig att de kinesiska mynten piratkopieras mest men det kanske bara är en felaktig känsla?
Senast ändrad av In4mayshun; 2015-11-08 14:49
2015-11-12 19:18 # 4
dfh
Tack för svar!

Har landat på Maples, Krugerrands, Philharmonics & Kangaroos. Varje världsdel representerad :) Förutom Sydamerika och Asien då, men vad jag vet finns inga vettiga mynt därifrån.
2015-11-13 06:52 # 5
Skyking
När det gäller förfalskningsrisken så beror det lite på hur paranoid du är (eller villl vara), för den paranoide så är LS inte en lämplig källa till information. Även "hederlige" Harry skulle ju hävda att han var hederlig och ge dig "information" som bekräftar detta. Det gäller isf hitta information från källor som inte har intresse i saken.

En av fördelarna med guld är att det saknar motpart, men det medför även att man bör tänka på endel saker. Först och främst så kanske du bör utgå från att du inte kommer sälja till samma som du köpt av, och att mycket kan hända innan du säljer. Därmed bör du efterforska och se vilka mynt som verkar dels vanliga på olika ställen (inte bara LS, kolla guldcentralen, tavex, googla runt), men mynten bör även ha funnits en tid. Man har förvisso ingen garanti för att någon av de handlare du kollat finns kvar, eller att myntet fortfarNde ges ut eller till och med att utgivaren finns kvar (eller ens utgivarens land). Det du hoppas på är att du har ett mynt som är såpass känt under en tid att det sätter avtryck i handlarens minne att han vågar betala bra för det.

För det andra när det gäller avsaknaden av motpart så innebär det att du bör göra äkthetskontroll av myntet. För guldmynt räcker det troligen med att du väger, mäter och lyssnar på myntet. Mig veterligen finns ingen rimlig möjlighet att göra en förfalskning som kommer i närheten av dessa (vissa hävdar kanske med bestämdhet att det är omöjligt, men jag gissar att de flesta saknar kunskap för att definitivt dra den slutsatsen), jag skulle bli ganska förvånad till och med. Dessutom skall man givetvis titta på myntet så det ser ut som det skall. Jag skulle gissa att man med vana kan göra tillräcklig kontroll med sina sinnen (dvs att man ser om myntet har fel dimensioner och man känner om det känns för lätt). Lyssnar gör man för att särskilja från t.ex. wolfamkopior (guld klingar helt annorlunda).

Ditt val av mynt verkar för övrigt helt rimligt. Välkända mynt som funnits ett tag, jag tror att vilken handlare som helst skulle köpa dem till bra pris någon gång i framtiden.
2015-11-30 23:55 # 6
blessed
En faktor som man bör ta i beräkning är att man kan behöva gå genom tullen på en flygplats med mynt. Kanadensiska Maple leaf, Österrikiska Philharmonics, Gold eagles and Gold Buffalo har ett numeriskt belopp präglade på dem. Det finns inte på Kinesiska Panda eller Australiensiska Lunar serierna. Det präglade beloppet underskrider långt guldvärdet av själva mynten men gör att du kan lagligt föra med dig större värde över landsgränder (kanske). Har inte mynten ett präglat värde är värdet enligt tullen utifrån guldets vikt. En del i att äga fysisk guld är ju en försäkring mot ekonomisk kollaps. Vid en sådan situation blir det sannolikt inte tillåtet att föra ut stora summor med kontanter ur landet.
2015-12-01 06:46 # 7
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av blessed
En faktor som man bör ta i beräkning är att man kan behöva gå genom tullen på en flygplats med mynt. Kanadensiska Maple leaf, Österrikiska Philharmonics, Gold eagles and Gold Buffalo har ett numeriskt belopp präglade på dem. Det finns inte på Kinesiska Panda eller Australiensiska Lunar serierna. Det präglade beloppet underskrider långt guldvärdet av själva mynten men gör att du kan lagligt föra med dig större värde över landsgränder (kanske). Har inte mynten ett präglat värde är värdet enligt tullen utifrån guldets vikt. En del i att äga fysisk guld är ju en försäkring mot ekonomisk kollaps. Vid en sådan situation blir det sannolikt inte tillåtet att föra ut stora summor med kontanter ur landet.


Du verkar måla upp scenarion utan att ta hänsyn till komplikationerna av dessa. Naturligtvis så skulle det i ett sånt scenario även läggas restriktioner på utförsel av guld också. Det verkar fånigt att hänga upp sig på att det står ett präglat belopp på dem - redan idag betraktas de inte som pengar (juridiskt) ändå, det man betraktar är ju hur myntet faktiskt används.

Sen kan det ju finnas andra implikationer: kommer det finnas normalt fungerande flygplatser t.ex?
2015-12-01 22:10 # 8
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av dfh
Tack för svar!

Har landat på Maples, Krugerrands, Philharmonics & Kangaroos. Varje världsdel representerad :) Förutom Sydamerika och Asien då, men vad jag vet finns inga vettiga mynt därifrån.


Visst finns det asiatiska mynt. Pandamynten från Kina är vackra. Tyvärr ett av de mest förfalskade mynten också, men lär dig hur man testar dem så är det ingen större risk.

Eller köp Lunarmynt från Australien så har du täckt in både Australien och Asien med ett och samma mynt :-)

Mexikansk Libertad. Inte riktigt sydamerika, men nästan? ;-)


I min mening så gör Perth mint i Australien nog de vackraste mynten. Lunarserien och alla de olika djuren är mycket fina.
Philharmonikern och Krugerranden är fula och trista. Philharmonikern har det hemskaste ljudet av alla mynt!
"Säkerhetsfunktionen" på moderna Maple leafs gör att mynten vid första anblicken ser ut att ha fått en skada. Trist.

Det är mina mycket subjektiva åsikter om olika mynt. :-)
2015-12-03 01:22 # 9
Pioneer
En Shekel är det bästa myntet. Men bara för de utvalda.
2015-12-03 08:04 # 10
beegee
Efter ett tag blir det ganska många mynt att hålla reda på, speciellt när de är undanlagda. Är det någon som har erfarenhet av ngn app som fungerar som databas och samtidigt kan checka av guld och silver priserna?
2015-12-05 01:47 # 11
shadowtwister
Hej dfh !

Jättekul att du har förstått att guld och silver är verkligt värde !

Du har insett vad 90-95% av folket inte insett. Jag blev riktigt jäkla glad när jag läste det !

Jag vill ge mitt bidrag till att hjälpa dig på vägen.
Vet själv att jag var lite vilsen i början, så jag hoppas jag kan hjälpa dig på vägen. :)

Om du är lite osäker så här i början så vill jag lugna dig med att det är faktiskt inte så svårt
att lära sig investera i guld och även silver. Det är några grunder man bör veta dock.

Efter det så är det faktiskt nästan löjligt enkelt om man jämför med andra investeringar man gör.
(Det är mycket enklare än att köpa aktier t.ex.)

Jag ger dig ett par punkter att börja med som jag vet kommer att hjälpa dig.
De hjälpte mig fantastiskt mycket i alla fall.

Jag ger det i två punkter men fråga bara om vad som helst som verkar oklart för ibland så
är det ju så att när man lärt sig något så blir det lätt att man tar det för givet och inte inser
att man själv var nybörjare för inte så där längesen. ;)

Vad som helst, högt och lågt. Fråga bara !

Kan inte jag det så finns det grymt duktiga killar och tjejer här på forumet som vet.
Det finns så mycket duktiga människor här som kan så mycket mer än lilla jag.


Steg 1. Studera och fråga (mycket).

a. Studera - Hitta en mentor (ger den bästa enligt mig själv nedan):

Den mentor enligt mig personligen som du bör studera är en man som heter Michael Maloney.

År 2002 skrev han en bok som heter "Investeringsguiden för guld och silver".
Denna bok är absolut steg ett (enligt mig i alla fall) och den har varit en fantastisk hjälp !

Jag har praktiskt själv följt alla råd om:
- Vad man bör köpa
- Hur man bör förvara
- Hur man (mot förmodan) gör för att sälja

Det finns nog handen på hjärtat ingen människa på jorden som vet mer om guld och silver.
Börja med denna bok !

Du hittar den på Amazon eller också på svenska nätförsäljare.
Nej, jag får inte ett silveröre för detta men jag har lärt mig löjligt mycket och med hjälp av killarna och tjejerna här på forumet har jag gjort det i praktiken också. :D
Finns bl.a. här för ett par "hundralappar" (citationstacken då det inte är verkliga pengar):

Bokus: http://www.bokus.com/bok/9789170921728/investeringsguiden-for-guld-silver/
Adlibris: http://www.adlibris.com/se/bok/investeringsguiden-for-guld-silver-9789170921728
Amazon (engelska): http://www.amazon.com/Rich-Dads-Advisors-Investing-Financial/dp/0446510998/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1449275985&sr=8-1&keywords=guide+to+invest+in+gold+and+silver

Se också till att studera Maloney's onlineserie "Hidden secrets of money" för en djupare förståelse om vad dagens pengar egentligen är för något:

https://www.hiddensecretsofmoney.com/

Jag tror det kan ge ett par "aha"-upplevelser och fördjupad förståelse. ;)

b. Fråga om allt - Lägg en eller sju (eller fler) frågetrådar på forumet

Här på forumet är nästan 100% snälla och hjälper om man frågar.
Ett forum är ju alltid ett forum så klart och det kan bli hårda diskussioner ibland men
det är skarpa och kunniga människor här och åtminstone 90% av trådarna är konstruktiva.

Det är väldigt hög nivå på diskussionerna och man lär sig mycket. Det har jag gjort i alla fall.
Passar på att tacka alla för det. :)

Steg 2. Gör din egen undersökning.

Med detta menar jag inte "talk to the hand". :D

Tvärtom !
Att ifrågasätta och komma fram till en egen bild om hur man kan göra och sedan komma med egna förslag är uppskattat och uppmuntras.

Det är lite andan här på forumet och det är ganska unikt och något jag tror vi alla här ska vara stolta över. Mycket superlativer,nu men det är så enkelt ibland. Fråga och lär. Var också beredd på mothugg och ifrågasättande, men på ett konstruktivt vis. Bästa kombinationen !

Steg 3. Insikter, och vad göra nu när du är säker finansiellt ?

Detta är var jag inbillar mig att jag är just nu. (och jag kan ha helt fel så klart :D )

- Inse att jag vet egentligen ingenting men jag vet lite grann om en liten del av något
(checkbox itryckt)
- Uppskattar att idag är jag lycklig för att jag finns (checkbox ifylld)
- Alla insikter om varför jag ville skaffa riktiga pengar är klara. (checkbox itryckt)
- Den verkliga historien är förstodd. (checkbox itryckt)
- Alla lögner är vända in och ut. (nåja, en hel del i alla fall.. tror jag ;) )
- Nu är det dags att ändra på samhället vi lever i. (jobbar på det)
- Dags att skapa något meningsfullt. (jobbar på det med)
- Dags att leva. (uj, jobbar på det med haha)
- De verkligt viktiga sakerna här i livet. (insett det i alla fall.. tror jag)


Det var min trestegsraket, och du ser nog att jag jobbar på mina punkter.

Om man skruvar tillbaka kasettbandet bara ett par år så hade jag inte ens insett vad jag behöver fokusera på. Livet. Det är belöningen dock. Insikten om vad som verkligen är viktigt. 90%+ kommer inte längre än så.

Viktigaste blir att visa vilken fin bil man har eller hur "lycklig" och perfekt yta man "har".
Inget av det är ju viktigt. Det viktiga är ju att man kan vara där för sin familj på riktigt och hjälpa, stötta, bygga.

Det är verklig kärlek.

Så snart man blir medveten om vad som är viktigt så är det ganska enkelt att fokusera på det, och även om man fumlar så vet man att det kan bara bli bättre. :)

Illusionen av att illusionen av pengar är viktig försvinner gradvis i detta steget för att .. det är en ..illusion. ;)

Man blir aldrig "klar" vilket är en av insikterna. Man kommer ett litet steg vidare dock.
En av insikterna om varför vi är här. Vad är viktigt ? Ta en stund i lugn och ro och stäng av alla apparater.

Fem minuter. Bara stäng av och känn. Utan distraktioner. Känn. Upptäck. Det är fint.

Hoppas detta kan hjälpa dig ett par steg på vägen i alla fall.
Fin avslutning tycker jag men vi kan köra vidare på filosofin i steg 3 när vi kommer så långt.

Börja på steg 1 a. Vi kommer till 3:an snart nog. :)

/Robban
Senast ändrad av shadowtwister; 2015-12-05 02:31


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt